English Version
English

تمام چیدمان هستی برمبنای عدالت محض است

تمام چیدمان هستی برمبنای عدالت محض است
جلسه چهاردهم از دوره بیست سوم سری کارگاه های آموزشی خصوصی مسافران کنگرۀ 60 نمایندگی فردوسی مشهدبا استادی: کمک راهنمای محترم مسافر محسن، نگهبانی: مسافر مصطفی و دبیری: مسافر مصطفی با دستور جلسه «عدالت، آیا همه افراد در کنگره 60 برابرند؟» در روز پنج شنبه 20 شهریور ماه 1399 ساعت 17 آغاز به کار نمود.

 سخنان استاد:

خداوند را بسیارشکر می کنم که یک باردیگر این فرصت به من داده شد تا در این جایگاه قرار بگیرم تا خدمت کنم و آموزش بگیرم و آنچه را که در طی این چند سال آموخته‌ام در اختیار شما عزیزان قرار دهم. پرده‌ای را پشت سر من مشاهده می‌کنید که مثلثی روی آن قرار دارد؛ یکی ازاضلاع آن عدالت است که توسط بنیان‌گذار کنگره 60 و اندیشه ناب ایشان پایه‌گذاری شده و بعد اضلاع دیگر معرفت و عمل سالم هستند.

در ابتدای ورودم به کنگره تصورم این بود که عدالت یعنی اینکه همه‌ی افراد درکنگره و بلکه در اجتماع با یکدیگربرابرهستند. فکرمی کردم اگر همه‌ی افراد در یک سطح و اندازه باشند آن موقع عدالت برقرار است. البته مساوات و برابری نباید با عدالت یکی فرض شود بلکه در حقیقت معنا و مفهوم عدالت این است که هرکسی به‌اندازه سعی و تلاش خودش مزد و پاداش می‌گیرد. گاهی اوقات ما انسان‌ها فرضاً در مواجهه با افرادی‌که در زندگی گرفتاری‌های زیادی دارند و دارای یک فرزند معلول هم هستند در مورد عدالت خداوند قضاوت اشتباه می‌کنیم درصورتی‌که خداوند در قران می‌فرماید باید از روز الست تا روز قیامت از همه‌چیز مطلع باشید تا بعد بتوانید مرا قضاوت کنید و مطمئن باشید تمام چیدمان هستی برمبنای عدالت محض است معنی عدالت این است که هر چیزی باید در جایگاه خودش قرار بگیرد.
 
 

آیا همه افراد کنگره باهم برابرند؟ در ابتدای ورود به کنگره بله، همه برابرند؛ خواه کارتن‌خواب باشند خواه کارخانه دار و صاحب‌منصب، همگی صاحب یک صندلی و دارای حق مساوی از دریافت آموزش‌ها هستند ولی در ادامه مسیر درمان و فراگیری آموزش، دیگر باهم برابر نیستند، بلکه جایگاه هرکدام بسته به میزان سعی و تلاششان در کنگره متغیر و متفاوت است. آیا شخصی که  قبل از شروع جلسه و از ساعتی که درب شعبه باز می شود در شعبه حضور داشته و در چیدمان صندلی‌ها نقش‌آفرینی کرده یا مرزبانی که ساعت یک درب شعبه را بازکرده و یا خدمتگزاران فعال سایت شعبه با شخصی که یک ساعت بعد از شروع جلسه در شعبه حاضرمی‌شود همه باهم برابرند.؟ قطعاً این‌طور نیست و هرکسی بسته به سعی و تلاشش جایگاه خودش را تعیین و مشخص می‌کند و این یعنی برقراری عدالت. بنابراین طبق آیه قران: «لیس للانسان الاماسعی»: انسان چیزی نیست جز سعی و تلاش خودش. یعنی انسان، خودش انتخاب می‌کند که در چه جایگاهی و موقعیتی باشد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نگارش:مسافرحمیدلژیون16
تصویربردار و تنظیم: مسافر جواد

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .