English Version
English

این وادی مسئولیت‌ها را خط‌کشی و مشخص می‌کند

این وادی مسئولیت‌ها را خط‌کشی و مشخص می‌کند

جلسه هفتم از دوره اول کارگاه‌های آموزشی- خصوصی خانم‌های مسافر نمایندگی گنجعلی خان کرمان، با استادی همسفر سولماز کمک‌‌راهنما، نگهبانی مسافر آسیه و دبیری مسافر فاطمه کمک‌‌راهنما، با دستور جلسه «وادی چهارم و تأثیر آن روی من» روز جمعه ۳ تیرماه ۱۴۰۱ رأس ساعت ۱۵:۳۰ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان سولماز هستم یک همسفر.
از خانم مونا بسیار سپاسگزارم که استادی امروز را به من واگذار نمودند تا خدمت کنم. دستور جلسه این هفته وادی چهارم می‌باشد. پیام وادی چهارم می‌گوید؛ «در مسائل حیاتی به خداوند مسئولیت سپردن، سلب مسئولیت از خودمان».
در کنگره آموزش گرفتیم که در طول درمان و سفر، از وادی‌هایی عبور می‌کنیم. این وادی‌ها، آموزش‌های جهان‌بینی و ابزار ما هستند تا بتوانیم به راحتی از گردنه شصت درجه زیر صفر گذر کنیم. در وادی اول، تفکر کردن را می‌آموزیم، وادی دوم می‌گوید که جهت بیهودگی قدم به حیات نگذاشته‌ایم، حکمت و فلسفه‌ای برای بودنمان در جهان فیزیکی وجود دارد. وادی سوم می‌گوید هیچ موجودی به میزان خود انسان، به خودش نمی‌تواند فکر کند و باید خودمان به فکر خودمان بوده و برای نجات‌مان، راهکاری بیندیشیم. تا اینجا از سه وادی گذشتیم، فکر کرده و متوجه شدیم که باید حرکتی انجام دهیم.
این حرکت چه می‌باشد؟ شاید تا دیروز تصور می‌کردیم که دیگران مقصر هستند که در این شرایط قرار داریم، پدر، مادر، خانواده، جامعه و همه مقصر هستند که درگیر اعتیاد هستم، یا از همسرم جداشده‌ام و یا هر مشکلی که دارم.
من زمانی که اضافه وزن داشتم، می‌گفتم که تقصیر مادرم است که غذای پرچرب می‌پزد! این وادی تا به این حد مسائل ریز، روزمره و حیاتی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ما قبل از آموزش‌های کنگره، همیشه از پذیرش بار مسئولیت خود و کارهایمان طفره می‌رفتیم. در این وادی یاد می‌گیریم که مسئولیت اعمال و انتخاب‌های خودمان را خودمان بر عهده بگیریم. هر بذری که در گذشته کاشته‌ایم، الان همان را برداشت می‌کنیم و باید هزینه‌اش را پرداخت کنیم.
این وادی مسئولیت‌ها را خط‌کشی و مشخص می‌کند. مسئولیتی که من در مقابل اطرافیانم و حتی در قبال هستی دارم و مسئولیتی که دیگران در قبال من دارند. حتی خط‌کشی و مرزبندی مسئولیت بین خدا و ما را نشان می‌دهد. قبلاً هر اتفاقی که در زندگی‌مان می‌افتاد، دست به دامان خدا شده و فکر می‌کردیم که خداوند مانند غول چراغ جادو باید خواسته‌های ما را برآورد کرده و مشکلاتمان را حل کند.
در این وادی، ما متوجه شدیم تا زمانی که حرکتی نکنیم، هیچ‌چیزی به ما داده نمی‌شود. ما باید دستمان را روی زانوی خودمان بگذاریم و به خود متکی باشیم. نیروهای الهی هم به کمک ما می‌آیند. البته این نیروها، نقش القاء افکار را دارند و ما با ایمانی که به این نیروها داریم، قوت قلب پیداکرده و در مسیر حرکت می‌کنیم.
آقای مهندس مثالی که برای این مورد می‌زنند، این است که؛ در زمان اعتیادشان که گرفتاری و مشکلات مالی برایشان بوجود آمده بود، ماه‌ها در «بقعه شاه نعمت الله ولی» بست می‌نشستند، دعا و راز و نیاز کرده و از خداوند می‌خواستند که مشکلاتشان حل شود. در نهایت، زمانی که ایشان خودشان حرکتی کرده و در جهت رفع مسائلشان اقدام کردند، راه‌ها برایشان باز شد. مشکلاتشان، به یاری خداوند برطرف شد و معجزه‌ها اتفاق افتاد.

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.08.46%20PM.jpeg

پس این‌گونه نیست که مثلاً من بخواهم نفر اول کنکور شوم، درس نخوانده و انتظار داشته باشم که رتبه اول را کسب کنم. لازمه رسیدن به خواسته‌ها، حرکت کردن در جهت خواسته‌ها است. پس فهمیدیم که لازمه جلب حمایت نیروهای الهی، این است که ابتدا خودمان حرکت کنیم و سپس توقع داشته باشیم که بارش رحمت الهی بر سر ما ببارد.
در ادامه، در این وادی اشاره‌شده است، برای اینکه بتوانیم حمایت نیروهای الهی را داشته باشیم، باید از دروازه خودمان عبور کنیم. اول باید خودمان را بشناسیم، سپس نیروهای الهی را شناخته و بدانیم که چگونه می‌توانیم کمک این نیروها را به سمت خودمان جلب کنیم.
در این وادی، دانستیم که انسان دارای دو صور است، یکی صور آشکار که با چشم و حس‌های فیزیکی قابل‌دیدن و لمس است و یکی صور پنهان که قابل رؤیت با چشم و حس‌های فیزیکی نیست. آموزش گرفتیم که نفس جزء صور پنهان است و تعریف نفس و مراحل نفس در این وادی به زیبایی و با بیانی شیوا توضیح داده شده است.
نفس آن چیزی است که خواسته دارد، در صور آشکار و یا پنهان، و ممکن است که خواسته‌ها معقول و یا غیر معقول باشند. با شکافته شدن نفس، متوجه می‌شویم که در کدام مرحله از نفس قرار داریم و برای گذر از مراحل نفس، باید چه کارهایی انجام دهیم. در این قسمت، موضوع اختیار انسان مطرح می‌شود.
خداوند به من قدرت انتخاب و اختیار داد و من را بر سر یک دوراهی قرارداد و فرمود که اینجا انتخاب با خودت است که راه فسق و فجور را بروی و یا در مسیر پندار، گفتار و کردار سالم قدم برداری. انتخاب ما نشان می‌دهد که در هستی، می‌خواهیم در کجای کار قرار بگیریم.

تازه واردین:

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.10.05%20PM.jpeg

لژیون های آموزشی:

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.11.28%20PM.jpeg

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.12.07%20PM.jpeg

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.13.01%20PM.jpeg

واحد OT: 

https://up.c60.ir/repository/3098/WhatsApp%20Image%202022-06-29%20at%2012.14.18%20PM.jpeg

تایپ: همسفر سولماز کمک راهنما –نمایندگی گنجعلی خان
بازبینی: همسفر فاطمه
عکس: گروه عکاسی نمایندگی گنجعلی خان
ارسال: مسافر مهرانا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .