English Version
English

مسئولیت‌ها دوطرفه هستند

مسئولیت‌ها دوطرفه هستند

جلسه چهاردهم از دوره بیست‌ودوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران کنگره ۶۰، نمایندگی لویی پاستور با دستور جلسه «وادی چهارم (در مسائل حیاتی به خداوند سپردن یعنی سلب مسئولیت از خویشتن) و تأثیر آن روی من» با استادی همسفر زری اسیستانت سایت همسفران، نگهبانی همسفر پروین و دبیری کمک راهنمای ویلیام وایت همسفر بهناز، ساعت 16:30 روز سه‌شنبه هفتم تیر‌ماه سال 1401 برگزار شد.

سخنان استاد:

بسیار خوشحالم که امروز در کنار شما عزیزان هستم؛ از ایجنت محترم شعبه همسفر مرضیه، نگهبان عزیز و از مرزبانان محترم سپاسگزارم که امروز من را به این جایگاه دعوت کردند و خداوند توفیق داد که امروز در خدمت شما نازنینان باشم.

وادی‌ها در حقیقت همان قوانین الهی هستند که اگر ما قرار است به سرمنزل مقصود برسیم باید آن‌ها را اجرا کنیم. قوانین الهی در همه ادیان ثابت هستند؛ شما اگر دین‌های مختلف را ببینید؛ مسیحی، یهودی و در هر دینی این قوانین ثابت و قوانینی هستند که انسان‌ها را به سمت راستی و درستی هدایت می‌کنند. وادی‌های کتاب عشق یا چهارده وادی در حقیقت همین قوانین هستند.

کنگره دانشگاه انسان‌سازی است و انسان پرورش می‌دهد؛ اگر قرار است من زری ساخته شوم باید شکسته شوم و دوباره من جدیدی شکل بگیرد باید مرحله‌به‌مرحله این چهارده وادی را طی کنم. وادی اول، دوم، سوم و چهارم به وادی تفکر معروف است و به ما یاد می‌دهد که چه‌کار کنیم؛ در حقیقت به ما تلنگر می‌زند.

در وادی اول و دوم فکر کردیم؛ این دو وادی به ما می‌گویند: فکر کن و حرکت کن. زمانی که به وادی سوم می‌رسیم؛ می‌گوید باید خودت بدانی و هیچ‌کس بهتر از خودت نمی‌تواند مشکلاتت را حل کند و حسن ختام می‌شود وادی چهارم، زمانی که من را با خود من آشنا می‌کند و می‌گوید دیگر تو مسئولیت خودت را نباید به گردن فرد دیگری بیندازی.

دادن مسئولیت به دیگران و به خداوند، یعنی سلب مسئولیت از من. این سلب مسئولیت چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ زمانی که من در تاریکی باشم؛ زمانی که من نبینم و فقط از دیگران انتظار داشته باشم.

 

مسئولیت‌ها دوطرفه هستند؛ از طرف خداوند که ما را آفریده، یک مسئولیتی به ما داده شده و ما هم نسبت به خداوند یک مسئولیتی داریم. همان‌طوری که ما فرزند را به وجود می‌آوریم و نسبت به فرزند مسئولیتی داریم؛ فرزند هم نسبت به ما یک مسئولیتی دارد.

خداوند ما را به‌عنوان اشرف مخلوقات آفریده است؛ ما را به‌عنوان نماینده خودش بر روی زمین قرار داده است. آن‌وقت من در برابر خداوند چه‌کار کرده‌ام؟ چقدر برای خداوند بوده‌ام؟ چقدر بر اساس قوانین الهی حرکت کرده‌ام؟ چقدر توانسته‌ام درراه خدمت به دیگران قدم بردارم؟ یک‌ذره به خودمان بیاییم و یک‌ذره به خودمان فکر کنیم.

باید زمانی به ما یک تلنگرهایی زده شود و تا این تلنگرها زده نشود ما به‌جایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم آن چیزی را که کنگره می‌گوید؛ آن چیزی را که ادیان الهی می‌گویند و آن چیزی که کتاب آسمانی به ما می‌گوید را درک کنیم.

ما قرآن را صرفاً به خاطر مسلمان بودن نخوانیم. مهندس یک‌زمانی به ما توصیه کردند کتاب قرآن را فارسی بخوانیم و تازه بعد از چهل سال زندگی درک کردیم و فهمیدیم که اصلاً چه می‌گوید؟ یک‌چیزهایی در ذهنمان گذاشته بودند و ما داشتیم در آن خط‌مشی حرکت می‌کردیم.

بیاییم خودمان را با خودمان آشنا کنیم و مسئولیتی را که خداوند به ما داده است به بهترین شکل اجرا کنیم و بپذیریم. همین‌طور نقش‌هایی را که خداوند به ما می‌دهد؛ اگر من نقش همسری دارم خداوند این نقش را به من عطا کرده است و کم نقشی نیست؛ می‌توانست ندهد و من می‌توانستم تا آخر عمر مجرد بمانم. اگر من نقش مادری دارم؛ نقش فرزندی دارم و هر نقش اجتماعی که الان در ذهنتان می‌آید؛ همه این‌ها توسط خداوند به ما عطاشده است و ما باید در این نقش‌ها به بهترین شکل خودمان را به تکامل برسانیم.

در ادامه چطور می‌شود که ما بتوانیم خودمان را به ارتقاء برسانیم؟ چطور می‌توانیم خودمان را به بالا سوق دهیم؟ در ادامه، وادی چهارم مراتب نفس را بیان می‌کند که ما با تزکیه و پالایش، با آموزش صحیح و با کاربردی کردن آموزش‌ها می‌توانیم نفسمان را ارتقاء بدهیم. حالا قرار نیست که ما همه فکر کنیم که در نفس اماره هستیم چون خود آن نفس‌ها هم مرتبه دارد یک نفر ممکن است در مرتبه پایین نفس اماره باشد و یک نفر دیگر ممکن است در مرتبه بالای نفس اماره باشد که می‌خواهد خودش را برساند به نفس لوامه.

ارتقاء در نفس‌ها باعث می‌شود که خواسته‌ها در ما به بهترین شکل به انجام برسد؛ اگر در وجود ما، خواسته‌های درست باتربیت نفس شکل بگیرد من می‌توانم مسئولیتم را بپذیرم و می‌توانم نقشم را به‌درستی اجرا کنم. خداوند در قرآنش می‌گوید: «ان الانسان الا ما سعی، انسان چیزی نیست مگر سعی و تلاش خودش».

اگر برای چیزی تلاش می‌کنید به آن می‌رسید. یک‌زمانی مرتباً دست به دعا می‌شویم و خدا خدا می‌کنیم که خدایا چرا این سرنوشت من است؟ چرا این تقدیر من است؟ ولی خداوند در ادامه نوید می‌دهد که «خداوند با صابرین است».

در کنگره ما به این ایمان رسیدیم و ان‌شاء‌الله همه به این ایمان برسید که تقدیر با اعمال ما تغییر می‌کند؛ پس چه‌بهتر است که ما اعمالمان را به شکل صحیح و هدایت‌شده به‌پیش ببریم. وادی چهارم بسیار زیبا راجع به مسئولیت دادن به خداوند، مسئولیت خودمان و در ادامه، مراتب نفس‌ را توضیح داده است اما من زری به‌عنوان یک رهجو در یک لژیون چه نقشی دارم و چه وظیفه‌ای دارم؟ راهنما چه وظیفه و چه نقشی دارد؟

ما باید طلب کنیم از راهنما و خودمان را به بالا برسانیم و راهنما هم قطعاً زمانی که شال کمک راهنمایی گردنش است؛ مراحلی را پشت سر گذاشته و خداوند اذن و اجازه را داده است که چند نفر را در حلقۀ خودش داشته باشد. اگر اذن خداوند نبود این اتفاق نمی‌افتاد حتی اگر بیشتر از همه درس می‌خواندید چون در کنگره افرادی را داشتیم که در امتحانات نمرات بالاتری می‌گرفتند ولی در آزمون کمک راهنمایی قبول نشدند.

ما به چیزی به نام اذن اعتقادداریم؛ همان‌طور که اعتقادداریم باید اذنش برسد تا مسافر بیاید و رها شود؛ خدمت‌ها هم باید اذنش برسد تا شما در آن جایگاه‌ها قرار بگیرید. خدمت‌هایی که به ما واگذار و یا اهدا می‌شود؛ چون هدیه‌های خداوند هستند را با جان و دل بپذیریم.

 ما باید پذیرای خدمت باشیم و نگوییم؛ اه! به من گفتند: «تی بکش»، به من گفتند: «سرویس بهداشتی را بشور»؛ باید بشویید. من اولین بار سرویس بهداشتی را در کنگره شستم و همیشه هم می‌گویم. آنجا بود که زری منیتش شکسته شد و توانست آموزش درست بگیرد و توانست به حرف راهنمایش درست گوش بدهد و حرکت بکند. سعی کنید فرمان‌بردارهای خوبی بشوید تا در آینده به‌خوبی فرماندهی کنید.

قرار نیست همه راهنماها بمانند، راهنماها بعد از چهار سال تودیع می‌شوند؛ در هر جایگاهی که باشید خدمت‌ها چرخشی است و تودیع می‌شوند؛ شما تلاش کنید و از خداوند بخواهید و طلب کنید که آدم‌هایی را سر راه شما و در حلقه شما قرار بدهد تا بتوانید دست آن‌ها را بگیرید و آن‌وقت می‌بینید نور به زیباترین شکل در زندگی شما می‌آید.

از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید بسیار سپاسگزارم.

لژیون‌هایی که ظرفیت پذیرش رهجو دارند

مسئول صوتی

در ادامه جلسه امروز، انتخابات نگهبانی با حضور 6 کاندیدا برگزار شد و همسفر ندا کمک راهنمای تازه‌واردین با کسب اکثریت آرا به‌عنوان نگهبان دوره بیست و سوم نمایندگی لویی پاستور و همسفر نیلوفر و همسفر راحله به‌عنوان دبیران اول و دوم انتخاب شدند. ضمن عرض خداقوت خدمت همسفر پروین نگهبان دوره قبل و دبیران محترمشان، آرزوی توفیق برای همسفر ندا و دبیران عزیزشان داریم.

مرزبان کشیک همسفر فریده

 

تایپ: همسفر ساناز رهجوی کمک راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
عکس: همسفر مرضیه رهجوی کمک راهنما همسفر الهام (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: کمک راهنما همسفر معصومه (لژیون پنجم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .