هیچ فسادی در دنیا انجام نمیگیرد، مگر آنکه لباس تقوا به آن بپوشانیم.
آقای مهندس در سیدی مکر فرمودند؛ حس مربوط به ساختمان جسم است که ما در حال حاضر و در جهان خاکی پنج حس درون و پنج حس بیرونی داریم که با آنها به حیات خود ادامه میدهیم و جسم و روح با هم میباشند. پنج حس بیرون قابل لمس نمیباشند؛ اما قابل حس شدن از نوع خودشان هستند و عالم در ارتباط با آنها است.
انسان در این حیاط فقط چیزی را لمس میکند که قابل دیدن است؛ مانند گوش و چشم که ما در جسم خود میبینیم و در دیده ما قرار دارد. پنج حس بیرون داریم که در هنگام خواب از این حسها استفاده میکنیم؛ مانند زمانی که خواب هستیم و بیحرکت، چشمهای ما بسته است؛ اما با چه حسی دیدههای خود را به حافظه میسپاریم؟ با پنج حس برون.
در سیدی مکر گفته شد؛ همانطور که انسان حواس درون و برون دارد، همانطور هم افکار و اندیشه آشکار و پنهان دارد و انسان در وجود خود میتواند همهچیز را در افکار و اندیشه خود پنهان داشته باشد، میتواند در افکار و اندیشهاش آشکار داشته باشد؛ مانند کینه، حسادت و انتقام که قادر است در افکار و اندیشه خود پنهان و یا آشکار کند و به دنبال ضربه زدن به شخصی که از آن کینه و نفرت دارد، باشد و اینگونه شخصیتها به دو قسمت تقسیم میشوند؛ شخصیتهای پنهان و شخصیتهای آشکار.
ممکن است انسانها آن چیزی نباشند که نشان میدهند؛ مانندانسانهای دو رو که ممکن است در شخصیت آشکار خیلی انسان خوب و محترمی باشند اما در شخصیت پنهان یک انسان فاسد و حیلهگر باشند یا انسانی باشند که در وجود خود مقدار زیادی ناخالصی داشته باشند. یکی از مسائلی که در انسان پنهان است مکر است که یک نو حیله و نیرنگ میباشد و چارهاندیشی برای ضربه زدن به همهچيز است.
ما در زندگی کم و بیش با اینگونه انسانها برخورد میکنیم و ضربه بسیار سنگینی به ما میزنند مانند؛ کلاهبرداری یا فریب دادن که در این مواقع میگوییم قطعا خدایی وجود دارد که جواب بدی که در حق ما شده است را بدهد. مکر در همه چیز میتواند باشد، هم در حیوان و هم در انسان که ما همیشه انسان دو شخصیتی را به عنوان روباه حیلهگر مثال میزنیم.
بایستی بدانیم مکر و حیله در کمین ما است، به خصوص در کارهای روزمره، خرید و فروش و معاملهای که انجام میدهیم. جهان خاکی، جهان خواب و جهان ذهن این را به ما میگویند که ما انسانها در بعدهای دیگر هستیم و بایستی این را باور داشته باشیم، در خیال و اندیشه خود به آن بنگریم؛ زیرا همهچیز در اندیشه انسان قرار دارد و هر آنچه که در اندیشه خود بکاریم همان را درو مینماییم.
منبع: سیدی «مکر»
نویسنده: همسفر مژگان رهجوی راهنما همسفر مهناز(لژیون دوم)
تایپ و ویراستاری: همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر مهناز( لژیون دوم)
ارسال: همسفر یمیرا رهجوی راهنما همسفر اشرف(لژیون هشتم) نگهبان سایت
همسفران نمایندگی ابنسینا
- تعداد بازدید از این مطلب :
100