English Version
English

نکته مهم این‌است که اعتماد به نفس داشته باشم!

نکته مهم این‌است که اعتماد به نفس داشته باشم!

چهاردهمین  جلسه از دوره نوزدهم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ ویژه همسفران آقا، نمایندگی پرستار، به استادی راهنمای محترم همسفر علی‌اکبر، نگهبانی همسفر چنگیز و دبیری همسفر عادل، با دستور جلسه «وادی سوم تاثیر آن روی من» پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان، علی‌اکبر هستم، همسفر.

در ابتدا از خداوند شکرگزاری کنم بابت اینکه امروز در این جایگاه قرار گرفتم. همیشه نعمت‌های خداوند آن چیزهایی نیستند که به من داده است؛ گاهی اوقات، نعمت‌های خداوند آن چیزی هستند که خداوند به من نداده است. چرا که در کتاب شریف آمده است: «چه‌بسا شما چیزی را دوست داشته باشید و به ضرر شما باشد و چه‌بسا شما از چیزی بدتان بیاید و به صلاح و خیر شما باشد.»

در خصوص دستور جلسه امروز که وادی سوم و تأثیر آن روی من است، فکر می‌کنم این قضیه صدق می‌کند. یعنی وادی سوم یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به انسان داده است؛ اینکه کلید اصلی حل مشکلات را به دست خود من داده است و چه مصیبتی می‌شد اگر این کلید در دست کسی دیگری قرار می‌گرفت. اجرای وادی سوم برای من هم سخت است و هم سهل. آن قسمت‌هایی از وادی سوم که مربوط می‌شوند به اینکه من مسئولیت‌های خودم را به عهده بگیرم، آن قسمت‌هایی که جزء دانایی موثر من هستند، اجرای آن‌ها برای من خیلی راحت است. اما در آن قسمتی که به دانایی موثر نرسیده‌ام، اگر بخواهم در آن حوزه مسئولیتم را به دوش بگیرم و مشکلات را قبول کنم، آن قسمت برای من خیلی سخت می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کنگره و در آموزش‌ها مطرح شده، این است که تمام مسائل یک صور آشکار دارند و یک صور پنهان، که این موضوع در این وادی هم صدق می‌کند. من فکر می‌کنم که مهم‌ترین قسمت قضیه مربوط می‌شود به همان صور پنهان؛ یعنی مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت وادی سوم ریشه در درون من دارد. آن چیزی که در بیرون اتفاق می‌افتد، بازتابی است از جهان درون من. به عنوان مثال، گاهی اوقات من مشکلی یا مسئولیتی دارم که در درون خودم پذیرفته‌ام و می‌دانم که باید آن مسئولیت را خودم حل کنم. وقتی آن را در درون حل می‌کنم، برای خودم اتفاقی که در بیرون می‌افتد، شاید مشکلاتی برای من به وجود بیاید، ولی در نهایت اتفاقات طوری رقم می‌خورد که ختم به خیر می‌شود. من می‌توانم مشکل خودم را و آن اتفاق بدی که برای من افتاده است یا آن مشکلی که خیلی من را زمانی آزار می‌داده است، حل کنم. در نهایت، ممکن است این کار زمان‌بر باشد، ولی نتیجه کار خوب خواهد بود.

این مسئله در وادی سوم اشاره به صبر دارد و چقدر زیبا صبر را تعریف می‌کند: کنگره می‌گوید صبر یعنی سعی و تلاش در حین طی کردن پروسه زمان. یکی از نکاتی که به نظر من خیلی مهم است در این وادی، بحث اعتماد به نفس است؛ یعنی در زمان‌هایی که من مسئولیت خودم را نمی‌پذیرم، مشکلاتم را نمی‌پذیرم، یعنی خودم را شایسته حل کردن آن‌ها نمی‌دانم، مدام دنبال میان‌بر یا جاده‌ی خاکی می‌گردم تا آنها را برطرف کنم.

یکی از دوستان از آقای زرکش نقل قول می‌کردند: انسان وقتی خواسته‌ای دارد، این خواسته باید در وهله اول تبدیل به یک فکر شود. وقتی تبدیل به فکر شد، این فکر ارسال می‌شود برای عقل و عقل با توجه به توانایی‌هایی که در نفس می‌بیند، به نفس نمره می‌دهد. اگر نفس نمره قبولی بگیرد، آن خواسته اجرا می‌شود؛ ولی اگر نفس نمره‌ی قبولی را نگیرد، آن خواسته رد می‌شود. من فکر می‌کنم این دقیقاً همان اعتماد به نفس است که نقش مهمی در زندگی دارد و این با برآورده شدن خواسته‌ها به وجود می‌آید. چیزی که خودم فکر می‌کنم این است که در مواقعی که من اعتماد به نفس ندارم، چه کار باید انجام دهم؟ در این هنگام باید شروع کنم به برآورده کردن خواسته‌هایم با طی کردن قدم‌های کوچک.

راهنمایم علی‌آقا: همیشه یک مثالی را در لژیون می‌زدند برای شروع تغییر و تحول در زندگی‌تان، لزومی ندارد که تحولات بزرگی را انجام دهید، از قدم‌های کوچک شروع کنید. برای مثال، مسواک زدن شب، جابجا کردن زباله‌ها، آیا من می‌توانم مسئولیت این را بپذیرم که اتاق خودم را مرتب کنم؟ این را انجام دهم، این مسئولیت و مشکلات کوچک که پیش پا افتاده است را حل کنم تا به مرور زمان و رفته رفته با صبر و استقامت بتوانم به آن چیزی که مد نظرم است برسم. 

متشکرم که به صحبت‌های من گوش کردید.

در ادامه بیستمین دوره‌ انتخابات نگهبانی، با حضور ایجنت گروه همسفران آقا و مرزبان محترم برگزار شد.

همسفر جواد و همسفر علیرضا کاندیدهای این دوره انتخابات نگهبانی بودند که در نهایت همسفر جواد با اخذ آرای بیشتر به عنوان نگهبان انتخاب شدند.

و از نگهبان دوره نوزدهم همسفر چنگیز بابت چهارده جلسه نگهبانی سپاسگزاری کرده و نوشتار حرمت کنگره را از ایشان دریافت کرد:

تایپ، ویراستاری و بارگزاری: خدمتگزاران سایت همسفران آقا- شعبه پرستار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .