English Version
English

درمان سیگار آگاهی می خواهد

درمان سیگار آگاهی می خواهد

مصرف دخانیات به‌عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت جامعه، روند نگران‌کننده‌ای را طی می‌کند. عواملی که سالانه حدود ۵ میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می‌فرستند حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و ایجاد بیماری‌های خطرناک در پی ندارند. بنا به گزارش وزارت بهداشت حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران سیگار مصرف می‌کنند. واقعاً علت این‌که مردم به استقبال دشمن سلامتی خود می‌روند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند چیست؟

به نظر من؛ ضعف در اطلاع‌رسانی و آگاهی سازی مستمر، نبود آموزش مدون و درنهایت برخی از عوامل اجتماعی و محیطی مهم‌ترین علت روند رو به افزایش آمار مصرف دخانیات در کشور است.  برای سه موضوع پیشگیری، مهار و درمان، ما به آگاهی نیاز داریم.طبق آمار هر ۱۰ دقیقه یک نفر در ایران براثر مصرف سیگار می‌میرد. انواع سرطان‌ها و مشکلات قلبی، مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است. بیماری‌های قلبی و عروقی، حملات مغزی، انواع سرطان‌ها (معده، خون، حفره دهان، ریه، حفره مری، کلیه و ...) بیماری‌های پوستی، زایمان زودرس از مهم‌ترین بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار است. در توتون ماده‌ای را کشف کردند که عامل اصلی ایجاد بیماری دیابت، سرطان، آلزایمر و ... است. در دود سیگار بیش از چهار هزار ماده سمی وجود دارد که تعدادی از آنها سرطان‌زاست و افرادی که با سیگاری‌ها زندگی می‌کنند هم در معرض این بیماری‌ها قرار می‌گیرند. تلفات سیگار، بسیار زیاد است؛ حتی بیشتر از تلفات سیل و زلزله. انسان‌های سیگاری زیاد سرما می‌خورند چون اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها پایین می‌آید. اما چرا افراد نمی‌توانند سیگار را کنار بگذارند؟

چون سیگار هم عملیات جایگزینی را انجام می‌دهد. ماده‌ای به نام نیکوتین از سد خونی مغز می‌گذرد و باعث آرامش است. نیکوتین اثرش در حدود ۲۰ دقیقه در بدن می‌ماند و برای همین دوباره فرد می‌خواهد سیگار بکشد. علت اصلی و اساسی اعتیاد به سیگار، عملیات جایگزینی است و راهش جایگزین کردن چیز دیگر است تا ذره‌ذره از بدن بیرون رود و حداقل ۱۰ ماه زمان نیاز است.بحث ما روی ترک نیست؛ بلکه روی درمان است. درمان چیزی است که تا قبل از کنگره ۶۰ هیچ جای دیگری مطرح نشده بود ولی اکنون راه درمان در کنگره بیان‌شده است و علاوه بر درمان اعتیاد به درمان مصرف سیگار هم می‌پردازد.

در درمان سیگار هم مثل اعتیاد؛ باید روی سه قسمت جسم، روان و جهان‌بینی کار شود. تا جهان‌بینی انسان تغییر نکند انسان دست از سیگار برنمی‌دارد. تا زمانی که نفهمد ضرر دارد و زهر را با دست خودش وارد بدن می‌کند دست‌بردار نیست. هرکس بخواهد سیگار نکشد باید به آن بیداری برسد. بعضی‌ها دیگران را تشویق به کار بد می‌کنند و سم می‌پاشند برای اینکه خودشان را راضی کنند. خداوند به انسان عقل داده که تشخیص دهد از چه چیزی استفاده کند؛ اگر ما از چیزی که بد است استفاده کنیم تقصیر خدا نیست که خلق کرده، شیطان برای این است که تو ببینی در چه مرحله‌ای از نفس قرار داری و خود را مهار کنی و با پالایش و تزکیه به مرحله بالاتری صعود کنی. راه درمان به چند چیز بستگی دارد که اولین چیز: زمان درمان است که ۱۰ ماه نیاز است. بدن نیکوتین نیاز دارد و نمی‌توانید یک مرتب سیگار را قطع کنید باید با روش DST درمان انجام شود و آدامس نیکوتین جایگزین سیگار گردد. با جویدن آدامس، فک دائم کار می‌کند و این عامل باعث می‌شود از چاقی و افسردگی جلوگیری شود. با مصرف آدامس نیکوتین، هیچ رژیم غذایی هم وجود ندارد.

اکنون در کنگره ۶۰ افراد باید از سیگار هم علاوه بر مواد مخدر رهاشده باشند تا بتوانند در جایگاه‌های خدمتی خدمت کنند. پس متوجه می‌شویم که برای کنگره رها شدن از سیگار بسیار مهم و حائز اهمیت است و افرادی که می‌خواهند از سیگار رها شوند می‌توانند در کنگره زیر نظر راهنما با خوردن آدامس نیکوتین با مقداری که تعیین می‌شود در مدت‌زمان تعیین‌شده سفر کنند و رها شوند.
 

نویسنده: کمک راهنمای محترم همسفر سمیه
تایپ: همسفر نرگس
همسفران نمایندگی لویی پاستور

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .