English Version
This Site Is Available In English

تشخیص دادن مکر برای ما نقش مهمی دارد

تشخیص دادن مکر برای ما نقش مهمی دارد

مسئله‌ای که در این سی‌دی مطرح می‌شود مسئله حس است که می‌گوید؛ حس‌هایی که در درون جسم ما است؛ مانند گوش، زبان، لامسه، چشم و غیره حس درون می‌باشند. چیزهایی را که در خواب می‌بینیم و می‌شنویم حس برون نام دارد. همان‌طور که حواس درون و بیرون داریم در اعتیاد هم صور آشکار و صور پنهان داریم، افکار آشکار و افکار پنهان، عشق پنهان و عشق آشکار، کینه پنهان و کینه آشکار و غیره داریم. شخصیت‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود شخصیت آشکار و شخصیت‌های پنهان است. یکی از مسائل پنهان، مکر است مکر؛ یعنی نیرنگ، تزویر، فریب، حیله و چاره‌اندیشی برای ضربه زدن به کسی است. در حیوانات نیز مکر وجود دارد؛ وقتی می‌خواهند شکار کنند مکر می‌کنند و جایی می‌ایستند که باد در جهت مخالف باشد باد بوی آن را برای شکار نبرد و بی‌حرکت می‌ماند. گاهی برای یک شکار چهار الی پنج ساعت و گاهی یک روز تکان نمی‌خورد که تشخیص داده نشود.

مکر در قرآن هم آمده است شما مکر می‌کنید خداوند مکر می‌کند خداوند آخر مکر است؛ البته این‌جا مکر به معنی چاره اندیشی است. گاهی این تزویر و نیرنگی که در انسان‌ها وجود دارد تشخیص‌ دادن نیرنگ برای ما خیلی نقش مهمی دارد. مثال‌هایی که درباره مکر در این سی‌دی بیان شد، داستان زاغ و روباه، داستان بزاز، داستان پادشاه یهودی و غیره است. ما باید در همه مسائل دقت کنیم که همیشه حیله و تزویر به صورت بسیار زیبا جلو می‌آید، هیچ فسادی در دنیا انجام نمی‌گیرد؛ مگر اینکه ما لباس تقوا تن او کنیم. غیبت کردن هم یک نوع مکر است؛ وقتی می‌خواهید به کسی ضربه بزنید غیبت می‌کنید و به منظور چاره‌اندیشی برای ضربه زدن به کسی است.

 مسئله دیگر خشم است‌ که ضریب هوشی انسان معمولی مثلاً ۱۰۰ است تیزهوشان ۱۲۰، نابغه‌ها ۱۴۰، آدم خنگ ۸۰، کودن ۶۰؛ وقتی انسان خشمگین می‌شود تمام هوش او تقسیم بر سه می‌شود؛ اگر جز تیزهوشان باشد زمانی که خشمناک می‌شود ۱۲۰ می‌شود ۴۰؛ یعنی از خنگ و کودن هم پایین‌تر می‌آید پس زمانی‌که ما خشمگین می‌شویم پوئن از دست می‌دهیم باید سعی کنیم بر مبنای آگاهی و حوصله خشم را تحت کنترل در آوریم. خشم یک پوئن بسیار منفی است صبر داشته باشیم، زود داوری نکنیم، قضاوت نکنیم، زود عکس‌العمل نشان ندهیم همه چیز را زود تفسیر نکنیم.

 

حالا رسیدیم به حس، به قول مولانا ده حس است و هفت اندام دگر، آن‌چه اندر گفت ناید می‌شمر. وقتی خواب می‌بینیم چشم ما کاملاً بسته است با چی می‌بینیم؟ با چشم دیگر و با خویش دیگر و در عالم دیگر به وسیله آن‌ها تصاویر ضبط می‌شود. در قرآن هم آمده است خوابیدن یک مرگ موقت است؛ بعد از مرگ ادامه همین زندگی است هر چه که یاد گرفتیم آن‌جا ادامه دارد؛ هیچ‌چیز در دنیا نیست؛ مگر اینکه ابتدا در اندیشه ما باشد و بعد خلق شود. همه ما آینده‌ را خودمان با اندیشه‌ پی‌ریزی می‌کنیم ما با اندیشه‌ مشخص می‌کنیم که چه کار خواهیم کرد. آقای مهندس فرمودند: من با اندیشه‌ام متد، Dst را به وجود آوردم. اندیشه هم نوعی کاشتن است، ما در اندیشه چه می‌کاریم؟ اگر باد بکاریم طوفان درو می‌کنیم، خشم بکاریم خشم درو می‌کنیم، کینه بکاریم کینه درو می‌کنیم انتقام بکاریم انتقام درو می‌کنیم هرچه بکاریم همان را درو می‌کنیم.

نویسنده: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر بیتا (لژیون پنجم)

رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر بیتا (لژیون پنجم)

ویرایش: همسفر منیژه رهجوی راهنما همسفر منیره (لژیون ششم)

ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر نازنین 

همسفران نمایندگی اسلامشهر 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .