English Version
English

درمان، فوق ترک است و تعادل، فوق درمان.

درمان، فوق ترک است و تعادل، فوق درمان.

به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر روز شنبه ۴ تیر ماه ۱۴۰۱ همایشی با عنوان «همایش مدالیته‌های درمان اعتیاد» به میزبانی کنگره ۶۰ و با حضور مسئولین استانی و سایر NGO ها در محل سالن همایش بهزیستی از ساعت ۱۰ الی ۱۳  برگزار شد.

استقبال از مسئولین و مهمانان محترم:

سخنرانی جناب آقای دکتر رنجبر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:

با عرض ادب و احترام خدمت عزیزانی که شرف حضور در این همایش را دارند؛ یاد و خاطره شهدای گران‌قدر به ویژه شهدای مبارزه با مواد مخدر را گرامی می‌داریم و پیشاپیش سالروز جهانی مواد مخدر را تبریک می‌گویم از سوی دفتر مقابله با جرم سازمان ملل به این عنوان نام‌گذاری گردیده است. بیش از ۱۷۰ کشور به نوعی قربانی مواد مخدر هستند و کشور عزیز ما هم به واسطه موقعیت ژئوگرافیکی با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر همسایه است که در این جهاد مقدس جمهوری اسلامی به عنوان طلایه‌دار این مبارزه با تقدیم ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز اقدامات ارزشمندی را در حوزه کاهش عرضه مواد مخدر انجام داده است.

رویکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد متوازنی است، ایجاد توازن بین حوز‌ه‌ها برای کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر است؛ از زحمات عزیزان در حوز‌ه‌های مختلف به ویژه حوزه درمان و حمایت اجتماعی، دستگاه‌ها و نهادهایی که عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند تشکر می‌کنم؛ همچنین قدردان زحمات عزیزانی هستم که در قالب سازما‌ن‌های مردم‌نهاد که در عرصه درمان و حمایت اجتماعی فعال هستند، من‌جمله کنگره ۶۰ و همچنین انجمن معتادان گمنام و خوشحالم به واسطه این توفیق در بین این عزیزان حاضر هستم و همچنین قدردان دستگاه‌های اصلی درمان که دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی استان است تشکر می‌کنم.مستحضر هستید که سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر سال ۸۵ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و ایشان همچنان این نگرانی را ابلاغ کردند که دست‌اندرکاران بلایی که از سوی مواد مخدر است را به درستی اقدام کنند و لازمه این موضوع انسجامی است که باید فی‌ ما بین دستگاه‌های عمل‌کننده و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد اتفاق بیافتد. بحث درمان و حمایت‌های اجتماعی به نوعی در دهه دوم انقلاب شکل گرفت، به ویژه رویکردهای درمانی با داروهای نگهدارنده، روز به روز اقدامات منسجمی را در حوزه درمان شاهد هستیم ولیکن کافی نیست چون درمان پیچیده و سخت است و به درستی حاصل نمی‌شود مگر اینکه تمامی ابعادش در نظر گرفته شود؛ امیدوارم که این همایش‌ها و این جلسات تداوم داشته باشد و ما هم تلاشمان این هست که برنامه‌های متوازنی را در حوزه کاهش تقاضا و حوزه درمان دنبال کنیم، مخصوصاً درمان‌هایی که در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.

تجربیات موفقی که کشور عزیزمان در این عرصه به آن رسیده است و دنبال می‌کنیم، امیدوارم با علمی کردن مبارزه با مواد مخدر به ویژه در حوزه کاهش تقاضا مواد مخدر و درمان و حمایت‌های اجتماعی بتوانیم اقدامات ارزشمندی را شاهد باشیم. امیدوارم از بحث‌های دوستان به خصوص کنگره ۶۰ و متخصصین در زمینه داروهای نگه‌دارنده استفاده کنیم تا این انسجام درمانی اتفاق بیافتد. از تمام عزیزانی که در این عرصه تلاش می‌کنند در این جهاد مقدس در راستای احیای نفوس انسان‌ها قدردانی و تشکر می‌کنم و در قالب دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کنار شما عزیزان خواهیم بود.

در ادامه ایجنت شعبه مسافر احمد در جایگاه قرار گرفتند و سخنرانی کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم
آنگاه که روشنایی آبستن تاریکی بود، اهریمن از فرمان سرپیچی کرد. گویی نقطه‌ای سیاه و تاریک از دل روشنایی‌ها زاده شد و حرکت خود را آرام و خزنده برای تاختن به جهان روشنایی‌ها آغاز کرد تا ظلمت و تاریکی را گسترش دهد و برتری خود را نسبت به انسان در مقابل قدرت مطلق به اثبات برساند. اهریمن یاران و نیروهایی را در لامکان گرد آورد و گفت: به انسان یک ویژگی داده شده که ما فاقد آن هستیم و ما برای اثبات شایستگی و برتری خود بایستی انسان را از طریق القا و الهام از سیر صعودی‌اش منحرف نماییم؛ ما فقط از طریق القا و الهام می‌توانیم او را به طرف ضد ارزش آن سوق دهیم؛ به عبارت دیگر تنها می‌توانیم از او دعوت کنیم، ما اجازه اقدام دیگری را نداریم چون اختیار انسان محترم شمرده شده است. مطمئن باشید انسان‌های زیادی به جرگه ما خواهند پیوست زیرا انسان موجودی است با دو ویژگی خوبی و بدی؛ آن‌ها موجوداتی حریص، زیانکار، ناسپاس و پنهان کننده خدای خود هستند؛ مگر اندکی از آن‌ها که عمل صالح انجام می‌دهند و دیگران را به صبر و محبت توصیه می‌کنند. از آنجایی که قلمرو جهان مادی و جسم خاکی یا مادیات به انسان‌ها داده شده لذا کلیدی‌ترین موضوع ماده و مادیات است. توجه داشته باشید به انسان هشداری هم به این مضمون داده شده است: اگر بر مادیات سوار باشی نیمی از قدرت اهریمن را شکست داده‌ای اما اگر مادیات بر تو سوار باشد بدان که صد درصد تو را شکست خواهد داد، از اسب پیاده شدن همان‌قدر مهم است که بخواهی بر اسب‌سوار شوی. اهریمن این‌گونه ادامه داد: انسان‌ها با قوانینی بسیار مستحکم که از طرف قدرت مطلق اعلام گردیده، در حال زیستن و فراگیری هستند و نابودی این قوانین امکان‌پذیر نیست ولی تحریف و مخدوش کردن آن‌ها میسر است.

تعادل قانون است ولی افراط و تفریط خواست ما. یورش آغاز گردید، بازار دروغ، دشمنی، خیانت، حسادت، ترس و اضطراب رواج یافت، خور و خواب، لذت جویی و مال اندوزی، تصاحب سرزمین‌های مختلف، حکم‌فرمایی، جنگ و خونریزی توسط بشر بالا گرفت؛ گویی درب‌های الهامات الهی آسمان به سبب نافرمانی بشر و نفوذ نیروهای اهریمنی بسته شد و قدرت در جسمیت تحت فرمان نیروهای مخرب قرار گرفت و برای اینکه انسان را به سمت افکار خود سوق دهند، برای آن‌ها وسایل خوشی و لذت‌های گوناگونی را محیا کردند. در این شرایط الهامات خیر و مثبت کمی ارسال می‌شد و همه موجودات بخصوص انسان، بسیار در درد و رنج بودند. هرکس توان مالی و اندیشه بسیار داشت می‌توانست بماند و در نبود این‌ها شکست حتمی بود. جدال برای به دست آوردن بود، برای نگهداری چندان نیرو به خرج نمی‌دادند؛ طوری بود که گویی اهریمن‌ها در قلمرو الله شورش کرده‌اند. در این وضعیت انگشت اهریمن به‌طرف خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین موضوع نشانه رفت و تیر زهرآگین خود را که مربوط به جادوی هفت‌رنگ بود رها نمود و جادویی هفت‌رنگ چیزی نبود مگر خمر. خمر به مفهوم حجاب، پرده یا پوشش است یعنی آنچه روی اندیشه، عقل و شخصیت انسان را بپوشاند به طوری که خوب را از بد و زشت را از زیبا و راست را از دروغ تشخیص ندهد مثل تریاک، حشیش، کوکائین، مشروبات الکلی، گیاهان و قارچ‌های توهم‌زا و حتی افکار و اندیشه‌های مسموم و مخرب و در نهایت مواد مخربی که در آینده به دست بشر به صورت صنعتی ساخته خواهد شد که در خارج کردن انسان از حالت تعادل، نقش بسزایی خواهند داشت که تحت نام‌های مجاز و غیرمجاز، ارائه خواهند شد. در این هنگام اهریمن از این میان وجود گلی زیبا و وحشی به نام خشخاش که یکی از مفیدترین و شفابخش‌ترین و مهم‌ترین گیاهان دارویی بود مطرح کرد و گفت: اگر این گیاه در دست حکیم حاذق باشد، شفا است و حیات است و اگر به دست مردم عادی باشد، زهری است شیرین و به ظاهر گوارا؛ و دوباره گفت: این گیاه را و همین‌طور سایر مواد را در میان مردان، زنان، پیران و جوانان نیرومند و سالم، به بهانه سرخوشی و رسیدن سریع به محدودی از خواسته‌هایشان هدیه کنید و دعوت به استفاده کنید تا جنگاورترین و متفکرترین و زیباترین انسان‌ها را تبدیل به ترسوترین و بدبخت‌ترین و زشت‌ترین انسان‌ها گرداند.فرمان اهریمن اجرا شد و در طی هزاران سال انواع خمر گسترش یافت و مردان و زنان و پیران و جوانان بسیاری را به اعماق تاریکی‌ها سپرد.

آری این‌گونه بود که شخصی به نام مهندس حسین دژاکام، مهندس رشته الکتروتکنیک در امر ساخت چشم‌های الکترونیک در سال‌های گذشته و محقق در زمینه عرفان و شناخت انسان، طعمه نیروهای اهریمنی گردید و خواسته یا ناخواسته در تاریکی‌های اعتیاد گرفتار شد. بنا به گفته خودشان که در چندین کتاب بعدها توسط ایشان به چاپ رسید، به جز چند سال اول اعتیاد که از آن تحت عنوان نامزدی اعتیاد یاد می‌شود، بقیه سال‌ها را که جمعاً ۱۷ سال بود و شامل مصرف تریاک و شیره تریاک و حشیش و در اواخر دوران مصرف الکل هم به آن‌ها اضافه شده بود، ایشان در تلاش برای رهایی کامل از بند این گره کور بودند ولی نمی‌توانستند. در چندین سال گذشته با توجه به اینکه شرایط موجود آن زمان یعنی قبل از دهه‌های ۶۰ و ۷۰، باور خلاصی از اعتیاد و به اصطلاح، ترک، روش به اصطلاح یابویی بود که بعدها در کنگره ۶۰ این واژه به دلیل بار منفی که با خود داشت، توسط جناب مهندس به نام سقوط آزاد اسم گذاری شد که در آن حالت شخص مصرف‌کننده با هر میزان مصرف، اقدام به ترک ناگهانی مواد مصرفی روزانه خود می‌نمود و یا روش‌های دیگری نیز خیلی سال‌های قبل‌تر از آن در جوامع اروپایی و در سیستم پزشکی آن زمان‌ها رواج یافت. مثلاً خود هروئین یا دیامورفین یا دی استیل مرفین، اوایل برای مصارف پزشکی و حتی ترک دادن افراد تریاکی به کار می‌رفت که در پایان قرن ۱۹ توسط سی آر آلدرایت در سال ۱۸۷۴ و در ادامه توسط فیلیکس هافمن در سال ۱۸۹۷ برای کمپانی دارویی بایر ارائه شد و بعدها خودش شد یک ماده مخدر رسمی آیا در همین چند سال اخیر داروهایی مانند تمجیزک و نورچیزک در مراحلی حتی در بعضی از کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گرفت قرص‌های دیفنوکسیلات و یا کلونیدین و یا شبه داروهای عطاری رواج یافت که در داخل کپسول‌هایی به صورت ترکیبی بارگذاری می‌شدند. روش‌های دیگری هم بود که به صورت سنتی از آن‌ها استفاده می‌کردند و برای قطع مصرف شخص مثلاً تریاکی و شیره‌ای و حتی هروئینی اقدام به تهیه آب سوخته می‌نمودند و هر روز با استفاده از چند قاشق از آن و بعد اضافه نمودن آب به همان اندازه و به اصطلاح رقیق نمودن غلظت ماده مصرفی، اقدام به قطع در طی چند روز و یا چند هفته می‌نمودند و می‌خواستند از بند مواد خلاص شوند! عده‌ای از معتادین را هم‌خانواده‌ها از سر ناچاری در داخل اتاقی متروک و نمور در زیر زمین و یا هر جای دیگری حبس می‌نمودند و به تخت می‌بستند و هر وعده غذایش را در داخل اتاق می‌گذاشتند و دوباره درب اتاق را به رویش می‌بستند و در آن حال برای اینکه آه و ناله‌های او امان دل عزیزانشان را نبرد، در خانه رهایش می‌کردند و یک نفر را برای رسیدگی به امورات او می‌گماردند. حال آنکه می‌دانیم که این گونه کارها با شخص بیمار اعتیاد که در مرحله به اصطلاح ترک است چه بدبختی‌ها و رنج‌هایی را متحمل او می‌نماید؛ برای مثال فقط کافی است به یکی از عکس‌العمل‌های آشکار در دوران ترک و همان خماری بعد از قطع که بیرون‌روی‌های مداوم، توأم با اسهال است اشاره نمود.

بعضی‌ها با قطع ناگهانی و روی آوردن به الکل مواد مخدر موجود در بدن را به اصطلاح می‌شستند و باور داشتند که الکل راست کار مردهاست! و با حرف‌های به ظاهر دل خوش کن مانند اینکه مثلاً وقتی مشروب می‌خوری سرت بالاست اما وقتی مواد مصرف می‌کنی سرت پایین است و از این حرف‌ها که خود قوز بالای قوز می‌شد و شاید اضافه شدن همان الکل به سبد مصرفی روزانه شخص. این قصه‌ها ادامه داشت و جهانی در تلاطم این موج و گرداب برای خلاصی از این غول بی شاخ و دم. در بعضی از این کشورهای مدعی علم به این نتیجه رسیدند که بایستی خون فرد مصرف‌کننده عوض بشود و در اوایل دوران اختناق در چین، در سال‌های دور معتادین را دسته جمعی به دریا می‌ریختند و حتی در کشور خودمان در سال‌های نه چندان دور به جزایر دوردست تحت عنوان طرح‌های والعادیات می‌فرستادند و باور رسمی همه بر این بود که این‌ها به درد نمی‌خورند و عامل بدبختی و فساد هستند و نان خور اضافی‌اند! دنیا در حال تغییر بود و علم در بسیاری از عرصه‌ها تاخت و تاز می‌کرد و می‌خواست در همه جا اثر پای خود را بگذارد ولی متأسفانه شبه علم‌ها در این جهان رواج بیشتری دارند تا واقعیت و حقیقت خود علم. مثلاً در بعضی کشورهای مدعی علم برای درمان اعتیاد از روش‌های URD و UROD استفاده می‌شد که در این حالت شخص با پای خودش و به صورت عمودی روانه بیمارستان می‌شد در نهایت به صورت افقی و با برانکارد و با وصل شدن سرم های آغشته به نالترکسون و یا نالوکسان روانه منزل می‌شد و با خروج ضربتی و ناگهانی مواد موجود در بدن شخص، چنان شوک عظیمی به سیستم جسم وارد می‌شد که تا آخر عمر شخص باید تخریب‌های آن را تحمل می‌کرد و بعضی‌ها هم با درماندگی و استغاثه به درگاه الهی و ناتوان ماندن از درمان واقعی و حقیقی به روش‌هایی مانند ابوالفضل درمانی و یا توسل به ائمه اطهار و یا سفر برای زیارت بارگاه امامان معصوم و طلب شفا از این بزرگواران، می‌خواستند از بند این رنج‌ها خلاص شوند. ولی به واقع اعتیاد چیست؟ معتاد کیست؟ مواد مخدر یعنی چه؟ ترکی یعنی چه؟ درمان یعنی چه؟ صورت مسئله اعتیاد چیست؟ راهکار و روش درمان چگونه است؟ و در نهایت مشکل کار کجاست؟ آری چنانچه در ابتدای این نوشتار اشاره شد، اهریمن انسان را در طول سال‌های متمادی اسیر خود کرده بود تا در سال ۷۵ توسط شخص مهندس حسین دژاکام که تقریباً بسیاری از روش‌های معمول ترک را انجام داده بودند و به قول خودشان هر بار بندی به این گره کور افزوده بودند، با تصمیم سرنوشت‌سازی اقدام به انجام کار عظیمی نمودند و در ماه مبارک رمضان آن سال اراده کردند که با توجه به مصرف روزانه بیش از ۶ گرم تریاک و شیره تریاک و الکل، اقدام به سر و سامان دادن مصرف خودشان به طور منظم بکنند و از الکل دوری گزینند و مقدار تریاک مصرفیشان را سر ساعت‌های منظم مصرف کنند و در عین حال با توجه به مصرف موادشان که در حکم داروی مورد نیاز بدنشان است و سیستم جسمشان نیاز مبرمی در طول روز به آن دارد، آن را با کاهش حداقلی و فقط در حد نیاز اقدام به انجام نمایند و در ضمن روز هم بگیرند همراه با داروی مصرفی مورد نیاز خودشان یعنی مواد مصرفی روزانه که به قول خودشان کاچی بهتر از هیچی است. این کار ادامه یافت و ایشان با پشتوانه ایمان به لطف الهی و تأسی از فرامین و قوانین الهی و طبیعت و یاری و همراهی استادان معنوی خودشان، آرام آرام شروع به برنامه دادن و نظم دادن به مصرف مواد مخدر در آن ایام دادند و با روش کم کردن تدریجی و در طی زمان‌های مشخص و در ساعات مشخص و مقدار مشخص و در نهایت بعد از گذراندن حدود ۱۱ ماه و تقلیل مواد مصرفیشان که همان تریاک بود، در نهایت با قطع کامل آن در آذر ماه سال ۷۶ به رهایی کامل از بند هرگونه مواد رسیدند.

برمی‌گردیم سراغ موضوع خودمان؛ اعتیاد چیست؟ توجه به نظر کنگره ۶۰ و شخص آقای مهندس حسین دژاکام، اعتیاد حاصل ازدواج انسان و مواد مخدر است، معنی همراهی شخص در طول زمان مصرف با ماده مصرفی خودش و جایگزینی مزمن مواد مخدر بیرونی به جای مواد شبه افیونی سیستم جسم. خداوند ماشین جسم انسان را طوری خلق کرده است که خودش را بازسازی می‌کند یعنی تولیدات مواد مورد نیاز بدن، دستورش از مغز و توسط نوروترانسمیتر ها و ناقل‌های عصبی و در فضای بین سیناپسی، توسط فرستنده‌ها و گیرنده‌های عصبی به غدد مختلف بدن به صورت الکتریکی ارسال می‌گردد و این غدد در دو نوع متفاوت و در عین حال مرتبط به هم به عنوان غدد درون ریز و برون ریز، مواد اولیه جسم را به صورت هورمون توسط غدد درون‌ریز و آنزیم توسط غدد برون‌ریز، تولید می‌نمایند. بعضی از این غدد نیز هر دو عملکرد را هم‌زمان انجام می‌دهند، یعنی هم تولید هورمون و هم تولید آنزیم را در دستور کار خود دارند. در سیستم عصبی انسان انواع پیام رسان‌های شیمیایی هم وجود دارند که سیگنال‌های الکتریکی را بین نورون‌های مغز حمل می‌کنند؛ این انتقال‌دهنده‌های عصبی در تنظیم فرایند خواب، حافظه، متابولیسم، اشتها، میل جنسی، روحیه‌های عاطفی، تعادل، خلق و خو، شادی، انرژی انجام کار و در بسیاری از امور نقش اساسی دارند. در کل تمام این سیستم که توسط مغز انسان رهبری می‌شود، توسط جناب آقای مهندس حسین دژاکام، بنیان‌گذار کنگره ۶۰، بنام سیستم ایکس عنوان گذاری شد. این سیستم در یک فرایند تمامی حالات جسم و روان انسان را شامل می‌شود. شادی‌ها، غصه‌ها، خور و خواب، احساسات و عواطف و مواد مورد نیاز جسم، همه و همه توسط این سیستم کنترل می‌شود؛ مثلاً دوپامین و سروتونین به عنوان هورمون‌های شعف و شادی معروف‌اند و یا اندورفین و انکفالین و دینورفین در سیستم ضد درد بدن و روحیه خوش، کارهای اساسی را انجام می‌دهند و یا به عنوان مثال خواب ما توسط هورمون‌هایی بنام سروتونین، آدرنالین و استیل کولین و ترکیب آن‌ها انجام می‌پذیرد و یا هورمون‌های تستسترون و استروژن که معروف به هورمون‌های جنسی می‌باشند در بروز صفات مردانه و زنانه نقش اساسی دارند. اولین کار مواد مخدر بر هم زدن چرخه تعادل این سیستم است یعنی اینکه مولکول‌های انواع مواد مخدر وارد سیستم مغز انسان می‌شود و چرخه طبیعی این کار را به صورت واردات از بیرون افزایش می‌دهند و از تعادل طبیعی خارج می‌کند. معمار هستی در مغز انسان، سیستمی را بنا نهاده که به عنوان سد خونی مغز معروف است و هر ماده و مولکولی اجازه ورود به این سیستم و عملکرد مغز را ندارد؛ مولکول‌های مواد مخدر به دلیل ریز بودن و به صورت چربی توسط سیستم خون رسانی به‌راحتی از این سد خونی گذر می‌نمایند و وارد عملکرد سیستم مغز و یا همان سیستم ایکس می‌شوند یعنی در واقع عمل جایگزینی را انجام می‌دهند. پس نتیجه می‌گیریم مواد مخدر یا آنتی ایکس‌ها، به موادی گفته می‌شود که از سیستم سد خونی مغزی عبور می‌نمایند و تغییراتی را در تولید هورمون‌ها ایجاد می‌کنند. این آنتی ایکس‌ها شامل: الکل، انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی شامل ترکیبات تریاک یعنی تریاک و شیره تریاک و هروئین و ترکیبات THC یاد گیاه شاهدانه شامل حشیش، گرس، چرس، گل و... و تمامی موادی که انفتامین ها را شامل می‌شود مانند شیشه و مواد توهم زا مانند ال اس دی و قارچ‌های توهم‌زا و کوکائین و در کل تمامی مواد مخدر صنعتی که حاوی ترکیباتی از آنتی ایکس‌ها است را شامل می‌شود و حتی سیگار و انواع قرص‌هایی که تحت عنوان آرام‌بخش و یا خواب‌آور و ... که به بنزودیازپین ها باربیتورات ها معروف‌اند را در این دسته‌بندی قرار می‌دهند. ما به تمامی مواد مخدرها یا آنتی ایکس ها، در کنگره می‌گوییم خمر که در کلام الله هم از آن یاد شده است و معنی لغوی آن در فرهنگ لغت عربی به معنی پرده و حجاب و پوشش نام‌گذاری شده است یعنی چیزی که بر روی افکار و اندیشه و عملکرد انسان پرده می‌کشد. اعتیاد در اصل یعنی جایگزینی مواد مخدر بیرونی به جای تولیدات مواد شبه افیونی داخل جسم. این تداخل در طول مدت زمانی که شخص، استفاده از مواد را انجام می‌دهد، سیستم هوشمند جسم دیگر تولیدات خود را به صورت اتوماتیک کمتر و یا حتی قطع می‌کند، چون از بیرون جسم مواد مورد نیاز به دست می‌رسد. این کار در طول زمان خاصی مثلاً ۸ الی ۱۰ ماه با توجه به مقدار مصرفی شخص انجام می‌پذیرد و جسم بیمار در حالت طبیعی دیگر همان ترکیبات را از بیرون تهیه می‌کند و اگر از بیرون سیستم جسم مواد مخدر به آن نرسد، جسم همان تولیدات را به مقدار بسیار کم تولید می‌کند. چون در طی چندین ماه این چشمه‌های تولیدی از کارایی اولیه خود دورمانده‌اند و به اصطلاح مواد از بیرون به آن رسیده است و شخص در نهایت کارایی جسم را از دست داده است که ما به آن‌ها علائم آشکار جسم می‌گوییم و این سندروم را با نام خماری می‌شناسیم که شامل بیرون‌روی‌های متعدد و آبریزش بینی، عطسه‌های پی در پی، سیم‌کشی اندام‌ها و پاها، بی‌خوابی، عرق کردن، درد شدید در قسمت‌های مختلف و ... که به علائم آشکار جسم معروف است و علائمی مانند اضطراب، گریه کردن، افسردگی، احساس ناامیدی، بی‌حوصلگی و حتی میل به خودکشی و ... را شامل می‌شد که به علائم پنهان معروف است. در یک کلام بیمار اعتیاد در صورت عدم مصرف و ترک ناگهانی، در یک جهنم خودساخته بایستی زندگی کند که در هیچ ساعت روز در تعادل نیست. وقتی با گذشت زمان و با از بین رفتن علائم آشکار اولیه، باز هم به دلیل راه‌اندازی تولیدات شبه افیونی جسم، شخص تبدیل به انسانی کم‌طاقت و بریده از اجتماع و منزوی و افسرده می‌شود. پس اعتیاد در اصل جایگزینی مواد مخدر بیرونی به جای تولیدات مواد درونی خود بدن است.
و اما راهکار درمان چیست؟
جناب آقای مهندس این کار را با مثلث درمان در کنگره ۶۰ بدین گونه بیان می‌کنند:
۱_ درمان و تعادل در جسم
۲_ تعادل در روان
۳_ تعادل در افکار و اندیشه یعنی جهان‌بینی شخص.

بیماری اعتیاد در اول و ابتدا به ساکن، بیماری جسمی است یعنی از تعادل خارج شدن تولیدات مواد جسم. برای درمان ما باید در طول مدت ۱۰ یا ۱۱ ماه با داروی مناسب و زمان مناسب و مقدار مناسب اقدام به این کار نماییم. بهترین و کامل‌ترین و طبیعی‌ترین دارو برای درمان انواع مواد مخدرها و یا همان آنتی ایکس ها، ماده تریاک است. چون این گیاه جادویی که توسط طبیعت و اراده الهی در زمین می‌روید دارای دو چهره است، یکی چهره شیطانی آن و استفاده نابجا و غلط و دیگری چهره بسیار با ارزش آن. گیاه خشخاش یا همان عصاره لاتکس و یا کوکنار و یا اپیوم و یا هر نام علمی و محلی دیگری که به آن اطلاق می‌گردد، ما به نام تریاک می‌شناسیم. ماده‌ای است که دارای حداقل ۵۰ نوع آلکالوئیدهای مختلف از جمله مرفین، کدئین، نارسئین، نارکوتین، تبائین، پاپاورین و ... که هر کدام از این مواد یا آلکالوئیدها نقش بسیار اساسی و با ارزشی در مصارف پزشکی دارند. در واقع این ماده کوکتل عظیمی از انواع مواد و داروهای طبیعی را با خود حمل می‌کند و گیاه شفا بخشی است که تا آخر عمر حیات بشری برای درمان بیشتر دردهای انسان نقش بسیار مهم و پر رنگی را ایفا خواهد کرد؛ اما استفاده نابجا از این ماده صدمات بسیاری را برای شخص به همراه دارد. مثال همان چاقویی است که اگر در دست یک آشپز ماهر و یا جراح ماهر باشد چه خدماتی که ارائه نمی‌دهد ولی در دست یک شخص قاتل موجب مرگ و نابودی است آیا اگر شخصی با گلوله آتشی جنگلی را به آتش بکشد، تقصیر گلوله آتش نیست بلکه فاعل آن کار مجرم است. برای درمان ما بایستی آرام‌آرام ماده مصرفی شخص را طی یک فرایند تبدیل به استفاده از فقط داروی درمان که همان اپیوم است بنماییم که در حال حاضر در سیستم پزشکی و در حوزه دارو و غذا با تولید شربت اوتی یا اپیوم تینکچر که همان تریاک معمولی است با مقداری آب و الکل که کار را ساده و راحت کرده است این کار را پیش می‌بریم و در یک بازه زمانی حدوداً یازده ماهه در پله‌های مصرفی ۲۱ روزه و با ضریب کاهش ۰/۸ عمل تیپرینگ را انجام می‌دهیم که به روش DST معروف است. D به معنی دژاکام یا همان ضریب کاهش یک پنجم یا ۲۰ درصد و یا همان ۰/۸ مقدار مصرف. S به معنی لاتین step یا پله‌ها است که طی پله‌های ۲۱ روزه، کاهش دارو انجام می‌پذیرد و T به معنای time یا زمان بازسازی سیستم جسم شخص بیمار است که حداقل آن ۱۰ ماه است. این قسمت شامل یک ضلع مثلث درمان یعنی جسم را شامل می‌شود که ما با کاهش دوز مصرفی یک شوک بسیار خفیفی به جسم وارد می‌کنیم و جسم آرام‌آرام شروع به تولید نمونه داخلی همان هورمون‌ها، توسط غدد داخلی که قبلاً گفته شد می‌نماید و در پایان دوره درمان با قطع کامل شربت به اندازه ۰/۳ سی‌سی می‌رسیم و با قطع آن هم شخص بدون هیچ مشکلی چه در علائم آشکار و چه در علائم پنهان به زندگی عادی خود برمی گردد و در یک کلام بدون نیاز به هیچ‌گونه داروی دیگری و یا رژیم خواص رفتاری و غذایی و بدون تحمل هیچ گونه درد و یا خستگی و یا بی‌خوابی و یا زود انزالی و یا بیرون‌روی‌های مرسوم موقع ترک و ... به زندگی طبیعی خود ادامه می‌دهد و دیگر هیچ گونه نیازی را به مواد مخدر احساس نمی‌کند و یا به اصطلاح وسوسه نمی‌شود چون این مواد با کاهش‌های تدریجی در داخل سیستم فیزیولوژی با یک ریست به چرخه طبیعی خود بازگشته است و حتی از قبل از دوران اعتیاد هم به واقع عملکرد بهتری دارد.
در ضلع بعدی که روان یا همان خلق‌وخوی شخص را شامل می‌شود، شخص بعد از این مدت به تعادل نسبی می‌رسد چون رابطه جسم و روان مانند رابطه اسب است با سوارکار؛ که در اینجا اسب همان جسم ماست و روان همام سوارکار. تا زمانی که یکی از این دو مشکل داشته باشند، عمل سوارکاری به درستی انجام نخواهد پذیرفت؛ یعنی اگر اسب ما یک اسب پیر و ناتوان و بیچاره باشد، این کار صورت نخواهد پذیرفت ولی وقتی اسب ما یا همان جسم سالم و سرحال و رهوار باشد و شخص سوارکار از تجربه قابل توجهی برخوردار نباشد باز هم به مشکل بر خواهید خورد. ولی در صورت دیگر آن یعنی اسب و سوارکار یا همان راکب و مرکب که هر دو سالم و سرحال باشند، این کار به بهترین شکل صورت می‌پذیرد و جسم سالم روان را نیز به آرامش می‌رساند.

و در نهایت جهان‌بینی فرد که در ابتدای مصرف و حتی قبل از آن و در طول مصرف دچار انحلال و پارادوکس و اختلال بود در قالب کارگاه‌های آموزشی جهان‌بینی کنگره ۶۰، با تحصیل دروس کنگره ۶۰ که شامل جزوه‌های جهان‌بینی که توسط دکتر امین دژاکام، جانشین بنیان کنگره ۶۰ نوشته شده و در فایل‌های صوتی توسط ایشان به کرات تجزیه و تحلیل شده است و همین‌طور کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر که به عنوان کتاب مرجع ماست و اولین کتابی است که توسط شخص آقای مهندس به رشته نگارش در آمده و تحقیقی است مستند راجع به صورت‌مسئله اعتیاد به مواد مخدر و روش درمان آن و یا کتاب عشق یا چهارده وادی برای رسیدن به خود و کتاب چهارده مقاله برای تشریح صورت‌مسئله اعتیاد، راهکارها و روش‌های درمان است که همه این‌ها توسط مهندس دژاکام به چاپ رسیده است و همچنین کتاب ادموند و هلیا و کتاب حال شما چطور است و دیگر نوشتارهای کنگره ۶۰ و همچنین گوش دادن به فایل‌های صوتی و آموزشی آقای مهندس که هر هفته ضبط و در اپلیکیشن مخصوص اعضا که به نام اپلیکیشن انتشارات دژاکام است، برای تمامی رهجویان ارائه می‌گردد و با نوشتن کلمه به کلمه آن توسط تمامی رهجویان سراسر کشور در کنگره ۶۰، یک‌بار آموزشی کلان در حد آکادمیک را شامل می‌شود و از این آموزش‌ها و نوشتارها، شخص از افکار افیونی که شامل ترس، ناامیدی، اضطراب، منیت و قهر و نفرت است تبدیل به افکار ارزشی و الهی و اخلاق مثبت جهان شمول شامل شجاعت، مهر و محبت، دانایی، امیدواری، آرامش و صبر و در یک کلام حال خوش، تغییر جایگاه می‌دهد؛ و مثلث درمان در هر سه ضلع جسم و روان و جهان‌بینی تکمیل می‌شود که نمونه آن به درمان رسیدن بیش از ۵۰ هزار نفر، از اول شروع به کار کنگره ۶۰ است و علمی که تجربه شده باشد سندی است بدون نقص.
در آخر کلام و در خاتمه، دوباره جمله معروف مهندس حسین دژاکام، بنیان کنگره ۶۰ را تکرار می‌کنم که می‌فرمایند: شخص بعد از درمان کامل در کنگره ۶۰، اگر قرار باشد شب را در انبار مواد مخدر بخوابد، بایستی راحت خوابش ببرد و برای او این مواد هیچ فرقی مثلاً با آجر و یا آهن و یا هر ماده دیگری نداشته باشد و حتی اگر شخص بعد از درمان در لابراتوارهای هروئین و یا کشت در مزرعه خشخاش‌کار کند، هیچ تأثیری در صورت آشکار و پنهان شخص به وجود نیاید و لب به مواد نزند چون جسم او نیازی به مصرف مواد ندارد و تولیدات درون جسم به طور کامل توسط سیستم هوشمند مغز اداره می‌شود و وسوسه‌ای در کار نیست و این یعنی تعادل.شعار ما در کنگره ۶۰ این است: درمان، فوق ترک است و تعادل، فوق درمان.

 

در ادامه مراسم گروه سرود کنگره ۶۰ در جایگاه قرار گرفتند و آوای کنگره ۶۰ را اجرا کردند:

در ادامه نماینده کنگره ۶۰ و بقیه انجمن‌ها در جایگاه قرار گرفتند و به سوالات حاضرین جواب دادند:

مسافران و همسفران با قرار گرفتن در جایگاه از تجربیات و روش درمانی کنگره ۶۰ مطالبی بیان نمودند:

نقدیر از فعالین در حوزه درمان اعتیاد:

تهیه گزارش: تیم سایت

تایپ متن: مسافر سعید؛ مسافر سهند

خدمتگزار وبلاگ: همسفر مهران

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .