English Version
English

ادب نشانه تعادل است

ادب نشانه تعادل است

ششمین جلسه ازسری نهم کارگاه های آموزشی عمومی کنگره ۶۰؛ نمایندگی اردستان با استادی مسافر حسین و نگهبانی مسافر عباس و دبیری مسافر حسین با دستور جلسه " آداب معاشرت، ادب و بی‌ادبی، تعادل و بی‌تعادلی " شنبه مورخ ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.


خلاصه سخنان استاد:
از نگهبان جلسه عباس آقا سپاسگزارم که این فرصت را به من دادند تا خدمت کنم. به نظر من این مقوله ها به نوعی لازم و ملزوم یک‌دیگر هستند. آداب معاشرت یعنی هر جا و مکانی و هر چیزی که فکرش را بکنیم، آداب معاشرت خاص خودش را دارد. برای مثال غذا خوردن آداب خودش را دارد، حرف زدن آداب خاص خود را، مهمانی رفتن یک نوع آداب دارد، رفتن به اداره آدابی دیگر و خلاصه هر کاری که می خواهم انجام دهیم، آداب معاشرت و قانون مخصوص به خودش را دارد.


وقتی من برای یک کار اداری به یک سازمان و یا اداره می روم و برای انجام کارم نزد رییس می روم نباید سریع بنشینم. ابتدا باید بایستم تا ایشان تعارف کنند و بعد من بنشینم که این کار ادب مرا نشان می دهد. اگر این چنین نباشد نشانه بی ادبی ما است. آداب معاشرت به دانایی و آگاهی انسان برمی گردد. بنابراین من باید دانایی خود را بالا ببرم و آن را کاربردی کنم تا بتوانم کمال ادب را رعایت کنم.


زمانی که انسان آداب کاری را نمی داند، ممکن است نا خود آگاه دست به عملی بزند که بی ادبی جلوه کند. به نظر من دیپلماسی و آداب معاشرت با هم مرتبط هستند، زیرا دیپلماسی هر جایی متفاوت است. اگر آن را بلد باشیم به نوعی آداب معاشرت را نیز می دانیم. من زمانی که یک انسان با ادب باشم، می توانم یک انسان متعادل نیز باشم. چون وقتی فرد با ادب باشد دیگران او را متعادل می دانند.


پذیرایی از مهمان، سخن گفتن، مشارکت کردن در جلسه و یا لژیون، نوع لباس پوشیدن در مکان های مختلف، طرز غذا خوردن و غیره هر کدام آداب خود را دارد که باید آن را بیاموزیم. در کنگره مساله مهم تعادل است که باید به آن برسیم. در مقوله درمان اعتیاد کنگره می گوید: درمان فوق ترک است و تعادل فوق درمان، پس رسیدن به تعادل مساله بسیار مهمی است و باید در هر جایی آن را بیابیم و رعایت کنیم.  


وقتی آداب معاشرت رعایت نشود، فرد بی ادب به نظر می رسد. مانند این که با لباس خانه به مهمانی برویم که در این جا به نوعی توهین به صاحب خانه محسوب می شود و ما فرد بی ادبی خواهیم بود. همه  این‌ها به جهل و نادانی ما بر می گردد. پس باید دانش و آگاهی خود را بالا ببریم تا به تعادل لازم برسیم.

عکس: مسافر مهدی لژیون دوم
تایپ: مسافر حسین لژیون چهارم
تنظيم و ارسال: مسافر کمال لژیون دوم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .