آقای مهندس در سیدی نامه ۱۱ در رابطه با اصل هشتم، موضوع اشباع را صحبت مینمایند و به این موضوع اشاره میکنند که در تمامی مسائل، چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی، مسئله اشباع صدق میکند. اگر با دید گستردهتری به موضوع نگاه کنیم، میتوانیم آن را بشکافیم و متوجه نقش اساسی، مهم و مؤثر آن در زندگی شویم. کارهای مهم و اساسی هر یک از ما در زندگی، به مسئله اشباع مربوط میگردد. همچون روابط خانوادگی، روابط مادی و روابط معنوی، درحالیکه اصلاً مسئله اعتیاد برای جهانیان شناخته نشده است و یک مسأله گنگ و مبهم است؛ مانند این است که در یک اتاق تاریک به دنبال یک گربه سیاه میگردند که اصلاً این گربه سیاه در داخل اتاق نیست. در رابطه با موضوع اشباع، اگر مقداری شکر را در داخل یک لیوان آب بریزیم و مرتباً آن را هم بزنیم و قاشق، قاشق ریختن شکر را ادامه دهیم، به نقطهای میرسد که دیگر شکر در آب حل نمیشود، به این نقطه، نقطه اشباع آب و شکر میگویند؛ بنابراین برای مصرف هر دارو و یا هر موادی نیز، یک نقطه اشباع داریم. این مسئله در مورد موادمخدر و داروهای روانگردان از اهمیت زیادی برخوردار است. یکسری از مصرفکنندگان در مرحله اشباع هستند و حتی برخی از داروهای تجویز شده توسط روانپزشکان نیز در مرحله اشباع میباشد.
اشباع در فرهنگ لغت به معنی سیر گردانیدن، سیرکردن و یا رسیدن به حداکثر ظرفیت میباشد. در این سیدی آقای مهندس به مانند همیشه یک مثلث را ترسیم میکنند که قاعده این مثلث، اشباع و ساق سمت چپ، قبل از اشباع و ساق سمت راست، بعد از اشباع نام دارد. طبق این مثلث تمام مسائل ما در این ۳ ساق میگنجد؛ یعنی اینکه کاری که ما انجام میدهیم، در مرحله اشباع است یا کار در مرحله قبل از اشباع و یا بعد از اشباع میباشد. ما با استفاده از متد DST، میتوانیم نقطه تحمل خودمان را کم و یا زیاد کنیم. در وادی نهم به این موضوع اشاره میشود که وقتی نیرویی از کم شروع بشود و به درجه بالا و بالاتر برسد، نقطه تحمل ایجاد میگردد. نقطه اشباع، هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی قابلیت تغییر دارد. بهطور مثال: بالا بردن نقطه تحمل در غذا خوردن هم وجود دارد. زمانیکه ما احساس سیری میکنیم؛ یعنی در نقطه اشباع قرار داریم و باید تلاش کنیم که قبل از سیری، دست از غذا خوردن برداریم؛ حتی در محبتکردن هم باید به نقطه اشباع توجه نمود. میزانیکه محبت صورت میگیرد نیز باید با میزان ظرفیت شخص سنجیده شود تا از نقطه اشباع عبور ننماید؛ چون اگر از این نقطه رد شود تبدیل به ضد آن میشود. هرزمان که خارج از ظرفیت رفتار گردد، بهترین مسائل ممکن است به بدترین مسائل تبدیل شود؛ بنابراین هیچ موردی نباید خارج از محدوده اشباع قرار گیرد.
در روابط معنوی، نقطه اشباع افراد فرق میکند و باید این هنر و ظرافت را در این مسئله یاد بگیریم؛ ولی در مسائل مادی میتوانیم به این صورت نقطه اشباع را شناسایی کنیم که میتواند باعث مرگ شود. بعد از نقطه اشباع، مسئله اوردوز را داریم. اگر بیش از میزان، مصرف نماییم دچار اوردوز میشویم. با متد DST، نقطه اشباع تغییر میکند؛ یعنی ذرهذره مواد بالا برده میشود تا نقطه تحمل ایجاد گردد و بعد ذرهذره کاهش مییابد؛ پس نقطه اشباع قابلتغییر و تعویض است؛ یعنی اگر فرد در یک صحرا آب پیدا نمیکند و یک مدتی آب استفاده نکرده است، اگر یک لیوان آب را بنوشد، دچار اوردوز میشود و مرگ به سراغش خواهد آمد. تمام اوردوزهایی که صورت میگیرد به همین دلیل میباشد. فرد یک مدت مصرف نمیکند؛ چون نقطه اشباع و تحمل تغییر کرده و پس از مدتی که مصرف نکرده است، مجدداً شروع به استفاده از مواد، به همان میزان قبلی مینماید، دچار اوردوز میگردد. کلیه اعمال ارزشی و ضدارزشی ما به این بستگی دارد که وارد مرحله اشباع بشویم یا وارد مرحله اشباع نشویم.
نویسنده: همسفر یاسمن رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون دوم)
منبع: سیدی نامه ۱۱
رابط خبری: همسفر منصوره رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون دوم)
ویرایش: همسفر یاسمن رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون دهم) دبیر سایت
ویراستاری و ارسال: همسفر فاطمه رهجوی همسفر راهنما سمیه (لژیون دهم) نگهبان سایت
همسفران نمایندگی پاکدشت
- تعداد بازدید از این مطلب :
83