English Version
English

ماه رمضان ماه تولد کنگره ۶۰

ماه رمضان ماه تولد کنگره ۶۰
 
«...و این ماه رمضان است که در آن قرآن را نازل فرمودی، برای راهنمایی مردم و روشن کردن راه هدایت و جدا کردن حق از باطل»
 
بازهم سالی دیگر و رمضانی دیگر! امسال دومین سالی است که من در سفری بی‌پایان و شیرین همراه مسافران و همسفران، این ماه پربرکت را آغاز می‌کنم و امیدوارم که رمضان امسال ما، متفاوت و متمایز از همه رمضان‌های قبل باشد و حتماً با امید به خدا، پربارتر خواهد بود.
 
ماه مبارک رمضان از راه می‌رسد و با خود، کوله‌باری از درس و تجربه جدید برای ما به ارمغان می‌آورد و به امید خدا و یاری جستن از آموزش‌های کنگره ۶۰، از آلام و رنج‌هایی که به دلایل مختلف برای خود به وجود آورده‌ایم؛ رهایی می‌یابیم. من در طی سفر خود به یک نتیجه قطعی رسیدم و آن این است که هنوز درهای معجزه باز است و خداوند هنوز از بندگانش ناامید نشده؛ بزرگ‌ترین معجزه خداوند در ماه مبارک رمضان نزول آیات مقدس قرآن کریم به قلب پیامبر گرامی اسلام است. اما معجزه‌ای دیگر نظیر معجزات ذکرشده در کتاب مقدس، در سال‌های اخیر در حال وقوع است؛ معجزه حیات بخشیدن به کالبد روبه‌زوال و نابودی، دمیده شدن روح در تک‌تک سلول‌های از بین رفته و نجات هزاران انسان و خانواده‌هایشان از مرگ تدریجی، آن‌هم بر اساس الگویی متمایز و آسمانی. آری! در کنگره ۶۰، رمضان ماه بهار قرآن و جان است. 
 
 
در این مبحث اشاره‌ای می‌کنم به بعضی فواید روزه‌داری بر جسم و جان:
 
۱- پزشکان معتقدند که روزه‌داری در یک ماه سیستم بدن را بازسازی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید سلول‌های دستگاه گوارش در شرایط معمول از ریزش بالایی برخوردارند اما در ماه مبارک رمضان سیستم گوارش بدن کمتر فعالیت دارد و در حال استراحت است و امکان تجدید این سلول‌ها وجود دارد. همچنین میزان متابولیسم افزایش‌یافته و سوخت‌وساز بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ درنتیجه میزان فعالیت‌های متابولیسمی به حد نرمال می‌رسد؛ بنابراین دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان، بهتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
۲-  روزه‌داری در ماه رمضان  به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. چربی‌های مواد غذایی مصرف‌شده و جذب‌شده توسط بدن در طی چندین ماه، در طول مدت روزه‌داری، پاک‌سازی می‌شوند. به‌خصوص غذاهایی که دارای مواد افزودنی هستند و به‌مرورزمان تبدیل به سم می‌شوند. وقتی فرد، روزه‌دار است بدن او برای هضم غذا، انرژی صرف نمی‌کند و به‌جای آن، انرژی خود را برای سوزاندن اضافات و ضایعات صرف می‌کند و با بازسازی بدن، سلول‌های جدیدتری تولید می‌کند.
 این فرصت خوبی است برای مسافران عزیزمان تا ضمن قدم گذاشتن در جاده سلامتی و رهایی، وجود خود را پاک و تصفیه کنند؛ همان‌طور که جناب مهندس برای اولین بار به‌طور خودجوش و به خواست خدا قدم درراه رهایی نهادند. گویی نور ماه مبارک رمضان بود که بر دل ایشان تابید تا «بخواهند و بتوانند.»
 
 
 
۳- افزایش ایمنی بدن با روزه‌داری: روزه‌داران، حداقل مواد غذایی را دریافت می‌کنند؛ این کار باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود اما نباید در مصرف غذا بعد از افطار زیاده‌روی کنند و  باید برنامه غذایی صحیحی را برای ماه رمضان خود داشته باشند.
 
۴- تأثیر روزه بر روان و سیستم عصبی: درجایی خواندم؛ پروتئینی که در هنگام ورزش کردن در مغز تولید می‌شود «نوروتروفیک» نام دارد که با روزه‌داری در ماه رمضان نیز در مغز تولید می‌شود. این پروتئین‌ها «زیست مولکول‌هایی» هستند که در زنده ماندن و تمایز سلول‌های عصبی مؤثرند و موجب بقای سلول‌های عصبی و تنظیم حافظه درازمدت و باعث فعال شدن واحدهای عصبی می‌شوند که نهایتاً در توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تأثیر مثبت می‌گذارند؛ این امر برای ما همسفران و مسافرانمان بسیار مهم و مفید است و همچنین از مبتلا شدن به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند. پس روزه برای سلامت روان نیز مفید است و موجب افزایش خودباوری و اعتمادبه‌نفس می‌گردد و توان و مقاومت افراد را در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی و سفر بیشتر می‌کند. 
 
۵- همین‌قدر که آقای مهندس اشاره فرموده‌اند: «ماه رمضان ماه احیا و زنده شدن کنگره ۶۰ است»؛ خود گویی جان مطلب را ادا نموده‌اند. فردی که می‌تواند یک ماه روشی جدید و متنوع را از زندگی تجربه کند و رفتار روزمره خود را به کنار بگذارد؛ حتماً می‌تواند بعدها در برابر مشکلات و فشارهای زندگی مقاومت کند. روزه گرفتن باعث می‌شود که فرد به توانایی‌های ذاتی خود پی ببرد و حس «خواستن و توانستن» را در خود بارور کند. بدون شک همه ما لحظه شیرین و روحانی اذان مغرب و سفره افطار را تجربه کرده‌ایم؛ حس خوب و جالب پیروزی، پیروزی بر امیال دنیوی، وسوسه و  نفس اماره و یک قدم پیشروی به سمت مقامی درخور بندگی خداوند.
 
۶- امروزه بزرگ‌ترین مشکل انسان‌ها عدم برنامه‌ریزی و زندگی روی خط درست و منظم است. اینکه یک ماه به‌طور منظم، سر یک ساعتی غذا بخوریم؛ سر ساعت بیدار شویم و سر ساعت دست از خوردن و آشامیدن بکشیم و کنترل روی گوش، چشم، زبان و افکار خود داشته باشیم و از همه مهم‌تر مدام ناظم قادر و توانا را ناظر بر همه اعمال خود بدانیم؛ حس خوبی است که فقط در ماه رمضان داریم و البته با موهبت بزرگی که خداوند به ما عرضه کرده یعنی نعمت کنگره ۶۰، ما و مسافرانمان مدام در حال تقویت و نهادینه کردن این صفات در کل روزهای زندگی و انتقال این حال خوب به اطرافیانمان هستیم.
 
الگوی درمانی DST کاملاً مطابق برنامه رمضان می‌باشد؛ اگر قرار بود معجزه‌ای در ماه مبارک رمضان برای زندگی من رخ بدهد؛ همین بس که در این ماه چراغ راهی برای رهایی فرزندم و خانواده‌ام و خانواده همه همسفران پدیدار شده و این محبت و معجزه خدا برای زندگی ماست که هرروز در حال تکرار است و من ایمان‌دارم که هرروز این رمضان به برکت کنگره ۶۰ و آموزه‌های اخلاقی و پدرانه استاد دژاکام، به‌اندازه هزار ماه، برتری خواهد داشت.
 
 
نویسنده: همسفر شیرین، لژیون پنجم
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .