English Version
English

رشد در شرایط سخت هنر است

رشد در شرایط سخت هنر است

آیا درزمینهٔ هنر نقاشی اطلاعات دارید؟ آیا نسبت به سبک‌های مختلف نقاشی چیزی می‌دانید؟ آیا می‌توانید اسامی هنرمندان برجسته‌ی این رشته را بگویید؟ در آخر آیا فکر می‌کنید که در این زمینه استعداد دارید؟ مطمئنم اگر پاسخ تمامی این سؤالات منفی هم باشند و درزمینهٔ این هنر حتی نتوانید ساده‌ترین اشکال را ترسیم کنید، بازهم از دیدن آثار هنری زیبا لذت می‌برید و آن را تحسین می‌کنید. چراکه فطرت و ذات انسان به یک اثر زیبا واکنش نشان می‌دهد و به آن گرایش دارد. درست مثل انسان‌ها که هرچقدر هم که در بدی‌ها و ضد ارزش‌ها غوطه‌ور باشند بازهم تمایل به‌خوبی و زیبایی در درونشان فریاد می‌کشد.

و اما اگر یک هنرمند بخواهد با یک مداد و کاغذ هم می‌تواند اثری شگرف از خود بر جای بگذارد. چراکه هنرمند در هنگام آغاز، تصویر پایانی را در نقاشی خود می‌بیند و با تلاشی از جنس عشق به آن جان می‌دهد. شاید اگر کسی در ابتدای کار یک هنرمند بالای سرش ظاهر شود، از خطوط شکسته و درهم‌برهمش نتواند حدس بزند که در آخر با چه تصویری مواجه می‌شود. درست مثل تصویر رهایی که هر مسافر یا همسفر در ابتدای مسیر، در ذهنش ترسیم می‌کند و با شوق و امید تلاش می‌کند تا درگذر زمان به آن دست یابد.

شاید در طول مسیر، خطوط شکسته و ناهماهنگ به نظر برسند و این معنا را برساند که غیرممکن است و ناامید شود؛ ولی محال است انسان درراه رسیدن به اهدافش به موانع برنخورد. همان‌طور که نقاشی یک نقاش به دستان هنرمندش بستگی دارد، زندگی ماهم بسته به خودمان است، یا بهتر بگویم بستگی به خواست و تلاش خودمان دارد. گاهی اتفاق می‌افتد انسان تمام ابزار و وسایل نقاشی را در اختیار دارد ولی از بین تمام‌رنگ‌ها سیاهی را برمی‌گزیند و در آخر تابلویی بر دیوار هستی می‌آویزد که خودش هم از نگاه کردن به آن شرمسار و خجل زده می‌شود. به نظر من برای یک مصرف‌کننده و یا یک همسفر تمام ابزار و وسایل برای رهایی و رشد در کنگره فراهم آمده است و این بسته به خود افراد دارد که در سرشان چه می‌گذرد و چه ترسیم می‌کنند.

درست مثل شرایطی که الآن با آن مواجه هستیم و ابزار کنگره مثل قبل در اختیارمان نیست، اما آموزش دادن و آموزش گرفتن مختل نشده است و به‌صورت مجازی صورت می‌گیرد و در این میان یکسری افراد باوجود وسایل اندک هم هنرنمایی می‌کنند. عده‌ای هم که از ابتدا خیال نقاشی کردن نداشته‌اند طبق معمول بهانه می‌آورند و زمین و زمان را مقصر قلمداد می‌کنند. عده‌ای هم وانمود می‌کنند زیبا نقاشی کرده‌اند ولی امان از آن زمان که از شاهکارشان پرده نمایی بشود.

 

نویسنده: کمک راهنما همسفر سمیه
نمایندگی: همسفران شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .