English Version
English

گروه خانواده - حرمت به معنای آبرو و ارجمندی است

گروه خانواده  - حرمت به معنای آبرو و ارجمندی است

حرمت در کنگره ۶۰ از اهمیت بالایی برخوردار است. حرمت کنگره ۶۰ به صورت زیرکانه‌ای مطرح شده است. حریم؛ به معنای پیرامون، قلمرو و سرزمین و حرمت به معنای آبرو و ارجمندی است که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در ابتدا و انتهای جلسات کنگره۶۰ خوانده می‌شود و هر یک از اعضا موظف هستند به حرمت و قوانین وضع شده احترام بگذارند.
هر شخصی باید برای خودش احترام قائل شود و از حریم و چهارچوب کنگره خارج نشود. اعضای خانواده حریم دارند. پس ما نمی‌توانیم به حریم خانواده نزدیک شویم. رودخانه‌ها حریم دارند پس در حریم رودخانه‌ها باغ و یا خانه درست کردن ممنوع است. امکان دارد چند سال خشکسالی باشد و کسانی‌که در حریم رودخانه خانه ساخته‌اند، اگر سال بعد بارندگی شدید باشد سیل می آید و تمام خانه‌ها و ماشین‌ها را با خود می‌برد. جاده‌ها هم حریم دارند نباید کنار جاده، دکان و یا خانه درست کنیم امکان دارد حادثه‌ای رخ دهد و چند نفر هم کشته دهد؛ بنابراین هر چیز و هر جایی حریم و حرمتی دارد که ما باید به آن‌ها احترام بگذاریم.
دروغ گفتن یکی از مواردی است که در حرمت خوانده می‌شود؛ اگر رهجو بیاید کنگره و مقدار مواد مصرفی خودش را دقیق به راهنما نگوید و دروغ بگوید و راهنما به رهجو درست برنامه ندهد درمانش به مشکل برمی‌خورد و نمی‌تواند درست سفر کند؛ همان‌طور که در قرآن آمده: «ویل للمکذبین» وای به حال دروغگویان.
مورد بعدی که در حرمت آمده، این است که در کنگره نباید پشت سر کسی حرفی بزنیم؛ اگر مشکلی با شخصی داشتیم باید با خود آن شخص مشکلمان را در میان بگذاریم همانطور که جناب آقای مهندس می‌فرمایند: که شخصی در کنگره پبش ایشان آمدند و شروع کردند به بدگویی کردن علیه شخص دیگری، جناب مهندس  در جواب به آن شخص گفتند: صبر کن و طرف مقابل را صدا زد و گفت حالا هر چه به من گفته‌ای به خودش بگو و این کار باعث خجالت آن شخص شد. بنابراین اگر ما دیدیم کسی پیش ما شخص دیگری را سرزنش می‌کند نباید با لبخند او را تشویق کنیم.

                              مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد

                                غنچه خاموش، بلبل را به گفتار آورد

اگر ما به آن شخص این اجازه را ندهیم و به او بگوییم هر چه هست به خودش بگو دیگر آن شخص پیش ما بدگویی دیگران را نمی‌کند.
یک اخلاق خیلی بد دیگر این است که در بین صحبت دیگران حرف بزنیم و صحبت آن‌ها را قطع کنیم و به خیال خودمان با همین دو کلمه که می‌گویند بین سخنانت شکر، همه چیز حل می‌شود؛ نه! باید اجازه دهیم تا طرف مقابل سخنانش را تمام کند بعد مطلب خود را بیان کنیم؛ البته طرف مقابل این را باید بداند که مطلب خودش را کوتاه بیان کند و این اجازه را هم به دیگران بدهد که مطالبشان را بیان کنند.
الفاظ ناشایست بیان نکنیم، در کنگره و بیرون از آن، نباید از حرف‌های رکیک و زشت استفاده شود و یا لطیفه تعریف کنیم تا دیگران بخندند نباید زیاد شوخی کنیم؛ زیرا شوخی کردن زیاد به شخصیت لطمه وارد می‌کند و بین استاد و شاگرد حریمی هست که اگر آن حریم و حرمت از بین برود دیگر شاگرد به استاد احترام نمی‌گذارد.
مورد دیگر بحث سیاسی کردن است: ما در کنگره این حق را نداریم که بپرسیم به چه شخصی رای می‌دهید یا رای نمی‌دهید و یا اینکه فلان شخص مملکت این کار را کرد و این وظیفه را انجام نداد زیرا ما از سیاست هیچ‌گونه علمی نداریم و نباید بحث سیاسی را وارد کنگره کنیم.
در کنگره بدون اطلاع و هماهنگی پولی را دریافت و پرداخت نکنیم؛ در کنگره ۶۰ اعضا نباید رابطه مالی و تجاری برقرار کنند زیرا اگر پولی به شخصی به عنوان قرض بدهند و آن شخص مقابل قرضش را پرداخت نکند بین آن دو اختلاف به وجود می‌آید و دیگر آن احترام و حرمت از بین می‌رود و ناراحتی پیش می‌آید و از کنگره دل‌سرد می‌شوند و سفرشان نیمه تمام می‌ماند.
در کنگره از لباس و پوشش نامناسب استفاده نکنیم، پوشش مناسب هم برای مسافران است و هم برای همسفران، گاهی اوقات مسافری وارد کنگره می‌شود دکمه‌های پیراهنش باز است و یک زنجیر به گردنش انداخته و با ظاهری نامناسب وارد کنگره می‌شود. کنگره که جای تیپ زدن نیست و یا بعضی از آقایان با زیرپوش‌های آستین‌دار قدیمی منتها یک چاپی جلو یا پشت لباس هست که همان تیشرت است به کنگره می‌آیند و یا با لباس رنگی وارد کنگره می شوند. وقتی می‌گوییم پوشش سفید به این علت است که لباس سفید اگر کثیف و یا چرک شود مشخص است و باید تمیز در کنگره حاضر شویم.
لباس سفید نشانه تمیزی و پاکی است و کسانی که لباس سفید می‌پوشند چهره شادابی دارند.

نویسنده: همسفر عصمت رهجوی راهنما همسفر شبنم (لژیون اول)
رابط خبری: همسفر منصوره رهجوی راهنما همسفر شبنم (لژیون اول)
ویراستاری و ارسال: همسفر فاطمه، راهنمای تازه‌واردین

همسفران لژیون الیگودرز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .