English Version
English

عدالت، بدون معرفت و دانش ممکن نیست

عدالت، بدون معرفت و دانش ممکن نیست

پنجمین جلسه از دوره پنجاه و سوم  کارگاه‌های آموزشی خصوصی همسفران کنگره ۶۰؛ نمایندگی شادآباد، با استادی همسفر ربابه، نگهبانی همسفر فروغ و دبیری همسفر زهرا با دستور جلسه «عدالت؛ آیا همه افراد در کنگره ۶۰ با هم برابرند؟» روز سه‌شنبه 18 شهریور سال 1398 ساعت ۱۶ آغاز به کارکرد.

 
 سخنان استاد:
سلام دوستان ربابه هستم یک همسفر. تمام هستی و تمام موجودات به هر شکلی که خلق شدند، عین عدالت است و نباید به عدالت خداوند شک کنیم؛ ولی انسان همواره در حال ناسپاسی است. اولین برداشتی که از عدالت به ذهن انسان خطور می‌کند برابری و یکسان بودن است؛ اما باید گفت که مفهوم عدالت در همه‌جا به مفهوم برابری و یکسان بودن نیست و همان‌طور که از اسمش پیداست، عدالت؛ یعنی دو کفه ترازو با هم یکی بودن. اگر ما بخواهیم بین دو نفر قضاوت کنیم باید صحبت‌های دو طرف را بدون کم‌وکاست بشنویم و پس از تحقیقات کامل آن‌وقت می‌نشینیم و قضاوت می‌کنیم. دروغ نگوییم، تجسس و غیبت نکنیم و اینها می‌شود عین عدالت. زمانی که انسان در مورد مسئله‌هایی که برایش ایجاد می‌شود آگاهی ندارد، شروع می‌کند به گله کردن و با خودش می‌گوید چرا من؟ چرا خانواده من و هزاران چراهای دیگر؛ پس زمانی که شروع کنیم به نقاب زدن؛ یعنی به عدالت خداوند شک داریم؛ اما شناختن این جایگاه بسیار دشوار است و لازمه آن معرفت و دانش است؛ یعنی عدل، بدون معرفت و دانش ممکن نیست و باید شناخت و علم و آگاهی داشته باشیم تا بدانیم جایگاه هر چیزی کجاست
.
 
ممکن است یکی جایگاه بالاتری داشته باشد و دیگری جایگاه پایین. دانش‌آموزی که درس می‌خواند و تلاش می‌کند، بادانش آموزی که تلاش نمی‌کند مسلماً جایگاهشان باهم فرق دارد و یا جایگاه کارمندی که تلاش می‌کند و مدیر می‌شود با کارمندی که ثابت در کارش مانده به جایگاه خودش اکتفا می‌کند باهم فرق دارد. در کنگره نیز هرکسی در هر جایگاهی قرار بگیرد، عین عدالت است و این خودِ فرد است که با توجه به سعی و تلاش، جایگاه بالاتری را تجربه می‌کند. زمانی که وارد کنگره می‌شویم و در لژیون آموزش می‌بینیم، در هنگام جلسه روی یک صندلی می‌نشینیم و از نشریات استفاده می‌کنیم و در جایگاه رهجو قرار می‌گیریم، باهم برابر هستیم؛ ولی سفر اولی که خوب سی دی را گوش می‌دهد و حرف راهنمایش را گوش می‌کند، با سفر اولی که سی دی را گوش نمی‌دهد و حرف راهنمایش را گوش نمی‌کند، باهم فرق دارند. کسی که خدمت می‌کند، با کسی که خدمت نمی‌کند فرق دارد و یا مرزبان و راهنماها، جایگاه‌های متفاوت دارند، اگر بگوییم این بی‌عدالتی است باید بگویم خیر عین عدالت است. در کنگره همه افراد باهم برابر نیستند و این نتیجه جایگاهی است که خودمان برای خودمان فراهم کردیم؛ پس در اینجا اگر همه باهم برابر باشند باید شک کرد. از اینکه به حرف‌های من گوش دادید سپاسگزارم.
 
 
 
 
 
تهیه گزارش: همسفر نجیمه
ویراستاری: همسفر فروغ
ارسال: همسفر الهام

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .