English Version
English

دانایی‌ام را به دانایی موثر تبدیل کنم

دانایی‌ام را به دانایی موثر تبدیل کنم

جلسه سوم از دور بیست و پنجم کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران شعبه فردوسی با دستور جلسه «دانایی، دانایی موثر، سواد» به استادی همسفر گلثومه، نگهبانی موقت همسفر فریده و دبیری موقت همسفر رویا در روز دوشنبه مورخ 1400/01/16رأس ساعت 16:00 برگزار شد.

 

سخنان استاد:

سلام دوستان گلثومه هستم همسفر

دستور جلسه این هفته: دانایی، دانایی موثر و سواد است. دانایی اصولاً این‌طور اتفاق می‌افتد که برای رسیدن به آن در هر مسئله‌ای باید تفکرکردن، تجربه کردن و آموزش اتفاق بیفتد تا انسان به دانایی برسد. کاری که آقای مهندس انجام دادند و اول با تفکر درست و واقع‌بینانه توانستند از ماه رمضان الهام بگیرند و بعد سفرشان را آغاز کردند؛ با تمام وجود سختی‌ها را تجربه کردند و با آموزش گرفتن از استادان خوبشان، توانستند در مسئله‌ی درمان اعتیاد به نتیجه‌ای مطلوب برسند و انسان‌های زیادی را از تاریکی به سمت روشنایی هدایت کنند. دانایی نگهبان قلعه عقل است و کار دانایی این است که باید خواسته‌های نامعقول نفس را شناسایی کند و اجازه ورود آن‌ها را به درون قلعه عقل ندهد. هر چقدر قدرت دانایی بیشتر باشد، کار عقل راحت‌تر است و در امنیت بیشتری قرار دارد. گاهی وقت‌ها ما در دانایی دچار توهم می‌شویم، یعنی نمی‌دانیم، ولی فکر می‌کنیم که می‌دانیم و تمام مشکلات و بحران‌های انسان به خاطر همین است.

من خودم قبل از ورودم به کنگره، فکر می‌کردم خیلی می‌دانم و همین تفکر غلط باعث شده بود، تمام مشکلات زندگی‌ام و حتی مشکلات شخصی خودم را به اعتیاد مسافرم ربط بدهم و او را مقصر بدانم. به همین خاطر برای حل مشکلاتم هیچ اقدامی نمی‌کردم. وقتی وارد کنگره شدم، متوجه اشتباهاتم شدم و فهمیدم همه مشکلاتم به خاطر نادانی خودم بوده است. من در کنگره  آموختم: برای رسیدن به آسایش و آرامش باید دانایی خودم را افزایش بدهم. دانایی موثر چیست؟ گاهی وقت‌ها ما درستی و نادرستی یک مسئله را تشخیص می‌دهیم و در موردش تفکر می‌کنیم، سختیهای آن مسئله را تجربه می‌کنیم و مطالعه هم می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم اقدام صحیح را در موردش انجام دهیم‌. دلیلش این است که دانایی ما به دانایی موثر تبدیل نشده است، دانایی سه ضلع دارد: تفکر، آموزش و تجربه. در دانایی ممکن است گاهی وقت‌ها این سه ضلع با هم در تعادل نباشند و به یک اندازه رشد نکرده باشند.

برای همین با این‌که درستی و نادرستی موضوع را تشخیص می‌دهیم، ولی نمی‌توانیم اقدام صحیح را انجام بدهیم؛ ولی در مثلث دانایی موثر چون سه ضلع به اندازه کافی رشد کرده‌اند و با هم در تعادل هستند، وقتی به درستی و نادرستی موضوع پی بردیم، می‌توانیم اقدام صحیح را انجام بدهیم و آن را عملی کنیم. در واقع هرقدر دانایی موثر بیشتر باشد، نیروهای تخریبی در رسیدن به خواسته‌های نامعقولشان که همان عدم رشد دانایی است، ناتوان‌تر می‌شوند و تا زمانی که دانایی ما تغییر نکند، همچنان با حقه‌ها فریب می‌خوریم و مدام اشتباهات ما تکرار می‌شود. اما سواد و دانایی دو مقوله‌ی جدا هستند. اصولا ما نمی‌توانم بگوییم: هر کس با سوادتر است، دانا‌تر است؛ چون طبق گفته‌های استاد سردار در پیام میزان دانایی: میزان دانایی انسان به سواد نیست، تمدن نیست، مانند انسان به لباس پوشیدن نیست، بلکه به انسانیت است.

 

 

خدمت گزاران امروز

 

عکاس: همسفر زینب

ویرایش متن: همسفر مریم و همسفر نرگس

ارسال مطلب: همسفر ملیحه

همسفران نمایندگی فردوسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .