English Version
English

گروه خانواده- صبر همراه با عشق جلوی ناامیدی را می‌گیرد

گروه خانواده- صبر همراه با عشق جلوی ناامیدی را می‌گیرد

بعد از چهار وادی وارد مرحله عملیاتی یا وادی پنجم می‌شویم که می‌گوید: «در جهان ما تفکر، قدرت مطلق حل نیست؛ بلکه توأم با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید.» یعنی این وادی تمرینی است که ساختارهای تفکراتی خود را به فعل درآوریم و بیاموزیم افکاری را که مثبت و منطقی هستند، عملیاتی کنیم و برای این‌که بتوانیم وادی پنجم را عملیاتی کنیم، حتماً و لزوماً باید از موانعی به نام ترس، اضطراب و نا‌امیدی و نارضایتی بگذریم. تجربه‌ای مشترک بین تمام انسان‌ها وجود دارد که مسائل زیادی را می‌آموزیم؛ ولی فقط در مورد آن‌ها فکر می‌کنیم و در جهان ذهن باقی می‌مانند و هیچ‌وقت به مرحله عمل نمی‌رسند؛ این اجرا نکردن‌ها از ضد‌ ارزش‌های انسان نشأت می‌‌گیرند که اجازه حرکت به من نمی‌دهند. ما انسان‌ها با کلام و تفکر نمی‌توانیم به جایی برسیم، تفکر خیلی خوب است؛ اما در جهان مادی همه چیز را حل نمی‌کند، تفکر و آموز‌ش‌های من زمانی نتیجه بخش می‌شوند که به مرحله اجرا برسند؛ همان‌‌طور که مهندس حسین دژاکام می‌فرمایند: «برای باورها ارزشی نیست باید اجرایی شوند».

ما اگر از بهترین تفکرات هم برخوردار باشیم؛ ولی آن‌ها را عملیاتی نکنیم ذره‌ای ارزش ندارند. مهم نیست من چه‌قدر زیبا حرف می‌زنم، مهم این است که چه عملی انجام می‌دهم. گاهی دانسته‌های زیادی داریم؛ ولی آن‌ها را پنهان می‌کنیم و چیزی که پنهان باشد؛ چه زر باشد چه سنگ هیچ ارزشی ندارد. در وادی پنجم هفت پله ترقی ذکر شده که عمده، ضد‌ارزش‌ها هستند و اگر بتوانیم؛ این‌ها را برطرف کنیم؛ بسیار به مسیر اصلی نزدیک می‌شویم: ۱_ برگشت از ضد‌ارزش‌ها: بازگشت یا همان توبه؛ یعنی هر خلافی را تا به امروز مرتکب شده‌ام، دیگر انجام ندهم و اگر خسارتی به بار آورده‌ام؛ باید جبران کنم که بهترین مثال همان چک برگشتی است، می‌خواهم دیگر چک بی‌محل نکشم؛ اما ابتدا باید تمام چک‌هایم را پاس کنم.۲_ خودداری: بسیار موضوع کارآمدی است؛ یعنی در اختیار داشتن خود؛ یعنی زمانی که خیر و شر کاری را نمی‌دانم دست نگه دارم و زمانی را به تفکر بپردازم. ۳_ قناعت: یعنی از حداقل امکانات؛ بیشترین بهره را ببرم به عبارت دیگر، بهترین استفاده را از چیزهایی که دارم ببرم.

۴_ صبر: تمام مشکلات ما را آرام آرام حل می‌کند. صبر همراه با عشق داشته باشیم تا در نیمه مسیر دچار ناامیدی نشویم. ۵_ پس‌انداز: دانه‌دانه است، غله در انبار، در کنگره مسائل مادی محترم و ارزشمند شمرده شده‌اند و انسان برای خلاصی از گرفتاری‌های مالی و داشتن آرامش خاطر باید پس‌انداز داشته باشیم. ۶_ تجسس، غیبت و قضاوت: تمام این مسائل انسان را بی‌قرار و از آرامش دور می‌کند؛ چون از حقیقت انسانی خود که صلح و پالایش است، دور می‌شود.7_ توکل، رضا و تسلیم: اگر به معنای؛ واقعی ایمان و توکل کافی داشته باشیم، هم از جایگاه خود رضایت داریم و هم همیشه تسلیم قدرت مطلق هستیم.

در وادی پنجم همچنین از سه جهان یاد می‌شود که انسان هم‌زمان در هر سه جهان زندگی می‌کند؛ جهان ذهنی، جهان خواب و جهان خاکی که جهان ذهنی و جهان خواب مقدمه‌ای هستند برای زندگی انسان در جهان خاکی. انسان ابتدا در جهان ذهنی تصویرسازی می‌کند و بعد در جهان خاکی اجرا می‌کند؛ یعنی امکان ندارد که انسان بدون تصویر‌سازی ذهنی؛ بتواند آن را به مرحله اجرایی درآورد و این جهان‌ها؛ پیش‌ نیاز یکدیگر هستند. جهان خواب هم نقش بزرگ و سازنده‌ای دارد، انسان اگر خواب خوب و با کیفیتی داشته باشد، می‌تواند به خوبی در جهان خاکی زندگی کند و انرژی لازم را برای انجام کارهای روزمره دارد. در واقع این سه ۳ جهان کاملا با هم در ارتباط هستند.

نویسنده: راهنما همسفر شهلا (لژیون دوم)
ویراستاری: همسفر نفیسه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون اول)
عکاس: همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
ارسال‌: مرزبان خبری همسفر زهرا
همسفران نمایندگی امیر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .