English Version
English

ادب؛ هنری آموختنی

ادب؛ هنری آموختنی

سؤالی که پیش می‌آید این است: چرا تعادل و بی‌تعادلی در کنار آداب معاشرت آمده است؟

انسانی که دارای تعادل است حس‌های خوب او کار می‌کند و انسان متعادل، می‌تواند یک زندگی نسبتاً آرامی را سپری کند. اگر انسان حد و اندازه‌ها را بداند و تفکر صحیح و درستی داشته باشد، از تعادل خارج نمی‌شود.

در کنگره هم به این نکته بسیار مهم توجه شده که درمان فوق ترک است و تعادل فوق درمان. درمان یعنی جسم، روان و جهان‌بینی هر سه در کنار هم و به‌موازات هم پیش بروند تا تعادل برقرار شود. دراین‌باره آقای مهندس می‌فرمایند: «مشکل امروزه بشر این است که ذره‌ذره از تعادل خارج‌شده و دیگر آرامش و متانتِ گذشته وجود ندارد». این بی‌تعادلی در همه اقشار و در تمام سطوح زندگی وجود دارد.  هر چیزی یک حد تعادل دارد و به‌غیراز بحث درمان، باید در تمام سطوح زندگی تعادل برقرار شود و طریقه درست زندگی کردن هم بخشی از روند درمان است.

آداب به معنای راه درستِ معاشرت کردن، با دیگران است و معاشرت نیز در فرهنگ لغت به معنای هم‌نشینی، هم‌صحبتی، جامعه‌پذیری و … است. آداب معاشرت، رفتارهایی است که ما هنگام روبرو شدن با دیگران و برای رعایت ادب در برابر آنان انجام می‌دهیم. در دین ما دراین‌باره سفارش‌های خوبی شده است، مثلاً با مردم به نیکی سخن بگویید.

آداب و معاشرت سبب می‌شود که بین افراد احترام و محبت و همدلی ایجاد شود و از وجود یکدیگر لذت ببرند و باهم به آرامش برسند. رعایت کردن این آداب مستلزم این است که من فرد متعادلی باشم تا بتوانم ادب و احترام برای دیگران قائل باشم، در روابط چیزی به زیبایی و جذابیت ادب نمی‌رسد، پس باید آن را آموخت و به کار بست تا روابط سالم و احترام‌آمیز و پایدار میان افراد حاکم شود؛ درنتیجه ادب، هنری آموختنی است.

ادب در گفتار، دوستی و معاشرت خودش را نشان می‌دهد. اکثر انسان‌ها فکر می‌کنند آداب معاشرت را بلدند ولی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این‌طور نیست و آداب معاشرت پروسه بلند و بالایی دارد.

رعایت آداب و معاشرت در فرهنگ‌ها و اقوام مختلف یکسان نیست و ممکن است آدابی در بین یک ملت خوب و در بین ملت دیگر بد و ناپسند باشد.

یکی از نکات مهم در معاشرت آن است که آنچه را درباره خود نمی‌پسندی برای دیگران هم روا نداری و آنچه نسبت به خویش دوست می‌داری برای دیگران هم بخواهی، آنچه را در کار دیگران زشت می‌شماری برای خود نیز زشت بدانی، اگر از کارهای ناپسند دیگران انتقاد می‌کنی همان کارها و صفات در تو نباشد.

اگر هرکسی حدومرز خود را بشناسد و از آن فراتر نرود، دارای ادب است. بی‌ادبی ورود به منطقه ممنوعه و پایمال کردن حد و حریم در برخوردهاست.

آداب و معاشرت انواع مختلفی دارد که لازم است آن‌ها را بشناسیم تا بتوانیم در موقعیت‌های مختلف بهترین واکنش و رفتار را از خودمان نشان دهیم؛ در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:
۱-سکوت به هنگام صحبت دیگران
۲- احترام به بزرگ‌ترها
۳- دقت به لحنِ صحبت کردن خود

حتی ما آداب معاشرت در فضای مجازی داریم که در سی‌دی اضلاع سواد هم به آن اشاره‌شده است که اصول و قواعد، در فضای مجازی را رعایت کنیم. آداب و معاشرت در فضای مجازی امروزه بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است و باید رفتار صحیح و آداب اجتماعی مناسب در نحوه استفاده از آن را دانست. وقتی می‌توانیم از طریق فضای مجازی، بدون محدودیت با افرادی در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم، از اخبار و وقایع روز دنیا باخبر شویم، کسب‌وکار اینترنتی راه‌اندازی کنیم، از حال و احوال اطرافیان باخبر شویم، مطالب جذاب و مفید را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و … به همین دلیل اگر آداب معاشرت و نحوه رفتار صحیح در فضای مجازی را نشناسیم، آسیب‌های زیادی را متحمل خواهیم شد که دانستن و رعایت یکسری نکات اهمیت دارد:

۱- پرهیز از انتشار همه مطالب
۲- فکر کردن به صحبت‌ها
۳- منتشر نکردن هر عکس
۴- داشتن املای درست 
۵- احترام به حریم خصوصی
۶- رعایت قوانین گروه‌ها
و ده‌ها نکته دیگر که دراین‌باره صحبت بسیار زیاد است.

در آخر کلام خود را با صحبتی دیگر از آقای مهندس به پایان می‌برم: «هیچ انسانی بد نیست و اگر بدی می‌کند هنوز به آگاهی نرسیده است؛ انسانی که بداند، بدی نمی‌کند. همه بدبختی‌های بشر از جهل و نادانی اوست».


رابط خبری: کمک راهنما همسفر الهام، لژیون سوم نمایندگی لویی پاستور
ویراستاری: کمک راهنما همسفر خندان، لژیون هفتم نمایندگی لویی پاستور
ارسال: همسفر سارا مسئول صفحه ورزش همسفران کنگره 60
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .