English Version
English

اشتغال ذهنی (یادگیری)، راه حل رهایی از معرکه‌گیری

اشتغال ذهنی (یادگیری)، راه حل رهایی از معرکه‌گیری

جلسه سوم از دوره بیست و سوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران کنگره60، نمایندگی صالحی به نگهبانی همسفر سعیده و استادی همسفر سهیلا و به دبیری همسفر مریم با دستور جلسه (رابطه یادگیری و معرکه‌گیری) در روز سه‌شنبه 14 آبان‌ماه 1398 در ساعت 16 بعدازظهر آغاز به کارکرد.

در مورد رابطه یادگیری و معرکه‌گیری ،نخست توضیح مختصری در رابطه با موضوع یادگیری ارائه می‌کنم. یکی از مسائل مهم در حیات انسان مسئله یادگیری‌ است، فرستادگان و پیامبران الهی نیز به منظور آموزش و شناساندن اصول و روش‌های زندگی سالم برگزیده شدند. درواقع یادگیری و خدمت کردن باعث رشد و ‌تکامل انسان می‌شوددر کنگره۶۰ یکی از مؤلفه‌های درمان اعتیاد، آموزش ‌و یادگیری‌ (جهان‌بینی) است و انسان به‌واسطه این امر می‌تواند به آرامش و رهایی برسد؛ این آموزش‌ها به‌طور کامل و جامع از طریق کتب، سی‌دی‌ها، تشکیل لژیون‌ها، کارگاه‌های آموزشی و... صورت می‌گیرد و برای افرادی است که خواهان‌ دریافت آموزش هستند.

اما معرکه‌گیری چیست؟ معرکه‌گیر به شخصی اطلاق می‌گردد که برای توجیه کار خود، در میان جمع، دست‌به‌کارهای پوچ و ضد ارزشی می‌زند؛ مانند ایراد گرفتن، عیب‌جویی کردن، قضاوت، انتقاد کردن از دیگران و... معرکه‌گیری زمانی اتفاق می‌افتد که انرژی‌ فرد پایین باشد، در این شرایط فرد شروع به بهانه‌جویی و گلایه می‌کند و این امر به دلیل وجود حسادت، کینه، حقارت، سرخوردگی و احساس شکست در فرد ایجاد می‌شود. به‌عنوان‌مثال فرد خطایی می‌کند و برای سرپوش گذاشتن بر روی آن مسئله، مرتب خود را توجیه می‌کند (درواقع معرکه‌گیری می‌کند) در این شرایط فرد از مسیر اصلی خود دور و وارد حاشیه می‌شود.
در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که ذهن نمی‌توان درگیر معرکه‌گیری و یادگیری به‌صورت هم‌زمان باشد. ذهن برای ارتقاء یافتن نیاز به آرامش دارد و اگر من (به‌عنوان همسفر) در خانه به علت مشکلات و عدم تعادل روحی در حضور فرزندانم مرتب معرکه‌گیری کنم، نخست حال خود و اعضای خانواده‌ام را ناخوش خواهم کرد، سپس آن انرژی که باید صرف تربیت فرزندان و آموزش خود کنم را صرف افعال بیهوده و ضد ارزش‌ها می‌کنم و سوم باعث می‌شوم تا فرزندانم از من الگوبرداری کنند و در آن‌ها نیز یادگیری صورت نگیرد. درنهایت من انرژی از دست خواهم داد و دیگر نمی‌توانم وظایف مادری و ‌همسری را به‌درستی انجام دهم. کنگره نیز یک خانواده بزرگ است و اعضای آن نیاز به آرامش دارند، خانه‌ای که ناآرام باشد هیچ‌گاه اعضای آن قادر به دریافت آموزش نیستند، زیرا همان‌طور که گفته شد ذهن نمی‌تواند هم‌زمان درگیر معرکه‌گیری و یادگیری باشد.

 

اما راه‌حل رهایی‌ از افکار منفی، معرکه‌گیری و ضد ارزش‌ها، اشتغال ذهنی است که بهتر است تنها جنبه سرگرمی نداشته باشد و با آموزش نیز همراه باشد. همان‌طور که می‌دانید این امر در آموزش‌های کنگره به‌واقع انفاق می‌افتد؛ به این صورت که در هفته چند ساعت سی‌دی  گوش می‌دهیم و در لژیون شرکت می‌کنیم و تمام این موارد ما را از افکار منفی دور می‌کنند. اما افرادی که در کنگره وارد معرکه‌گیری می‌شوند معمولاً افرادی هستند که خدمت نمی‌کنند یا به‌عبارت‌دیگر تماشاچی هستند و ‌مرتب از دیگران ایراد گرفته و انتقاد می‌کنند که به اعتقاد من این مسئله یکی از بدترین حالاتی است که انسان به آن دچار می‌شود.

 

 

همان‌طور که می‌دانید معرکه‌گیری در مقابل یادگیری است. زمانی که فرد دارای گوهر باارزشی باشد سراغ چیزهای کوچک و بی‌ارزش نمی‌رود؛ چراکه به گوهر موفقیت‌ها و ‌اهداف والای خود می‌اندیشد و رفتار و کردار دیگران به‌هیچ‌عنوان برایش مهم نیست؛ به‌عنوان‌مثال اگر فردی به او حسادت کند و رفتارهای نامعقولی از خود نشان دهد، اصلاً ذهن او را درگیر نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود تا وارد حاشیه نشود. بنابراین می‌توان گفت عامل اصلی معرکه‌گیری جهالت و نادانی است که بزرگ‌ترین دشمن انسان است و فرد برای رسیدن به آگاهی و دانایی نیازمند سه مؤلفه: تفکر، تجربه و آموزش است و برای رسیدن به دانایی مؤثر نیز، نیاز است تا هر سه ضلع در جهت مثبت و در یک سطح رشد داشته باشند.

در ادامه مرزبانان نمایندگی صالحی از همسفرانی که در سومین دوره آزمون داخلی نفرات اول تا سوم شدند، تقدیر به عمل آوردند.

نگارش و تایپ: همسفر سهیلا- لژیون دوم
عکاس و ویرایش: همسفر زهرا - لژیون دوم
همسفران نمایندگی صالحی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .