English Version
English

نظم و انضباط و احترام به نفع ماست

نظم و انضباط و احترام به نفع ماست

خداوند در کلام‌الله می‌فرماید: (اِنّا کُلَ شی خلقناهُ بقدر). ما هر چیزی را به‌اندازه و روی حساب آفریدیم. وجود و ظهور نظم در هستی با دقت در آفرینش مشخص است، پیدایش شب و روز فصول چهارگانه، خواب زمستانی و بیداری در فصل بهار و فاصله و حرکت سیاره‌ها نشان‌دهنده‌ی نظم در هستی است و اگر این نظم دقیق وجود نداشت واقعاً چه اتفاقی می‌افتاد؟ همه‌ی هستی در یک‌لحظه منهدم می‌شد. در کنگره همیشه به ما توصیه‌شده است که از هستی الگو بگیریم. ازنظر لغت‌شناسی تفاوت نظم و انضباط این است که نظم یعنی هماهنگی و ترتیب. انضباط یعنی رعایت قوانین و مقررات و وفای به نظم است. نظم در صور آشکار نشان‌دهنده‌ی انضباط فکری در صور پنهان است، پس درنتیجه ابتدا نظم باید در صور پنهان اتفاق بیفتد؛ مثلاً: ره‌جویی که در صور آشکار و ظاهر، پوشش، ساعت حضور در جلسات و...نمی‌تواند منظم باشد و همیشه در هرج‌ومرج است یعنی یک روز پوشش سفید دارد و یک روز ندارد و فراموش کرده، یا در جلسات یک روز حضور دارد و جلسه‌ی بعد حضور ندارد. بی‌شک و حتماً در تفکرات و اندیشه فاقد نظم و ترتیب است. ره‌جوی بی‌نظم دائم این پیام و فرکانس را ارسال می‌کند که من هنوز کنگره را درک نکرده‌ام، نپذیرفته‌ام و نمی‌توانم برنامه‌ریزی کنم درنتیجه نمی‌توانم سروقت در جلسه حاضر باشم، نمی‌توانم سی دی بنویسم چون وقتم کم است و از همین نشانه‌ها می‌شود درک کرد ره‌جو حالش خوب است یا نه!؟
اما کسی که سروقت به جلسه می‌آید پیام می‌دهد که من متعهدم و مسئولیت بلدم، به راهنما و درمانم اهمیت می‌دهم، درنتیجه برای قوانین احترام قائل هستم. ارتباط نظم با درمان جسم را نمی‌شود نادیده گرفت. درمان جسم در کنگره برای مسافران با شربت اوتی امکان‌پذیر است که نظم در مصرف دارو (رعایت، زمان و مقدار) از اهمیت بالایی برخوردار‌است، پس بی‌نظمی در کنگره انسان را از مقوله‌ی درمان دور خواهد کرد.

همان‌طور که می‌دانیم همه‌ی ارگان‌ها و سازمان‌ها برای اداره و مدیریت و رسیدن به هدف دارای قوانین، مقررات و ضوابطی هستند، کنگره هم از این امر مستثنا نیست، قوانین محکم و بسیار حساب‌شده‌ای برای اعضاء وضع‌شده است، هر شخصی با اختیار و آزادی کامل وارد کنگره می‌شود و بعد از گذراندن سه جلسه در جلسات تازه واردین عضو رسمی کنگره می‌شود و باید از تک‌تک قوانین و حرمت‌ها پیروی کند. رعایت و احترام به قوانین انضباط را به وجود می‌آورد، با آموزش‌های جهان‌بینی و اجرای قوانین اولیه مثل ساعت حضور، نوع پوشش، رنگ پوشش ره‌جو در همان ابتدا می‌آموزد که باید نظم را رعایت کند و ذره‌ذره تغییرات و تبدیلات اتفاق خواهد افتاد؛ اما به نظر من یک شرط اولیه وجود دارد و آن فرمان‌بردار بودن است و ره‌جوی فرمان‌بردار می‌تواند تغییر کند، چون خارج شدن از شرایط، بی‌نظمی مطلق و غوطه‌ور بودن در شرایط تاریک اعتیاد و حرکت به سمت نظم کار ساده‌ای نخواهد بود و برای همین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزء دستور جلسات هفتگی جابازکرده است. نظم و احترام جزء پایه‌های مهم کنگره است، اگر به دستور جلسات سالیانه نگاهی کنیم موضوع دیگری تحت عنوان؛ حرمت کنگره، آداب معاشرت، ادب، تعادل بی‌تعادلی هم در لیست دستور جلسات وجود دارد و ماحصل این سه دستور جلسه قطعاً سیستمی موفق و کارا با بازدهی بسیار عالی خواهد بود اما همه‌ی ما باید بدانیم احترام پیشکسوتان، احترام به قوانین، رعایت نظم و انضباط برای خود ما دارای نفع است و عدم رعایت این قوانین اول‌شخصی را که متضرر می‌کند خود شخص است مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که عدم رعایت آن‌ها در درجه‌ی اول به خود ما آسیب خواهد زد.

 

با احترام؛ کمک راهنما هم‌سفر سمیه
تایپ: هم‌سفر صفورا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .