English Version
English

وجود درختان لازمه حیات است

وجود درختان لازمه حیات است
من قبل از کنگره با عمل ارزشمند درختکاری آشنا بودم اما با نگاهی متفاوت، ولی به لطف خدا و آموزش‌های کنگره بامعنای واقعی آن آشنا شدم و توانستم این کار را به‌درستی انجام دهم. درختان نقش بسیار مهمی در زندگی همه موجودات زنده دارند و همه برای ادامه حیات خود مثل آب به وجود درختان نیازمندیم.
 
این امر بسیار ارزشمند و مهم است که از گذشته دور حتی در دین اسلام در مورد آن صحبت شده، مثلاً حضرت محمد (ص) فرمودند: اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود.
 
البته در ایران هم هرساله از پانزدهم تا بیست و دوم اسفندماه را به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری کرده‌اند که روز پانزدهم اسفندماه روز درختکاری محسوب می‌گردد و به‌غیراز ایران در خیلی از کشورها به این امر می‌پردازند البته بسته به نوع آب‌وهوای آن کشور زمانش هم متفاوت است.
 
 
اگر بخواهم از فواید وجود درختان و ضررهای نبود آن بگویم اولین و مهم‌ترین مسئله وجود درختان تصفیه هوای آلوده و گازهای مهلک و خطرناک مثل گاز دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای است که آن‌ها را می‌گیرد و در عوض اکسیژن پس می‌دهد، فایده بعدی آن تأثیری است که روی آب‌وهوای هر منطقه و همین‌طور زندگی حیوانات و جانوران می‌گذارد، فایده دیگر آن جلوگیری از گرمای شدید هوا و همین‌طور زمین است.
 
وجود درختان برای ادامه زندگی حیواناتی که از برگ، میوه، ریشه آن استفاده می‌کنند مهم است و این‌که ما هم در علم پزشکی و هم علوم دینی از بعضی درختان و اجزای آن‌ها به‌عنوان دارو استفاده می‌کنیم. ولی امروز به دلیل استفاده بی‌رویه از درختان در صنعت وزندگی باعث شده‌ایم که نظم چرخه حیات به هم بخورد.
 
در کنگره 60 یکی از این دستور جلسات سالیانه درختکاری است که در وادی دوازدهم هم اشاره‌ای مختصر به آن شده است، باید بدانیم هر مطلبی که در کنگره بیان می‌شود برای آموزش و رسیدن به صلح و آرامش ما است و برای رسیدن به این نقطه باید از قانون ذره استفاده کرد و زمان را در نظر گرفت و به‌مرور تزکیه و پالایش را از درون خود شروع کنیم و به مرحله اجرایی درآوریم.
 
وجود درختان در هرجایی نشانهای از حیات و جاری بودن زندگی در آنجاست. هرساله در کنگره 60 بنا به تدبیر و تفکر جناب مهندس دژاکام اعضا کنگره برای انجام دادن این امر ارزشمند به مکانی که جناب مهندس از قبل تعیین کرده‌اند می‌روند و به درختکاری مشغول می‌شوند، البته یک فرق مهم بین درختکاری در کنگره 60 و بیرون از کنگره وجود دارد و آن‌هم این است که اعضا کنگره بعد از کاشت درخت از آن‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنند و در زمان‌های مناسب به آبیاری درختان می‌پردازند و درختان را رها نمی‌کنند.
 
این هم دلیل تفکر عمیق جناب مهندس در این رابطه بوده است و نکته مهم این است که این عمل نوعی جبران خسارت از خود، خانواده، جامعه و محیط‌زیست می‌باشد و اعضا کنگره باید حداقل سالی یک درخت بکارند و در مراقبت و نگهداری آن کوشا باشند.
 
تأثیری که این دستور جلسه روی من گذاشته تغییر نگاهم به این امر ارزشمند و بزرگ بود و اینکه هر کاری را که انجام می‌دهیم باید مسئولیت آن کار را تا روزی که در این جهان هستیم بپذیریم و در راستای آن قدم برداریم. باید پیوندمان را همیشه با طبیعت محکم نگه‌داریم و آن‌هم چیزی نیست جز درست استفاده کردن از منابع طبیعی و کوشا بودن در حفظ و نگهداری آن‌ها.
 
باید بدانیم هر چیزی که در این جهان اتفاق می‌افتد و شکل می‌گیرد نشانگر نوع رفتار ما انسان‌ها می‌باشد، پس باید همواره برای انجام هر کاری تلاش کنیم و کوشا باشیم و به تمام هستی‌ عشق بورزیم. بیاییم در روز پانزدهم اسفندماه همگی وظیفه‌ی خود را نسبت به محیط‌زیست و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم را با کاشتن درخت انجام دهیم.
 
در پایان می‌خواستم نکته‌ی جالبی در مورد تغییر نگاه افراد در جامعه بگویم و امیدوارم همه عزیزان این‌گونه نگاهشان را نسبت به یکسری مسائل تغییر دهند و آن‌هم رواج پیدا کردن کاشتن درخت و نهال در روز عروسی توسط عروس و داماد به‌جای قربانی کردن یک موجود زنده که این کار ارزشمند مطمئناً باعث استحکام روابط می‌شود زیرا با این کار جانی تازه به محیط‌زیست می‌بخشند.
 
نتیجه هر کاری به تفکر و نوع نگاه ما ربط دارد. امیدوارم با آموزش‌های کنگره و استفاده از این دستور جلسه و مشارکت‌هایی که از دیگران در این هفته می‌شنویم بتوانیم قدمی مثبت برداریم. با تشکر از آموزش‌های مهندس و تمام تلاش‌هایشان برای خارج کردن افراد از ظلمت و رساندنشان به نور و روشنایی و درمان و رهایی بیماران اعتیاد.
 
با درختی سبز گردد این زمین         شادی گل آورد این نازنین
خوش بکاریم هر درختی یادگار        با درختی زندگی زیبا وزین
 
با سپاس کمک راهنما همسفر نسرین لژیون یکم
 
همسفران نمایندگی شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .