English Version
English

دستور جلسه این هفته: ویژگی های لژیون قوی چیست؟

دستور جلسه این هفته: ویژگی های لژیون قوی چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم


دستور جلسه این هفته: ویژگی های لژیون قوی چیست؟
مهندس حسین دژاکام در 31 شهریور سال 1378 روز سه شنبه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در یک اطاق کوچک در ساختمان جمعیت مبارزه با اعتیاد ،  اولین جلسه کنگره60 را با حضور هفت نفر مصرف کننده آغاز کرد. آغازی بسیار مبارک که با قوت گرفتن از قدرت مطلق الله و راهنمایی نیروهای مافوق شروع گردید.
در این نقطه ، کنگره60 در حد یک جلسه و یک نام غیر آشنا بود و مشخص نبود در آینده چه خواهد شد، اما ایمان و باور بنیان کنگره60 نیرویی بود که هیچ چیزی نمی توانست مانع آن شود و توانستند با ادامه حرکت ،  شالوده و زیربنای ساختمان عظیم کنگره60 را پی ریزی کنند و در ادامه با کادرسازی و تعریف جایگاه های مختلف به امورات این تشکل مردم نهاد سر و سامان دهند.
در آن مقطع ، بسیاری از جایگاه ها و ساختارهایی که امروزه در کنگره60 می بینیم و با آن ها آشنا هستیم وجود نداشت. ساختار مرزبانی وجود نداشت، ایجنت وجود نداشت، لژیون وجود نداشت، واژه ای به نام همسفر در کنگره معنا و مفهومی نداشت و بسیاری از جایگاه های دیگر.
آقای مهندس با تدبیر و تفکر عمیق توانستند این ساختارها را به وجود آورند. اینجانب در فروردین ماه سال 80 به کنگره آمدم ، پس از راهنمایی اولیه و انتخاب راهنما سفر اول خودم را شروع کردم. در آن زمان راهنماها تعدادی رهجو داشتند و معمولا قبل و یا بعد از جلسه با شاگردان خود به صورت پراکنده و غیر منسجم و بدون نظم خاصی صحبت می کردند.
کارگاه های آموزشی تقریبا شبیه کارگاه های آموزشی که هم اکنون برگزار می شود بود . بعد از اتمام جلسه همه در صف چایی می ایستادند و پس از چای و کشیدن سیگار و همین طور صحبت با راهنما، دیگر کاری برای انجام دادن نبود. حالا عده ای دور هم جمع می شدند بگو بخند و خاطره بازی های زمان اعتیاد تا صحبت های عامیانه از مسایل روزانه و بعد هم یکی یکی و یا چندتا چندتا از کنگره خارج می شدند و در خارج از کنگره هم معمولا با هم قدم می زدند. بعضی ها به پارک می رفتند و این با هم بودن ها که بعضا برای سفر اول ها بسیار مضر بود، تا دو سه ساعت بعد از کنگره وجود داشت.
آقای مهندس نگهبان و بنیان کنگره60 در جزوه راهنما و راهنمایی اشاره ای بسیار جالب به این موضوع دارند که عده ای در کنگره دسته و باند درست کرده بودند و با هم به تفریح و گشت و گذار می رفتند و ما هم تصمیم گرفتیم در جهت مثبت دسته و باند بوجود بیاوریم.اینجا بود که آقای مهندس فرمان تشکیل لژیون ها را صادر کردند. تیر ماه سال 1380.
با دستور آقای مهندس ، اولین لژیون با حضور دو راهنما ، آقای رضا ترابخانی و آقای جعفر شاملو در زیرزمین ساختمان آکادمی بعد از کارگاه آموزشی تشکیل گردید و اینجانب افتخار حضور در این لژیون را داشتم. بعد از چند جلسه این دو راهنما لژیون های خود را به صورت مستقل و جدا هم تشکیل دادند و به این صورت تشکیل لژیون ها در کنگره60 کلید خورد و کار تا به امروز ادامه دارد. از آن موقع به بعد، بعد از تمام شدن کارگاه آموزشی دیگر بچه ها سرگردان نبودند. بعد از جلسه باید حتما در لژیون می نشستند و بعد از اتمام لژیون هم به خانه می رفتند و تمام آن مسایل و سرگردانی مسافران سفر اول و دورهمی ها و بیرون رفتن ها و گشت و گذارهای بی نتیجه و بعضا مضر تمام شد.
از تیر ماه سال 80 تا الان تعداد لژیون های کنگره60 به بیش از یک هزار لژیون رسیده است. این حرکت و این تدبیر آقای مهندس ، بدون شک یکی از بزرگترین ابتکارات آقای مهندس و یکی از پربرکت ترین ساختارهای کنگره60 بود که بوجود آمد.
لژیون در کنگره60 مهمترین پایگاه آموزشی راهنما و رهجو است. در لژیون راهنما آموزش های کنگره60 را به تدریج به شاگردان خود منتقل می کند و آن ها را برای رسیدن به رهایی و خروج از ظلمات اعتیاد راهنمایی می کند.
چگونگی عملکرد راهنما و چگونگی انتقال این آموزش ها ، کمیت و کیفیت آن ، نقش بسیار تعیین کننده ای در وضعیت رهجو دارد. البته این به این معنا نیست که بخواهیم مشکلات بعضی از رهجوهای سفر اول و عدم موفقیت آن ها را به گردن راهنما بیندازیم خیر، در کنگره60 اصلی ترین عامل موفقیت رهجو ، خواست و عملکرد خود رهجو است. حتی اگر راهنما به فرض ضعیف هم باشد که البته راهنمای ضعیف به آن معنا در کنگره 60 نداریم ، اگر رهجو خواستار رهایی باشد با کمک دیگر ساختارهای آموزشی از جمله، کارگاه های آموزشی و نوشتن سی دی ها می تواند به راحتی به درمان و رهایی برسد. ما در این جا منظورمان عملکرد راهنما در انتقال هر چه بهتر آموزش ها و تربیت هر چه بهتر رهجوها می باشد.
امسال برای اولین بار در کنگره60 یک دستورجلسه جدید به لیست دستورجلسات اضافه شده است و آن ویژگی های لژیون قوی است. یا به عبارت کامل: ویژگی های لژیون قوی چیست؟
امروز در اذهان عمومی اعضای کنگره60 ممکن است این تصور وجود داشته باشد که لژیون قوی، لژیونی است که تعداد اعضای آن زیاد باشد و به عبارتی لژیونی شلوغ باشد. هر چه لژیون شلوغ تر و بزرگ تر باشد آن لژیون، لژیون قوی تری است. اما این دستورجلسه می خواهد به موضوع طور دیگری نگاه کند. ممکن است همین لژیون شلوغ و با اعضای زیاد در بسیاری از صحنه ها ضعیف عمل کند. در این جلسه می خواهیم کمی این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم واقعا ویژگی های لژیون قوی چیست؟
1- اولین مشخصه لژیون قوی این است که راهنما و اعضای لژیون سعی نمایند به طور کامل اصول، قوانین و حرمت های کنگره60 را مو به مو اجرا نمایند و بدانند که اولین شرط حضور و عضویت در کنگره60 پذیرفتن اصول، قوانین و حرمت های آن است.
2- دومین نشانه لژیون قوی وقت شناسی است. لژیون قوی لژیونی است که راهنما و شاگردان همه قبل از ساعت 5 و یا قبل از تشکیل کارگاه آموزشی در کنگره حضور داشته باشند. لژیونی که راهنما و رهجوها بعد از ساعت 5 و یا بعد از تشکیل کارگاه آموزشی به کنگره می آیند به هیچ وجه نمی تواند لژیون قوی باشد.
3- سومین ویژگی لژیون قوی نوشتن سی دی است. لژیون قوی لژیونی است که هم راهنما و هم رهجوها چه سفر اول و چه سفر دوم حتما در هفته یک سی دی می نویسند. بدون نوشتن سی دی از لژیون نمی توان انتظار چندانی داشت. امروزه مهمترین نبض آموزشی کنگره60 نوشتن سی دی است. بعضی ها معتقدند نوشتن یک مطلب هفتاد برابر گفتن و یا خواندن آن مطلب تاثیر آموزشی دارد ؛ بنابراین در حال حاضر مهمترین تکلیف تک تک اعضای کنگره60 نوشتن هفتگی سی دی هاست.

4- چهارمین ویژگی یک لژیون قوی ، حضور در برنامه های ورزشی است. اگر اعضای یک لژیون شامل راهنما و رهجوها صبح جمعه در پارک ورزشی نمایندگی خود برای ورزش حضور نداشته باشند، حقیقتا آن لژیون یک لژیون بسیار ضعیف و نحیف است حتی اگر تعداد آن ها زیاد باشد. یادمان باشد که همه ما در اعلام سفر باید رشته ورزشی خود را اعلام کنیم و این اعلام رشته ورزشی یک مسئله فانتزی و یا تشریفاتی نیست. آقای مهندس می گویند همه ما باید ورزش کنیم و رشته ورزشی داشته باشیم. البته برای شخص راهنما فعال بودن در یکی از رشته های ورزشی کنگره60 اجباری است.
5- پنجمین ویژگی لژیون قوی این است که اعضای لژیون در مناسبت ها و جشن های سراسری کنگره60 حضور داشته باشند. لژیون قوی لژیونی است که اعضای آن در جشن هفته ایجنت و مرزبان همه با هم در جشن شرکت کنند و از مرزبانان خود تقدیر و تشکر به عمل آورند. لژیون قوی لژیونی است که در جشن هفته دیده بان ، هفته راهنما و یا هفته همسفر در زیباترین و عالی ترین شکل خود  حضور داشته باشند و پاکت بدهند و تشکر کنند. این یکی از بارزترین نشانه ها و ویژگی های لژیون قوی است.

6- ششمین ویژگی لژیون قوی ، عضویت اعضای آن در لژیون سردار است. نقطه اوج آموزش های یک راهنما این است که اعضای آن لژیون مشتاقانه و عاشقانه به عضویت لژیون سردار درآیند و پله های این لژیون را با انگیزه و اشتیاق کامل بالا روند و به جایگاه های ارزشمند دنور و جایگاه بسیار رفیع پهلوانی دست یابند.
7- هفتمین ویژگی لژیون قوی ، حضور اعضای لژیون در امتحانات داخلی شعبه است. در حال حاضر در تمامی نمایندگی های کنگره60 امتحانات داخلی به صورت منظم برگزار می شود. بعضی لژیون ها اعضای آن ها همگی در امتحان داخلی شرکت می کنند. چقدر زیبا است و خوشا به حال راهنمایی که می تواند این انگیزه را در شاگردان خود به وجود آورد که همه آن ها در امتحانات داخلی شعبه شرکت کنند و برای امتحان سراسری کمک راهنمایی آماده شوند.
8- هشتمین ویژگی لژیون قوی این است که تازه واردین لژیون همه جذب لژیون شوند بمانند و سفر خود را رها نکنند. البته بگذریم که ممکن است بعضی ها خواهان رهایی نباشند و پس از مدتی سفر خود را رها کنند، اما لژیون و راهنمای قوی لژیونی است که کمترین میزان خروج از درمان را داشته باشد.
9- نهمین ویژگی لژیون قوی وضعیت ظاهری اعضای لژیون و چگونگی لباس پوشیدن آن هاست. لژیون قوی لژیونی است که اعضای لژیون همه پیراهن سفید می پوشند و بسیار آراسته و منظم در کنگره و در لژیون حاضر می شوند. این مسئله صد در صد به آموزش های راهنما بستگی دارد. ممکن است در بعضی لژیون ها این آراستگی را نبینید و این نشانه خوبی نیست ، اما لژیون قوی لژیونی است که وقتی به آن نگاه می کنی از نظم و آراستگی اعضای آن لژیون لذت می برید. این هم یکی از ویژگی های بسیار مهم لژیون قوی است.
10 - یک ویژگی مهم در قوی بودن یک لژیون این است که لژیون قوی همه اعضای آن عضو لژیون ویلیام وایت هستند و در آن لژیون به غیر از تازه واردین و سفر اولی هایی که زیر 2 ماه سفر هستند، شما مسافر سیگاری نمی بینید و همه اعضای آن یا در حال سفر سیگار هستند و یا نشان بسیار زیبای ویلیام وایت یا رهایی از سیگار را از دستان آقای مهندس دریافت کرده اند.
11 - و بالاخره مهمترین ویژگی لژیون قوی این است که لژیون رهایی داشته باشد و در مرحله بعد این رهایی ها در کنگره60 تبدیل به خدمتگزار شوند و به درجه راهنمایی برسند. خوشا به حال راهنمایانی که لژیون آن ها مثل یک درخت میوه دائما میوه های شیرین به کنگره60 تحویل می دهد. این میوه های شیرین و این رهایی ها برای بنیان و نگهبان کنگره بسیار دلچسب و زیبا هستند.
روزهای چهارشنبه و همینطور روزهای دوشنبه برای آقای مهندس روزهای مبارکی هستند زیرا در این روزها از اقصی نقاط کشور راهنمایان مسافران سفر اول را برای رهایی به آکادمی می آورند. آقای مهندس در این روزها خیلی خوشحال هستند.
قبولی این رهایی ها در آزمون کمک راهنمایی کامل کننده شیرینی این رهایی هاست و برای راهنما لذتی دارد که قابل توضیح و قابل وصف نیست.
در این مطلب ما سعی کردیم تا جایی که ذهن مان یاری می کند به این ویژگی ها اشاره کنیم البته چیدمان این مطالب و این ویژگی ها به ترتیب اولویت نیست. تمام خصوصیاتی که ذکر شد نشانه ها و ویژگی های لژیون قوی هستند و تقدم و تاخری ندارند. همه مهم هستند ..
ممکن است در ذهن شما نیز مطالب دیگری در مورد ویژگی های لژیون قوی وجود داشته باشد که از شما خواهش می کنیم نقطه نظرات خود را در مورد ویژگی های لژیون قوی در بخش نظرات و کامنت ها بنویسید تا ما هم از شما یاد  بگیریم. به هر حال آنچه مسلم است تنها شلوغ بودن و بزرگ بودن لژیون ، نشانه قوی بودن لژیون نیست.
انشاالله همه لژیون ها در کنگره60 لژیون های قوی باشند آن گونه که مد نظر بنیان و نگهبان کنگره60 است.


با احترام. مسافر علی خدامی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .