English Version
English

آدم‌ها باعث پیشرفت می‌شوند

آدم‌ها باعث پیشرفت می‌شوند

مسافر رضا ترابخانی با راهنمایی زنده یاد لشکری و آقای سلامی  ۷ ماه و ۲۰ روز سفر کرده است. او اکنون حدود ۲۰ سال رهایی دارد، او اکنون دیده‌بان کنگره 60 است و برای سرکشی به تمام نقاط ایران سفر می‌کند. وی در سفر خود به کرمان به شعبه گنجعلی خان آمد و در جلسات گروهی هفته دیده‌بان شرکت کرد.  به بهانه هفته دیده‌بان در کنگره 60 با او گفت‌وگویی کرده‌ایم  که در ادامه می‌خوانید:

 

 
 

جناب ترابخانی به‌عنوان دیده‌بان راهنمایان کنگره ۶۰ چه عواملی را باعث موفقیت یک راهنما یا یک لژیون می‌دانید؟ و برای کسانی که امسال می‌خواهند امتحان کمک راهنمایی بدهند چه پیامی دارید؟

یکی اینکه عواملی را باعث موفقیت کمک راهنما فرمودید اجرای قوانین است و بعد از اجرای قوانین اجرای پروتکل که می‌تواند کمک کند یک راهنما توی مسیرش باشد و هرچه یک راهنما تو مسیرش باشد و این قوانین را رعایت کند و آن حرمت‌ها را رعایت کند همیشه در امان خواهد ماند، امنیت یعنی چی؟ یعنی اجرای قوانین کسی که این‌ها را رعایت کند می‌تواند راهنمای موفق‌تری باشد و برای کسانی که دارند برای امتحان کمک راهنمایی آماده می‌شوند پیام خاصی ندارم فقط برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم که بتوانند این حال خوش ‌را درک کنند.

 

چه خواسته و هدفی پشت این‌همه سال خدمت کردن است؟ چه چیزی باعث شده شما یک خدمت تداوم دار داشته باشید؟ با این صحبت آقای مهندس که می‌فرمایند کنگره وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف، کنگره هدف نیست.

خوب آن هدف چه هست، آن هدف را هرکسی به چیزی تعیین می‌کند ولی خود من شاید یک جورایی وقتی در کنگره هستم حالم خوب است. با مسافران هستیم، باهم صحبت می‌کنیم، واقعیتش اینکه حالم خوب است و اینکه شاید کنگره دارد کمک می‌کند آدم‌هایی مثل من بتوانند جواب سؤال‌هایشان را پیدا کنند، آن پیدا کردن جواب سؤال‌ها به‌نوعی حال آدم ‌را خوب می‌کند شاید سؤالاتی که هیچ جا نتوانیم جوابی برایش پیدا کنیم ولی اینجا با زندگی کردن کنار اعضای کنگره، آموزش سی‌دی‌ها، مطالبی که مهندس توی نوشتارها، سی‌دی‌ها صحبت می‌کند، خدمتی که داریم انجام می‌دهیم، همه این‌ها یک چرخه است که انسان بتواند جواب سؤال‌ها پیدا کند.

 

کسانی که دارند در کنگره خدمت می‌کنند، اگر آموزش‌های جهان‌بینی و سی‌دی ننویسند، چقدر تأثیر و اهمیت دارد؟

در کنگره درباره خیلی مسائل صحبت می‌شود، آقای مهندس هم تو سی‌دی‌ها اشاره می‌کنند، پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک. ما می‌گوییم پندار نیک، آیا پندار نیک برای مردم خوب است ولی برای من نه مردم حق ندارند که به من دروغ بگویند، ولی من حق‌دارم که هر جوری با مردم برخورد کنم، حالا صحبت پندار نیک، من چه اندیشه‌ای داشته باشم، علمی رو سی‌دی‌ها و نوشتارها و کنگره هم کمک می‌کند به آدم بتواند ارتباط برقرار کند، شما وقتی‌که پندار نیک داشته باشید و بتوانی درست فکر کنی بتوانی که حق ای رو که برای خودت نیست بدی به دیگران این‌ها یک توانایی‌هایی می‌خواهد، این‌ها رو آدم بتواند اول فکر کند و دوم در موردش صحبت کند و درنهایت بتواند آن را تبدیل به رفتار خود کند و این‌ها هست که کمک می‌کند آن فرد حالش خوب شود شما بخواهید همان افکار و اندیشه قبل رو داشته باشی همان رفتار و کردار قبل رو داشته باشی چه فرقی می‌کند که خدمت کنید یا نکنید کاری کنی فایده‌ای ندارد چون نمی‌خواهی تغییر کنی هر آدمی اگر فکرش تغییر کرد اگر مسیر زندگی‌اش تغییر کرد، به خاطر تغییر نگرش هست، به خاطر تغییر در گفتارش است به خاطر تغییر کردارش هست این‌ها هست که کمک می‌کند یک نفر حالش خوب بشود و این‌ها به وجود نمی‌آید مگر این‌که خوراک ذهنی داشته باشیم که به‌وسیله سی‌دی‌ها، نوشتن سی‌دی‌ها امکان‌پذیر می‌شود که شما وقتی گوش می‌دهید فقط قوه سمعی دارد کار می‌کند ولی وقتی داری می‌شنوید و می‌نویسید دو تا حس دیگر بینایی و لامسه هم فعال می‌شود یعنی ۳ برابر از حست می‌توانی کمک بگیری دریافت بیشتری دارید و این خیلی کمک می‌کند تا بتوانی روی یک مطلب متمرکز بشوید.

 

 

مطمئناً شما بخش قابل‌توجهی از زندگی‌تان در کنگره سپری می‌شود حالا این چطوری امکان‌پذیر هست بااین‌همه مشکلات مالی و اقتصادی که توی جامعه هست؟ آیا از اولش هم این‌جوری بوده یا اینکه به‌مرور این اتفاق افتاده؟

زمانی به کنگره آمدم و شروع کردم من هم کارمند یک شرکت بودم بالاخره شروع کردم، آمدم مواد را قطع کردم، آدم تو زندگی‌اش بالاخره تغییر می‌کند، بالاخره دریافتی دارد به‌هرحال یک حرکت‌های پیش می‌آید تو زندگی همه افراد، همه دارند پیشرفت می‌کنند، در کنگره هم این پیشرفت هست، بعد از همه مهم‌تر خداوند باید به انسان لطف کند که در مسیر حرکت کنیم، این لطف شامل حالت می‌شود خود خداوند گفته از تو حرکت از من برکت من که نگفتم ما هم داریم حرکتمان را می‌کنیم تو قسمت اقتصادی، اکثر بچه‌ها که توی کنگره هستند فعالیت اقتصادی خودشان رادارند، الآن من خودم فعالیت اقتصادی دارم، بیرون از کنگره کار دارم، شغل دارم باید بتوانیم برای خانواده هم وقت بزاریم بتوانیم هماهنگی داشته باشیم بین محیط کار، خانواده و کار کنگره این‌ها را باید بتوانیم هماهنگ کنیم این هم توانایی هست آقای مهندس هم در این مورد خیلی صحبت می‌کنند، ما باید یاد بگیریم با یکدست چند تا هندوانه را برداریم، باید یاد بگیریم یعنی جی: یعنی ظرفیت را بالا ببریم که این به‌مرور اتفاق می‌افتد، آقای مهندس تو این سی‌دی‌ها آخر صحبت می‌کند خانمی یک گاوی را انداخته بود روی دوشش می‌برد بالا، مردم به او می‌گویند تو چطوری این گاو سنگین رو می‌بری می‌گوید من این گاو رو نمی‌برم، من آن گوساله را که تازه به دنیا آمده بود از اولش این‌ را یواش‌یواش هر روز بردم و آوردم این هر روز وزن اضافه کرد من درک نکردم، حالا ما هم ظرفیت این جور یواش یواش اتفاق می‌افتد.

 

خوب نظرتان در مورد شعبه گنجعلیخان کرمان بفرمائید و چه چیزی باعث پیشرفت شعبه می‌شود؟

آدم‌ها باعث پیشرفت می‌شوند یک فکر نمی‌تواند باعث پیشرفت شود، ما که یک جلسه اینجا می‌آییم و می‌رویم حالا زحمات شما را هم می‌بینیم، ولی شما هرچه در مسیر مستقیم‌تر، هرچه مقررات اجرای شود، هدف قشنگ‌تر، اعتمادها بیشتر، مردم دنبال حال خوش هستند، آن‌وقت مردم می‌آیند دنبال راه درست که پیدا کنند، کنگره کرمان هم دارد به‌خوبی کارش را انجام می‌دهد مسافران می‌آیند، اصول کنگره را یاد می‌گیرند و رعایت می‌کنند، پروتکل دارد رعایت می‌شود، راهنماهای خوبی دارند.

 

 

و حرف آخر؟

من برای تک‌تک اعضاء کنگره 60 شعبه کرمان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم به هم دیگر امیدواری رو یاد بدهیم، امیدوارم بتوانیم حال خودمان رو خوب کنیم، امیدوارم بتوانیم به هم دیگر حس خوب را انتقال دهیم امیدوارم به همه امید دهیم و امید کسی را ناامید نکنیم.

 

 

تهیه گزارش: مسافر مرتضی

تایپ: مسافر مرتضی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .