English Version
English

دسته خردمندان یا دسته کم خردان

دسته خردمندان یا دسته کم خردان

مبحث وادی هفتم در خصوص پیدا کردن راه است، این‌که هرفردی در هر مسیری که قرار می‌گیرد، خروجی متفاوتی با بقیه افراد دارد و این بستگی به سعی و تلاش هر شخص دارد، پیدا کردن راه بسیار نکته بااهمیتی است.
بسیاری از افراد به دلیل پیدا نکردنِ مسیر درست، قربانی شده‌اند وزندگی آن‌ها به نابودی رسید، حتی انسان‌هایی که اراده خیلی قوی داشتند و تلاش‌های بسیاری کردند، اما به دلیل مسیر اشتباهی که رفته بودند تلاش‌های آن‌ها به نتیجه نرسید. پیدا کردن مسیر درست در زندگی ما نقش بسیار زیادی دارد، انسان‌هایی که به دام اعتیاد گرفتار شدند انسان‌های بسیار بااراده هستند. آن‌ها تصور می‌کنند هیچ‌گاه به دام اعتیاد گرفتار نخواهند شد با همین اطمینان گاهی مواد مصرف می‌کردند که همین باعث می‌شود به دام اعتیاد گرفتار شوند. ما نمی‌توانیم بیماری اعتیاد را ظرف مدت کوتاهی درمان کنیم، زیرا در اثر قطع مصرف مواد مخدر عکس‌العمل‌های آشکار و پنهان در جسم بروز پیدا می‌کند، زیرا سیستم شبه افیونی بدن شخص، تخریب‌شده است و برای ترمیم این سیستم‌ها به زمانی حدود ده ماه وقت نیاز داریم و پس از درمان این سیستم به تعادلی بالای ۹۰ درصد خواهد رسید. چگونگی طی کردن این مسیر ده‌ماهه به خود شخص بستگی دارد مثلاً؛ یک نفر می‌آید مسیر را پیدا می‌کند، مرتب و منظم سفر می‌کند، سی دی می‌نویسد و خیلی راحت به درمان و به تعادل می‌رسد، ولی شخص دیگری وارد همین مسیر می‌شود مرتب گریز می‌زند، سی دی نمی‌نویسد، با تأخیر سر کلاس حاضر می‌شود، به حرف راهنما گوش نمی‌دهد و به هدف نیز نخواهد رسید.
مسیر درمان درست است اما برداشت هر شخص از آن متفاوت است. در مسیر زندگی هم به همین شکل است، ما باید اول مسیر درست تا رسیدن به هدفِ مشخص را پیدا کنیم تا بتوانیم به هدف برسیم، نه اینکه با انتخاب مسیر غلط به سمت نابودی برویم.

در این وادی انسان‌ها را به دودسته تقسیم کرده است؛ دسته اول: کم‌خردان و دسته دوم: خردمندان

نشانه کم‌خردان این است که پیش از اینکه فکر کنند صحبت می‌کنند، قبل از انجام کاری فکر نمی‌کنند و بعدازاینکه کاری را انجام دادند پشیمان می‌شوند. دسته دوم گروه خردمندان هستند که همیشه اول فکر می‌کنند بعد حرف می‌زنند، قبل از انجام هر کاری خوب فکر می‌کنند.
خردمندان همیشه دنبال پیدا کردن صراط مستقیم هستند، صراط مستقیم یعنی؛ راهی که ما را با سلامتی به مقصد و هدف خواهد رساند بنابراین برای انجام هر کاری، ابتدا باید خوب بنگریم افرادی که قبل از ما وارد این مسیر شده‌اند، سر از کجا درآوردند؟ آیا این مسیر درست است یا نه؟ بعد وارد آن مسیر شویم.

نویسنده: راهنمای تازه‌واردین همسفر سحر

تهیه، تنظیم و ویراستار: همسفر مهسا رهجوی کمک راهنما همسفر فاطمه (لژیون هشتم)

ارسال: راهنمای تازه واردین همسفر پریسا

همسفران نمایندگی دهخدا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .