English Version
English

هر‌چیزی که راکد بماند تبدیل به گنداب می‌شود

هر‌چیزی که راکد بماند تبدیل به گنداب می‌شود

جلسه دوازدهم از دوره هشتم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌ جلسه «وادی پنجم (در جهان ما تفكر؛ قدرت مطلق حل نيست، بلکه توام با رفتن و رسيدن، آن را كامل مي نمايد.) و تاثیر آن روی من» با استادی اسیستانت رابط گروه خانواده همسفر منصوره، نگهبانی راهنما همسفر سمیرا و دبیری همسفر الهام روز یک‌شنبه ۲۴ تیر‌ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

از دیدن تک‌تک شما عزیزان خیلی خوشحال هستم و خرسندم که دوستان خوبی چون شما پیدا کرده‌ام. از آقای مهندس دژاکام، خانواده‌ محترمشان و خانم آنی کماندار که فرصت خدمت‌گزاری را به من دادند تشکر می‌کنم و خدمت اسیستانت دوره قبل همسفر محبوبه خدا‌قوت می‌گویم؛ امیدوارم هر کجا که هستند سلامت باشند. دستور‌ جلسه امروز از وادی‌ها است. وادی‌ها محور اصلی کنگره هستند و به ما کمک می‌کنند که خودمان را بشناسیم و همان‌طور که آقای مهندس می‌فرمایند: «علم جهان‌بینی را برای ما و برای شناخت و آگاهی بیشتر قرار داده است.» وادی‌ها این مسیر را برای ما سهل می‌کنند. ما تا‌کنون چهار وادی را پشت‌سر گذاشته‌ایم که چهار وادی اول مبانی تفکر ما را در بر‌ می‌گیرد و روی تفکر ما کار می‌کند.

در این چهار وادی صحبت از تغییر تفکری شده است که سال‌های سال هر‌ کدام از ما با آن به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و هر روز بیشتر از قبل به عمق مشکلات فرو می‌رفتیم؛ پس قطعاً نوع تفکر ما مشکل داشته است. در وادی اول تفکر کردن را یاد گرفتیم و فهمیدیم تفکر چه هست و چگونه باید باشد؟ در وادی دوم با موضوعی آشنا شدیم که مدت‌ها بر اثر مشکلاتی که در زندگی برای ما اتفاق افتاده بود به این باور رسیده بودیم که بیهوده خلق شده‌ایم و به هیچ دردی نمی‌خوریم؛ اما وادی دوم به ما فهماند که باید گنج درون خودمان را پیدا کنیم و از آن استفاده کنیم.

وادی سوم مسئله پذیرش را برای ما عنوان کرد که اگر امروز در هر نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم حاصل تفکرات و انتخاب‌های خودمان است و اگر مشکلی جلوی روی ما هست انتخاب خود ما بوده است و مشکلات را لعنت خداوند ندانیم؛ چرا که گاهی آن‌ها رحمت خداوند هستند؛ پس مسئولیت کارهای خودمان را بپذیریم و بدانیم انسان هیچ‌چیز جز سعی و تلاش خودش نیست؛ پس باید تلاش کنیم و با تفکر درست و به صورت ریشه‌ای به مسائل‌ خودمان نگاه کنیم و آن‌ها را حل کنیم تا اینجا خلاصه و گزیده‌ای از چهار وادی را گفتم؛ اما وادی پنجم به ما می‌گوید: باید وارد مرحله عمل شویم و این وادی با عمل کردن شروع می‌شود و به قول معروف «با حلواحلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود»؛ باید دست به‌کار شویم و حرکت کنیم. 

در جهان ما و حتی جهان‌های دیگر هیچ‌چیزی نیست که ثابت باشد و همه‌چیز در حال حرکت هست؛ قطعاً هر‌چیزی که راکد بماند تبدیل به گنداب می‌شود. تفکرات ما زمانی کارساز می‌شوند که وارد مرحله عمل شوند وگرنه درگیر بازی ذهن می‌شویم. ذهن مثل یک سیاه‌چاله است و ما را به سمت خودش می‌کشد و در نهایت ما می‌مانیم با افکار و اندیشه خراب و ذهنی شلوغ و جسمی که توسط این افکار آسیب دیده است؛ پس ما دراین وادی یاد می‌گیریم چگونه ساختارهای ذهنی خود را به ساختارهای عملی تبدیل کنیم. 

قطعاً هر‌کدام از ما در زندگی روزمره و همچنین در طول مسیر تکاملی خودمان یک‌سری اهداف و خواسته‌ها داریم که برای رسیدن به آن‌ها موانعی سر راه آن‌ها قرار دارد که این موانع مثل ترس، نا‌امیدی، اضطراب، عدم‌ اعتماد‌به‌نفس و ... هستند که این موانع همیشه وجود دارند و هدفشان این است که ما را از رفتن منصرف کنند؛ اما برای این‌که بتوانیم وارد مرحله عمل شویم؛ باید آرامش داشته‌باشیم و شرط رسیدن به آرامش تزکیه و پالایش است. برای تزکیه و پالایش آقای مهندس سه کلید‌ گفته‌اند که روز چهارشنبه هم به آن‌ها اشاره کردند و آن «پندار سالم، گفتار سالم و در نهایت کردار سالم است.» اين‌ها کمک می‌کند که ما بتوانیم به تزکیه برسیم و برای خروج از اضطراب، ترس و نگرانی هم پله‌هایی را برای ما قرار داده‌اند که هر‌کدام از آن‌ها گویی سکوی پرشی برای خروج از تاریکی‌ ما هستند.

اولین پله برگشت از ضد‌ارزش‌ها است؛ مسیر کنگره مسیر ارزش‌ها است و کسی که می‌خواهد در این اتوبان حرکت کند نمی‌تواند خلاف جهت حرکت کند و باید هم‌مسیر باشد، ضد‌ارزش‌ها را باید به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم و نمی‌شود آن‌ها را شاخه‌ای حل‌کنیم؛ ما نمی‌توانیم هم در کنگره باشیم هم به راهنمای خود دروغ بگوییم یا حرمت‌شکنی کنیم؛ باید همه این ضد ارزش‌ها را به صورت ریشه‌ای حل‌کنیم و از انجام آن‌ها پرهیز‌ کنیم. انسان به دانایی و آگاهی نمی‌رسد مگر این‌که خودش را تزکیه و پالایش کند؛ پس با برگشت از ضد‌ارزش‌ها و رفتن در مسیر‌ارزش‌ها می‌توانیم به دانایی برسیم. پله‌ بعدی که مهم هست خود‌داری است که اگر کاری را نمی‌دانیم درست است یا غلط از انجام‌ آن بپرهیزیم.

پله‌ بعدی قناعت و صبر است. پله بعدی قضاوت و تجسس است که خیلی پله مهم و اثر‌گزاری است. یک همسفر باید بداند اگر در کنگره هست برای خودش آمده است وگرنه همسفر نه راهنمای مسافر و نه مأمور تجسس او است؛ همسفری که جستجوگر مسافرش است کار مسافر را خراب می‌کند و با تجسس‌های بیجا برمسند قضاوت می‌نشیند و او را قضاوت می‌کند، انسانی که دیگران را قضاوت می‌کند بداند که از مرحله انسانی خارج شده و وارد مرحله غریزی و نفسانی شده است و به‌دنبال آن غیبت می‌کند و حرف‌هایی که حاصل تفکرات اشتباه، پوچ و واهی خودش است را در همه‌جا پراکنده می‌کند و این باعث می‌شود که مسافرش از راه به در شود. پله‌ بعدی پس‌انداز است. پله بعدی توکل، رضا و تسلیم است که ما در هر مرحله‌ای از زندگی باید تلاش کنیم و به خدا توکل کنیم و به آن‌چیزی که خدا برای‌ ما مقدر کرده است راضی باشیم و همیشه سر تسلیم فرود آوریم. طبق آموزش‌های کنگره زندگی ما بر سه اصل خواست، تقدیر و فرمان‌الهی بنا شده است؛ پس آن کنیم که فرمان است.

بازدید دفتر خدمتگزاران توسط اسیستانت رابط نمایندگی

 

همچنین نفرات برتر آزمون شماره ۷ از دوره سوم معرفی شدند.

مرزبانان کشیک: همسفر‌ منظر و مسافر حسین
عکس: مرزبان خبری همسفر رعنا
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .