English Version
English

سایت ویترین کنگره ۶۰ است

سایت ویترین کنگره ۶۰ است

قلم حاوی پیام‌های قدرتمندی برای ادامه حیات هر انسانی‌ است؛ در نمایندگی گنجعلی‌خان همسفری خوش قلم؛ توان و همت خود را با عشق و محبت درآمیخت تا با بندبند مطالبی که هر کدام از آن‌ها نغمه‌خوان رهایی بودند بتواند در جهت پیشبرد اهداف کنگره گامی بردارد؛ بر آن شدیم تا گفت‌وگویی داشته باشیم و از دستاوردها و تجربیات ایشان در قسمت سایت نمایندگی بهره‌مند شویم. شما خواننده عزیز را به کسب تجربه از ایشان دعوت می‌کنیم.

همسفر فهیمه و مسافرشان  با آخرین آنتی ایکس مصرفی اپیوم وارد کنگره شدند. به مدت ۱۱ ماه با متد DST و داروی OT باراهنمایی مسافر محسن و همسفر سلیمه سفر کردند. هم‌اکنون 1 سال و 4 ماه است که با دستان پرتوان آقای مهندس از بند اعتیاد آزاد و رها هستند؛ ورزش مسافر ایشان در کنگره شطرنج و ورزش همسفر فهیمه والیبال است.

خدمت سایت چه دستاوردی برای شما به همراه داشته است؟

خدمت‌ها سبب می‌شوند که شخص در یک چرخه ارتباطی با دیگران قرار بگیرد. حس خوب همکاری که با خدمت‌گزاران سایت داشتم بسیار دلنشین بود و تا همیشه در ذهن من خواهد ماند؛ چرا که از رفتار، ادب و منش کنگره‌ای این عزیزان بسیار آموختم و‌ قدردانشان هستم؛ از زاویه دیگر بیش از پیش، به اهمیت نوشتن و ارزش و نیز مهارت درست‌ نوشتن پی بردم؛ نمی‌دانم چقدر در این زمینه موفق بوده‌ام؛ اما انتخاب واژگان مناسب، جمله‌بندی صحیح و قابل فهم و‌ نیز دیکته کلمات برایم مهم شده‌ است نه فقط در کنگره؛ بلکه حتی در یک مکاتبه کوتاه دوستانه نیز به نکات ویرایشی توجه می‌کنم.

امروزه با گسترش استفاده از فضای مجازی می‌بینیم که متأسفانه واژه‌ها، اشتباه یا حتی ناقص نوشته می‌شود و حتی گاهی ابتدا و انتهای آن‌ها را حذف می‌کنند. نشانگان ویرایشی که دیگر هیچ! فاصله، نقطه، ویرگول، علامت سؤال و ... ظاهراً دیگر جایگاهی در نوشته‌ها ندارند انگار همه عجله دارند که فقط چیزی بنویسند؛ اما این‌که چه‌طور بنویسند اهمیتی ندارد. به‌خاطر ساختار ویژه زبان فارسی لازم است من به فرم کلمات و ساختار جمله که زبان مادری خودم است توجه بیشتری داشته باشم؛ زیرا فکر می‌کنم با جمله‌بندی نامناسب یا غلط‌ نوشتن کلمات، یک اشتباه را رواج می‌دهم که همین به مرور زمان باعث بی‌اعتبار شدن زبان و نیز خط فارسی می‌‌شود؛ به‌ویژه در خصوص انتقال یک دانش آن هم علم کنگره لازم است دقت و‌ حساسیت بیشتری داشته باشم. به‌ هر روی خدمت سایت سبب شد که بیشتر با ادبیات زبان خود آشنا شوم؛ صد البته که در این زمینه «دراز است ره مقصد و من نو سفرم»؛ اما مقدمه‌ای‌ است که از این به بعد بیشتر در این‌باره مطالعه کنم تا بتوانم صحیح‌تر بنویسم.

از بحث اصلی دور نشوم این خدمت برای من فرصتی بود برای تمرین درس‌های کنگره مثل فرمان‌برداری، پذیرش، تسلیم، تفکیک عمل سالم و عمل به‌ظاهر نیک، از همه مهم‌تر بالا رفتن نقطه تحمل و صبوری و البته بسیاری درس‌های دیگر که می‌توانم بگویم تازه با الفبای آن‌ها آشنا شده‌ام و بسیار مسیر طولانی در پیش دارم؛ اما خوشحالم که این آموزش‌ها نه فقط در کنگره؛ بلکه در تمامی سطوح ارتباطی دستگیر من خواهند بود و‌ در کنار همه این‌ها این خدمت لذت و شیرینی ویژه‌ای دارد که من هربار تأکید می‌کنم پس از بارگزاری هر مطلبی آن را تجربه کرده‌ام.

برای افرادی که تمایل به انجام خدمت سایت دارند؛ اما ترس مانع خدمت آن‌ها می‌شود چه پیشنهادی دارید؟

چرا ترس؟ البته درک می‌کنم که آغاز هر کاری با کمی اضطراب همراه است؛ اما در کنگره بستر برای یادگیری به بهترین شکل مهیا است و جایی برای ترس باقی نمی‌گذارد چه قبلاً که در لژیون سردار خدمت داشتم و بعد نیز در قسمت سایت؛ هر زمان که سؤالی بود یا نیاز به یادگیری مطلبی داشتم و آن را با مسئول مربوطه اعم از اسیستانت یا دستیار ایشان، ایجنت یا مرزبانان در میان می‌گذاشتم، در کمترین زمان و با حس خوب به من کمک می‌کردند تا خدمت خود را انجام دهم.

راستش در کنگره هیچ‌گاه احساس تنهایی نکردم؛ زیرا همیشه یک تیم قوی مرا پشتیبانی کرده‌اند و این موهبت برای هر رهجوی کنگره‌ای وجود دارد؛ زیرا یک باور انسان‌دوستانه در اینجا هست که می‌گوید «یکی برای همه، همه برای یکی»؛ منظورم این است که اگر من برای انجام خدمت، خود را تنها ببینم بله آن خدمت ترس دارد؛ ولی اینجا همه دست هم را می‌گیرند‌.

لطفاً برای علاقه‌مندان به خدمت در سایت توضیح دهید که این خدمت چه پتانسیل‌هایی را می‌طلبد؟
برای پاسخ به این پرسش می‌خواهم به چند سال پیش برگردم و از درس بزرگی که از اولین راهنمای خود همسفر سحر گرفتم سخن بگویم؛ آن زمان که تازه به گروه همسفران اجازه بارگزاری خبر داده بودند، ایشان در گروه لژیون پیام گذاشتند که داوطلبین خدمت در سایت روز پنجشنبه ساعت ۳ در نمایندگی حضور داشته باشند. من آن روز خیلی مجهز و با لپ‌تاپ در جلسه حاضر شدم؛ چرا که فکر می‌کردم قرار بر آموزش نحوه بارگزاری خبر و آپلود تصویر است، در حالی‌‌که ایشان تنها یک سؤال از چند نفری که در آن جلسه حضور داشتیم پرسیدند: با این مضمون «برای چه می‌خواهید خدمت‌گزار سایت شوید؟» حتی یادم نمی‌آید چه پاسخی دادم؛ اما این پرسشی بود که تا به امروز همچنان در ذهن من باقی مانده و البته در مورد هر خدمتی چه در کنگره و چه بیرون از آن همواره این سؤال را به یاد می‌آورم که برای چه می‌خواهم آن خدمت را انجام دهم؟

می‌خواهم بگویم که شاید در ظاهر، پاسخ به سؤال شما این باشد؛ که مثلاً بروم و کار با سیستم و تایپ را یاد بگیرم، مهارت نوشتن را تقویت کنم یا بیشتر مطالعه کنم؛ ساختار جمله، فعل و فاعل و‌ غیره را بشناسم و اینکه چگونگی ویرایش مطلب را یاد بگیرم؛ که همه این‌ها عالی و صدالبته برای خدمت سایت ضروری است؛ اما پیش از آن لازم است به این فکر کنم که برای چه می‌خواهم این خدمت را انجام دهم و البته پس از آن مسئله بسیار تا بسیار مهمِ «آموزش‌پذیری» مطرح می‌شود که آیا من یک رهجوی «آموزش‌پذیر» هستم؟ یا اینکه تنها مطالب را یاد می‌گیرم؛ اما در نهایت کار خودم را انجام می‌دهم؟ فکر می‌کنم اگر آماده پذیرش آموزش‌ها باشم بقیه راه هموار است و هر شخصی توانایی‌های خود را در مسیر پیدا می‌کند.

فکر می‌کنید سایت کنگره تا چه میزان در تحقق خواسته‌ آقای مهندس که همان جهانی شدن کنگره است، نقش دارد؟

بسیاری از ما نام دهکده جهانی را شنیده‌ایم که البته ابداع این عبارت مربوط به چند دهه پیش است؛ اما کسانی که روزی آن را خلق کردند می‌دانستند از چه سخن می‌گویند. آقای مهندس همواره می‌گویند «سایت، ویترین کنگره ۶۰ است» و‌ در این دهکده جهانی هر سازمانی نیاز به یک ویترین دارد که بهترین‌ کالای خود را در آن به نمایش بگذارد. به‌هر روی فکر می‌کنم پس از دانشگاه یکی از بسترهایی که به جهانی‌ شدن دانش کنگره کمک می‌کند سایت کنگره است و البته بخش انگلیسی سایت، میزان دسترسی را برای دیگر عزیزان در کشورهای گوناگون بالا می‌برد و‌ قاعدتاً هر چه میزان دسترسی بالاتر باشد امکان انتشار علم کنگره و جهانی شدن آن نیز بیشتر است. روشن است که فضای مجازی و سایت، نسبت به فضای دانشگاه عمومی‌تر است و مثلاً اگر الان نتیجه پژوهش‌ها یا مقالات ISI در فضای آکادمیک و دانشگاهی منتشر می‌شود و فقط عده کمی آن‌ها را می‌بینند؛ اما سایت این امکان را می‌دهد که افراد بیشتری با دستاوردها و دانش کنگره آشنا شوند و پیام جمعیت احیاء انسانی کنگره ۶۰ با شتاب و ظرفیت بالاتری به گوش انسان‌های دیگر برسانند.

کلام آخر:
کلام آخر من قدردانی از کسانی است که به من فرصت خدمت‌گزاری دادند، همسفر سحر، همسفر سلیمه، همسفر مهری، مرزبانان خبری در دوره‌های مختلف همسفر نرگس، همسفر مریم و همسفر حکیمه و نیز همکاری شیرین و پرباری که در کنار همسفر نجمه داشتم و بیشترین درسی که از ایشان گرفتم فروتنی و بزرگواری، دقت و نظم بود. به ایشان، به شما همسفر مریم و همسفر فاطمه که گردانندگان سایت در دوره پیش رو هستید بسیار تبریک می‌گویم و سپاس‌گزار تمام خدمت‌های شما هستم. مطمئن هستم که صفحه سایت نمایندگی گنجعلی‌خان روزهای بسیار خوب و درخشانی با وجود شما عزیزان خواهد داشت. مشتاقم از همسفر شیما و نیز مسافر مجید‌ که در دوره‌های پیش مسئول سایت همسفران و مسافران در این نمایندگی بودند و بسیار من را حمایت کردند سپاس‌گزاری کنم.

همسفر زری اسیستانت سایت و همسفر اعظم دستیار ایشان، نمی‌دانید این عزیزان چه‌قدر حس خوبی به خدمت‌گزاران سایت منتقل می‌کنند و چه اندازه خود را مسئول می‌بینند و چه‌قدر صبور و شکیبا هستند، از این بزرگواران کمال سپاس و تشکر را دارم و امیدوارم گوشه‌ای از ویژگی‌های خوب ایشان را بتوانم در وجود خود پرورش دهم و البته همه این عزیزان را در یک کشتی تصور می‌کنم که بزرگ‌مردی به نام مهندس حسین دژاکام سکان‌دار آن هستند و تمامی خدمت‌گزاران کنگره از اثر عشق و خرد ایشان این‌چنین جانانه خدمت می‌کنند؛ قدردان و سپاس‌گزار ایشان هستم.

اعضای گروه سایت نمایندگی، قدردان آموزش‌های ارزنده و ارزش‌های گروهی که توسط ایشان فرا گرفتند، می‌باشند.

تهیه مصاحبه و تایپ: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر مهری (لژیون دوم)
عکاس خبری: مرزبان خبری همسفر حکیمه
ارسال: راهنما همسفر نجمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی گنجعلی‌خان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .