English Version
English

پس انداز کردن را بیاموزیم

پس انداز کردن را بیاموزیم

سومین جلسه از دور اول سری جلسات هماهنگی لژیون سردار همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان با استادی همسفر حدیث، نگهبانی همسفر سمیرا و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه »پس‌انداز« روز دو‌شنبه 16 تیر 1399 ساعت 14:30 شروع به کارکرد.

 

سخنان استاد:

همان‌طور که می‌دانید عنوان دستور جلسه‌ای که برای ما تعیین‌شده، پس‌انداز است که در وادی پنجم هم به آن اشاره‌شده یعنی از مهم بودن و اساسی‌ترین رکن‌های آموزش است که تک‌تک ما موظف هستیم آن را آموخته و به فرزندانمان و رهجوهایمان بیاموزیم.

پس‌انداز کردن باید ذره‌ذره صورت گیرد، اکثر افراد فکر می‌کنند که پس‌انداز اول باید مبلغ قابل‌توجهی باشد. پس‌انداز برای قشر متوسط و کم‌درآمد باید بیشتر باشد. اینکه ما یک‌دفعه مبلغ قابل‌توجهی داشته باشیم یک تفکر غلط است یا اینکه با این درآمد کم چگونه با این شرایط اقتصادی پس‌انداز هم داشته باشیم، یک تفکر غلط است یا اینکه با بالا رفتن قیمت طلا، ماشین و خانه چه کسی می‌تواند طلا و خانه بخرد؟ این تفکر غلط است که روی باور انسان تأثیر می‌گذارد.

 همان‌طور که پس‌انداز کردن خیلی مهم است از طرف دیگر چرا باید پس‌انداز کنیم هم مهم است و حس ما نسبت به پس‌انداز کردن چیست؟ پس ما باید قبل از پس‌انداز روی خودمان خوب کارکنیم. خیلی افراد را می‌بینیم که پس‌انداز می‌کنند برای روز مبادا تا یک مشکلی پیش می‌آید این مبلغ را برای آن بگذارند و حدوداً نود در صد این اتفاق می‌افتد و این مبلغ برای آن کار استفاده می‌شود. یکی از نکته‌هایی که ما باید یاد بگیریم این است که، پول را پس‌انداز می‌کنیم؛ برای تبدیل کردن آن به طلا یا سکه و اگر زمانی که پس‌انداز کردیم و نیروهای بازدارنده نگذاشتند که ما این کار را انجام بدهیم، اصلاً نباید ناامید شویم و آن را دوباره تکرار کنیم. البته ممکن است سخت‌ترین کارها برای افراد ولخرج و حتی کم‌درآمد در این شرایط اقتصادی پس‌انداز کردن پول باشد یا غیرممکن به نظر برسد، حق با شماست ولی بعضی وقت‌ها هم با درآمد کم می‌شود پس‌انداز کرد.

همان‌طور که می‌دانید برای آینده‌ای آسوده، به پس‌انداز نیاز داریم. بعضی افراد پس‌انداز برای آینده را، نوعی خساست در نظر می‌گیرند، این پندار غلط به دنبال سبک زندگی می‌رود که باعث می‌شود در اواسط ماه پول کم بیاورند اما پس‌انداز کردن و به فکر آینده بودن نه‌تنها عادت اخلاقی بد نیست بلکه راز و رمز بسیاری از ثروتمندان هم هست. 

ما می‌توانیم پس‌انداز کردن را به دو گروه پولی و غیر پولی تقسیم کنیم. ما در کنگره یاد گرفتیم که انسان باید قوی باشد و انسان ضعیف جایی ندارد، پس باید در هر دو بعد قوی باشم. راهکارهای پس‌انداز عبارت‌اند از:

1. فهرستی از مخارج خود تهیه کنیم

2. خواسته‌های خود را الویت بندی کنیم

3. وقتی احساساتی و گرسنه هستیم هیچ‌وقت خرید نرویم

4. حتماً مبلغی را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهیم

5. از سوپرمارکت‌ها که بزرگ هستند خرید نکنیم

6. خرید لباس‌ها را در زمان آف انجام دهیم

7. قیمت‌ها را مقایسه کنیم 8. چانه‌بزنیم

9. از وسایل نقلیه استفاده کنیم

10. هرماه باید 10 تا 20 درصد درآمدتان را پس‌انداز کنید.

خیلی از افراد موفق پس انداز کردن را به‌عنوان راه مدیریت پول می‌دانند و اما انسان همیشه باید پس‌انداز غیر پولی و معنوی هم داشته باشد، آن‌هم برای ما که در کنگره بسترش مهیا است با خدمت کردن، آموزش دیدن، وارد شدن به لژیون سردار، پس‌انداز غیر پولی را انجام می‌دهیم و اما کلام آخر اگر امروز چیزی که نیاز نداری را بخری، یک روز چیزی که نیاز داری را باید بفروشی.

 
 

 

نگارش: کمک راهنما همسفر خانم حدیث

عکس: کمک راهنما همسفر خانم فاطمه

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .