English Version
English

کارگاه مجازی _ منشأ تحول در زندگی

کارگاه مجازی _ منشأ تحول در زندگی

چهاردهمین جلسه از دوره بیست‌و‌چهارم کارگاه‌های مجازی ویژه همسفران کنگره ۶۰ شعبه آکادمی با دستور جلسه «کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و تأثیر آن روی من» با استادی همسفر الهه برگزار شد.
سخنان استاد
یکی از نخستین جلسات حضور من در کنگره مصادف شد با روزی که دستور جلسه کارگاه آموزشی در رابطه با تصاویر کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر بود. من برای اولین بار نام این کتاب را می‌شنیدم. بعد از گذشت چند دقیقه متوجه شدم حاضرین در جلسه کتاب مورد بحث را در دست دارند.
سخنان استاد به پایان رسيد و من متوجه صحبت‌های ایشان نشدم. نوبت به مشارکت جمع رسید. فردی که در کنار من نشسته بود کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر را از کیفش بیرون آورد. تصویر روی جلد در نظر من خیلی ساده و کودکانه بود و من از اینکه نویسنده یک نقاشی ابتدایی برای جلد کتاب انتخاب کرده بود تعجب می‌کردم. یکی از همسفران در رابطه با تصویر جاده کوهستانی، یخبندان و اتومبیل مشارکت نمود. حرف‌ها و مفاهیم بسیاری درهمان دو، سه دقیقه مشارکت گنجانده شده بود. مطالبی هم در مورد مدت‌زمان و نحوه درمان مسافران در کنگره ۶۰ بیان شد. شنیدن آن مطالب برایم خیلی جالب بود؛ زیرا من به علت عدم آگاهی مسیرهای غلط بسیار زیادی را برای رهایی از اعتیاد پیموده بودم و برای حل مشکل خود نزد روان‌پزشکان بسیاری رفته بودم و از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و کلينيک‌های درمان اعتیاد هم نتیجه‌ای نگرفته بودم.
با اشتیاق آرزو می‌کردم که خانم کنار من تصویری که در مورد آن مشارکت شده بود را باز کند. خوشبختانه این اتفاق هم افتاد؛ اما بار دیگر سادگی نقاشی از نظر طراحی و رنگ‌آمیزی نظرم را جلب کرد. این پرسش در ذهنم ایجاد شد که چگونه خانم مشارکت‌کننده، این‌ حجم از مطالب را از این تصویر درک کرده است. در آن لحظات متوجه نادانی و ناآگاهی خود شدم و اشتیاق خاصی برای مطالعه دقیق کتاب پیدا کردم. نثر ساده و روان این کتاب برای تمام افراد قابل درک است. یکی از بارزترین ویژگی‌های کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر این است که تمام کسانی که از نظر سن و سال، حالات روحی و روانی، افکار و عقاید دینی و مذهبی، جایگاه اجتماعی و سایر مسائل باهم تفاوت دارند، می‌توانند آن را مطالعه نمایند.
روش درمان اعتیاد به‌صورت یک گزارش ساده از آزمایش‌های پیوسته که در مدت‌زمان معینی توسط نویسنده تجربه شده، بیان شده است که می‌توان به‌عنوان یک سند علمی برای اثبات روش درمان اعتیاد از آن استفاده نمود.

در این کتاب ۱۴ قانون به رشته تحریر درآمده است. این قوانین مطابق با خرد جهانی، تمام ادیان و مکتب‌های انسان‌سازی است که به تغییر نگاه خواننده در مورد سبک و روش زندگی کمک می‌کند و او را به ساختن یک زندگی مورد پسند هدایت می‌کند.
پیام‌ها که در قالب گفتگو میان استاد و شاگرد در کتاب آورده شده، یک پنجره جدید مقابل دیدگان خواننده باز می‌کند که نگرش کلی و جزئی او را نسبت به هستی و نیستی، گذشته، حال، آینده و بی‌زمانی و همچنین مسائل پنهان‌ و آشکار‌، درون و برون انسان به چالش و تفکر می‌کشاند.
ویژگی مهم دیگر این کتاب استوار بودن مطالب آن بر اساس مثلث درمان است. مثلث درمان در روش DST بر اساس سه پارامتر جسم، روان و جهان‌بینی طراحی شده است و تغییرات در آن‌ها باید هم‌زمان و به موازات یکدیگر ایجاد شود تا درمان کامل حاصل گردد.
تصاویر کتاب ۶۰ درجه مانند هر تابلو نقاشی دیگر عهده‌دار رسالت انتقال پیامی بر بیننده است.
مهم‌ترین پیام این کتاب الگو‌برداری از طبیعت جهت باز‌سازی جسم است که تصاویر شماره ۲، ۳، ۴، ۶ و ۱۱ به‌خوبی چنین مفهومی را به بیننده منتقل می‌کنند.
پیام دیگر این کتاب بیانگر این موضوع است که سلامت روان در گرو سلامت جسم است و در طول درمان تغییرات درون به تعادل جسم و روان کمک می‌کند. این مفهوم در تصاویر شماره ۹، ۱۰ و ۱۱ به وضوح قابل مشاهده است.
کمک و همیاری نیرو‌های الهی و انسان‌های دیگر در طول درمان، در تصویر غسل در صحرا به زیبایی به نمایش در‌آمده است. در هر تابلو نقاشی از طریق بازی رنگ‌ها و خطوط، کلامی از درون خالق اثر به نمایش گذاشته می‌شود و بیننده مطابق با میزان دانایی خود از آن اثر برداشت نموده و بخش‌هایی از کلام نقاش را درک می‌کند.
سادگی و رعایت اصول اساسی در هر هنر‌ی عامل اصلی جذب افکار عموم مردم برای درک مطلب ارائه دهنده هنر است. سبکی که نویسنده در کلیت این کتاب به کار برده است و نظر هر خواننده‌ای با هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند، خاطره‌نویسی است که البته یک امتیاز مهم برای این کتاب محسوب می‌شود؛ زیرا هر فرد می‌تواند با نوشتن خاطرات، زندگی خود را متحول کند. همان‌‌طور که نویسنده این کتاب زندگی خود را متحول نمود و منشأ تحول بسیاری از انسان‌های دردمند و زجر کشیده در دام اعتیاد شد.
نگارش تجربیات خوب و بد فردی موجب آگاهی شخص از محدودیت‌های ذهنی خویش و به تبع آن احساسات نادیده گرفته شده‌اش می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود، فرد گاهی گریه کند، گاهی به کارهای خود بخندد، گاهی ناراحت شود و حتی گاهی عصبانی شود. این حالات و احساسات در تمام نوشته‌های این مکتوب به چشم می‌خورد و خواننده را با حالات و احساسات خود تطبیق می‌دهد.
در خاطراتی که در کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر به آن اشاره شده است سادگی و صمیمیت به چشم می‌خورد و تمام صحنه‌ها و وقایع در آن ذکر شده است؛ زیرا نویسنده با آن‌ها زندگی کرده است. جذابیت این مکتوب خواننده را به دنبال خود تا کنج خاطرات‌ خانه می‌کشاند.
تأثیر این کتاب بعد از چند بار مطالعه با تأثیر اولین روزی که آن را در دست دیگران دیدم، بسیار متفاوت است و من این مکتوب را به‌سادگی و بی‌آلایشی تمام مردان و زنان پاک‌سیرت می‌بینم. این کتاب بسیار عمیق و قابل تأمل است. من اندیشه تمام مردان و زنان اندیشمند تاریخ بشر را درون نويسنده این کتاب، مهندس حسین دژاکام یافتم.
برای ایشان عمر طولانی‌ با قدم‌های استوار، همتی بلند و توفیق روز‌افزون آرزو می‌نمایم.

نویسنده و رابط خبری: همسفر الهه لژیون کمک راهنما همسفر رعنا (لژیون یازدهم)
ویراستاری و ارسال: همسفر سمیه لژیون کمک راهنما همسفر فخری (لژیون بیست‌‌وپنجم)
همسفران نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .