English Version
English

سهمی هرچند کوچک اما مؤثر در حفظ این سیاره سبز داشته باشیم

سهمی هرچند کوچک اما مؤثر در حفظ این سیاره سبز داشته باشیم
 
جلسه دوازدهم از دور ششم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی لویی پاستور به استادی  خانم خندان با دستور جلسه «درختکاری»  در روز شنبه ۲ اسفندماه ۱۳۹۹ برگزار شد.
 
 
 
سخنان استاد:
 
ابتدا سپاسگزاری می‌کنم از قدرت مطلق بابت اجازه حضور در کنگره ۶۰ و ضمن سپاسگزاری از جناب مهندس و راهنمای عزیزم بابت کلیه آموزش‌ها، از ایجنت محترم سرکار خانم فاطمه بابت فرصت خدمتی که در اختیارم قراردادند صمیمانه قدردانی می‌کنم.
 
بی‌شک زمین یکی از زیباترین آفریده‌های خداوند است که به‌عنوان بستری مناسب برای زندگی انسان در اختیار او قرارگرفته است. این کره خاکی هرچند جزء بسیار کوچکی از هستی و خلقت محسوب می‌گردد اما درعین‌حال می‌تواند بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین اتفاقات را برای انسان‌ها رقم بزند. همان‌طور که مستحضرید، مادر ما طبیعت است و به عبارتی ما از طبیعت الگو می‌گیریم و قاعدتاً طبیعت الگویی بی‌نقص است. از بدو خلقت و به‌فرمان پروردگار، هر آنچه که برای زندگی انسان موردنیاز بوده توسط زمین و همه موجودات ساکن در آن سخاوتمندانه در اختیار انسان قرارگرفته است. به‌بیان‌دیگر: 
 
ابروباد و مه و خورشید و فلک در کارند       تا تو، نانی به کف آری و به‌غفلت نخوری   
 
هرچند همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آسایش و آرامش بشر را تأمین کنند اما به‌مرورزمان، علیرغم کسب علم و دانش فراوان، پیشرفت تکنولوژی و صنعت هرچند به‌ظاهر راحتی بیشتری را برای انسان‌ها به ارمغان آورده اما عدم توجه به پیامدهای ناشی از این پیشرفت‌ها و تأثیرات آن بر روی دیگر موجودات، زمینه‌ساز بروز مشکلات و مسائلی در طول سال‌ها و به‌ویژه در قرن اخیر شده است که ازجمله می‌توان به گرم شدن بیش‌ازحد زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.
 
شاید بارها از خودمان پرسیده باشیم که دلیل این‌همه سیل‌ها، طوفان‌ها، آتش‌سوزی‌ها و برف‌ها و سرماهای نابهنگام و آلودگی هوا در طی دهه‌های اخیر چیست؟ در پاسخ باید گفت: افزایش جمعیت و پیشرفت صنایع و بی‌توجهی انسان به نعمت‌هایی که در اختیارش قرارگرفته ازجمله عدم توجه و مراقبت از درختان و قطع بی‌رویه آنها مسبب این مشکلات اقلیمی است.  آلودگی ناشی از صنایع، باعث ایجاد یک لایه دود و گاز مثل یک ابر در جو زمین می‌گردد. نور خورشید برای اینکه به زمین برسد باید از این لایه عبور کند که درنتیجه مقداری از خاصیت خود را از دست می‌دهد و وقتی به زمین می‌تابد قطعاً مقداری از آن منعکس می‌شود که این انعکاس باعث افزایش تدریجی دمای زمین، ذوب شدن یخ‌ها و افزایش تدریجی سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها و مشکلات ذکرشده می‌گردد. 
 
اما چاره چیست؟ برای جلوگیری از خسارت بیشتر باید این فرایند معکوس شود؛ یعنی هرکدام از ما وظیفه‌داریم جلوی تخریب بیشتر این سیاره زیبا را بگیریم و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم کاشت سالانه یک درخت در محلی مشخص است. قطعاً وقتی انسان چیزی را می‌سازد یا خلق می‌کند دوست دارد به بهترین شکل از آن مراقبت و نگهداری کند. بنابراین با آبیاری به‌موقع و رسیدگی لازم بعد از سال‌ها شاهد رشد درخت مذکور خواهد بود. حال تصور کنید اگر این اتفاق توسط هرکدام از ما هرسال تکرار شود بعد از گذشت یک دهه چه اتفاق زیبایی رخ می‌دهد و زمین سبزتر، زیباتر و متعادل‌تر از قبل می‌گردد؟!
 
اما زمینه‌ساز انجام این عمل بزرگ و ارزشمند، کسب آگاهی و دانش در مورد هستی، دنیای پیرامون ما و مهم‌تر از همه شناخت خودمان می‌باشد. کنگره ۶۰ در مباحث و کتب مختلف، شخص را متوجه خود، جایگاهش در هستی و قوانین حاکم بر هستی می‌کند و چگونگی درست زیستن را با بهره‌مندی از کتب آسمانی به انسان‌ها آموزش می‌دهد.  بنیان فرهیخته این سازمان مردم‌نهاد، بابیان مطالب و قوانین اصلی خلقت به زبانی بسیار ساده و قابل‌فهم تحت عنوان ۱۴ وادی، ابتدا تفکر کردن را به تک‌تک افراد می‌آموزند و قدم‌به‌قدم آنها را همراهی می‌کنند تا وادی پایانی که طعم واقعی مجیت را بچشند. در این مسیر به زیبایی هر چه تمام شخص را متوجه خساراتی که دانسته یا ندانسته در طول تاریکی‌ها به خود، دیگران و جامعه وارد کرده می‌کنند و صد البته راه و روش جبران را هم به او می‌آموزند. این انسان‌های از بند رهاشده، با کسب دانایی و آگاهی و شناخت منزلت خویش، با خود، دیگران و جامعه مهربان‌تر، عاشقانه‌تر و عاقلانه‌تر رفتار می‌کنند. به‌عنوان نمونه همه‌ساله با هماهنگی سازمان منابع طبیعی استان هرکدام با کاشت یک درخت سعی می‌کنند، سهمی هرچند کوچک اما مؤثر در حفظ این سیاره سبز داشته باشند. امید است با افزایش شعاع کنگره ۶۰، زمین جای بهتری برای زندگی شود.
 
 
همسفران نمایندگی لویی پاستور
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .