English Version
English

همه در دریای نعمت غوطه‌ور هستند

همه در دریای نعمت غوطه‌ور هستند

دهمین جلسه از دور سی و نهم کارگاه‌های آموزشی کنگره 60؛ شعبه پارک لاله با استادی دیده‌بان محترم جهان‌بینی کنگره شصت استاد امین، نگهبانی مسافر آرمین و دبیری مسافر پیمان، با دستور جلسه "صورت‌مسئله اعتیاد" در تاریخ پنج‌شنبه اول مهرماه 1400ساعت 6:30 صبح آغاز به کارکرد.

سخنان استاد:

سلام دوستان امین هستم یک مسافر. واقعاً باعث خوشحالی هست که پارک لاله قوت پیدا کرده است. به کسانی که در این راه زحمت کشیدند و می‌کشند شامل ایجنت‌­ها و مرزبان‌ها و ... تبریک می‌گویم و امیدوارم که توفیقاتشان در این راه ادامه داشته باشد. این ساعاتی که در پارک لاله حضور پیدا می‌کنید، در درمان شما نقش خوبی خواهد داشت. از کسانی که در جلسه هم حضور دارند قدردانی می‌کنم که تشریف آورده‌اند.

در مورد صورت‌مسئله اعتیاد می‌توانم از اینجا شروع کنم، زمانی که مهندس صورت‌مسئله اعتیاد را فهمیدند برای من هم مسئله نامفهوم بود و دلیل آن این بود که من اواخر سفر مهندس بود که متوجه شدم ایشان مصرف‌کننده حرفه‌ای هستند و در دو سه ماه آخر بود که متوجه شدم که مصرف ایشان جدی بوده است. ما تنها مصرف کشیدنی ایشان را در منزل می‌دیدیم و آن‌هم ماهی یکی دو بار و تا آن موقع فکر می‌کردم که این یک سری آیین و مراسم هست که در مناسبت‌ها برگزار می‌شود و فک می‌کردم که مشکلاتی را ایجاد نمی‌کند. ولی مصرف ایشان خوراکی بود که در روز بیشتر از 6 گرم شیره مصرف می‌کردند.

اما وقتی متوجه این موضوع شدیم و زمانی که درمان اتفاق افتاد و کتاب شصت درجه نوشته شد که انشالله که همه‌ی شما آن را مطالعه کرده باشید. به نظر من سفر اولی که کتاب شصت درجه را نخوانده باشد، قطعاً در سفر خود به مشکل برخورد می‌کند. مطالعه این کتاب جزو اصول اولیه است. اصولاً در ابتدایی که یک علم تولید می‌شد، مردم کتاب اولیه آن را می‌خواندند. مانند کتاب قوانین نیوتن. اما به مرور زمان کتاب اصلی فراموش می‌شود و کتاب‌های بسیاری جای آن کتاب اصلی را می‌گیرد که من امیدوارم برای کتاب شصت درجه این اتفاق نیفتد و باید همین از اصل کتاب و سرچشمه استفاده کرد.

یک دری باز شده بود و ما حس می‌کردیم که زندگی ما هرلحظه در حال عوض شدن است و این شادی و خوشحالی که وارد زندگی ما شده بود، اصلاً قبلاً وجود نداشت. بعدها متوجه شدم که اگر پیوند محبت واقعی در میان انسان‌ها برقرار باشد که این می‌تواند در میان اعضای خانواده باشد و یا حتی در میان دوستان. اگر در این میان یکی از این افراد احیا شود، ما هم با او احیا می‌شویم. یعنی این احیا شدن در ما هم اتفاق می‌افتد و میزان آن به مقدار پیوند محبتی هست که در بین ما وجود داشته است. خداراشکر پیوند محبت میان ما زیاد بود و اتفاق بسیار عظیمی افتاد. مثلاً من یادم هست که توان قبول شدن در دانشگاه را من از همین درمان مهندس به دست آوردم. خب این قضیه به جلو حرکت کرد و بعد از تشکیل کنگره اتفاقات خوبی رقم خورد.

البته از ابتدا روش تدریجی هم وجود نداشت و همه سقوط آزاد بودند و بعداً 5-6 سال طول کشید تا روش تدریجی در کنگره جا افتاد. زمانی که به سال‌های 85-90 رسیدیم، متوجه شدیم که بیماری‌های دیگری هم با اعتیاد در حال درمان شدن است. آن زمان آقای مهندس متوجه شدند که صورت‌مسئله اعتیاد یک در و دروازه‌ای بوده است که به جاهای بزرگ‌تری ختم می‌شود و مفهوم بزرگ‌تری را در حال بیان کردن است. بیماری‌هایی مانند پروستات، سرطان، پوستی، کلیه، قلب و ... شروع به خوب شدن کردند. همیشه علم یک اصول و پایه‌هایی دارد. تعریف‌های اصلی بسیار در علم مهم هستند. در اعتیاد هم همین‌طور است. آلبرت انیشتین چرا این‌قدر معروف است؟ چون فیزیک در یکجا متوقف‌شده بود در سال‌های 1900 و ازآنجا فیزیک نمی‌توانست جلوتر برود. مثل همین اعتیاد که جامعه پزشکی در یک نقطه متوقف شده بودند و حتی نمی‌توانستند یک مصرف‌کننده را درمان کنند و یا حال او را خوب کنند.

انیشتین گفت مفهوم جرم، زمان، طول ثابت نیست و به‌عنوان مثال تا قبل از آن اعتقاد بر این بود که جرم یک آجر در هرجایی از کره زمین و کهکشان‌ها یک کیلو است و انیشتین آمد و این را نقض کرد و در مورد زمان و طول هم این کار رو انجام داد. وقتی این شک را وارد کرد، یک در جدیدی در فیزیک باز شد. کاری که آقای مهندس هم همین‌طور بود. تا قبل از آن می‌گفتند که اعتیاد یک مسمومیت است با این تفاوت که مسمومیت آن یک‌مرتبه اتفاق نیفتاده و فرد مصرف‌کننده در طول زمان مسموم شده است. آقای مهندس آمدن و گفتن که اعتیاد مسمومیت نیست و جایگزینی است. گفتند که یک چیزی در بدن تولید می‌شده است و چون از بیرون وارد بدن فرد مصرف‌کننده شده است، دیگر در بدن تولید نمی‌شود و آن مواد بیرونی جایگزینی مواد درونی شده است و این تعریفی بود که آقای مهندس ارائه دادند.

در ادامه آقای مهندس گفتند که مسمومیت در مورد کسانی هست که سابقه مصرف تریاک ندارند. به‌عنوان مثال کسی که تجربه مصرف مواد را ندارد، اگر یک گرم تریاک را بخورد، صددرصد مسموم می‌شود و شما حتماً باید پروتکل مسمومیت را روی آن اجرا بکنید. کسی که مصرف‌کننده است، مواد مخدر دیگر برای او سم نیست و مواد مخدر داروی او می‌باشد و به همین دلیل است که اگر مواد به او نرسد، دیگر نمی‌تواند کار کند، راه برود، حرف بزند و ... پس آقای مهندس آمدند و تعریفی که برای اعتیاد وجود داشت و جامعه پزشکی بر روی آن اجماع داشتند را نقض کرد و گفتند که این تعریف اشتباه است و بعد از این کار یک در جدیدی باز شد همان‌طور که به‌واسطه انیشتین در فیزیک یک دری باز شد. 

ما در فهمیدن یک مسئله باید به ریشه‌ها توجه کنیم. بایستی به تعریف‌های اصلی رجوع کنیم و اگر نشد از آن‌ها استفاده کرد، باید آن‌ها را بازبینی کرد و از نوع تعریف نمود. ما این‌طور نیست که چون آقای مهندس را دوست داریم، او را بزرگ می‌کنیم و اغراقی وجود ندارد بلکه ایشان واقعاً در صورت‌مسئله اعتیاد همان کاری را با پزشکی کردند که نظریه نسبیت انیشتین با فیزیک کرد. آقای مهندس یک نکته را هم به ما آموزش دادند و آن این بود که اگر می‌خواهی یک چیز را حل کنی، اول باید صورت مسئله آن موضوع را کاملاً مشخص کنید. یعنی باید 95 درصد وقت خودم را بگذارم بر روی فهم مسئله و وقتی مسئله خوب درک شود، جواب آن خیلی سریع به دست می‌آید و آن چیزی است که ما در کنگره آموزش دیدیم.

پس اگر چیزی در عمل انجام می‌شود، این شانس و معنویت نیست و اگر چیزی علمی باشد، خود را در عمل نشان می‌دهد. بالاترین درصد درمان اعتیاد در جهان 2.1 درصد است که این درصد هم را می‌توان خطا محاسبه کرد و مثلاً اگر در 50 نفر یک نفر درمان می‌شود، آن یک نفر هم به خاطر خوبی خودش درمان شده است و نه به خاطر روش مورداستفاده. این درصد یعنی هیچ روش درمانی در دنیا وجود نداشته است و این درصد هم همان مقدار خطای آزمایش است. خدا رحمت کند آقای دکتر حاج رسولی را که برای اکتساب و انتشار آمار کنگره شصت خیلی تلاش کردند و درنهایت بعد از دو سال مشخص شد که درصد درمان اعتیاد در کنگره نزدیک به 90 درصد می‌باشد. یعنی این آمار اصلاً با هیچ جای دنیا قابل‌مقایسه نیست و این بدان دلیل است که حرف کنگره یک حرف جدید و نو می‌باشد.

امیدوارم که من قدر نعمت‌هایی که دارم را در هرلحظه بدانم و این باعث می‌شود که من در نعمت بمانم. ما در اقیانوسی از نعمت شناور هستیم و به‌عنوان مثال اگر چشم ما از این نعمت بیرون بیاید، ما کور می‌شویم و باید همیشه به نعمت‌ها توجه کنیم و اگر به نعمت‌ها توجه داشته باشیم، همیشه مسیر برای ما هموار خواهد بود. من بیشتر از این صحبت نمی‌کنم و بسیار از شما سپاسگزارم که به صحبت‌های من گوش کردید.

تهیه و تنظیم: مسافر حامد لژیون 19 آکادمی 
عکس: مسافر هادی لژیون 19 ستارخان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .