شخصیتها به دو قسمت تقسیم میشوند، شخصیتهای آشکار و شخصیتهای پنهان. انسانها آنطور که در ظاهر نشان میدهند، ممکن است در باطن آنگونه نباشند. در ظاهر یک انسان میتواند بسیار معقول، خوب، مرتب و منظم باشد؛ اما در باطن ممکن است یک قاتل زنجیرهای یا یک بیمار روانی باشد.
یکی از مسائلی که پنهان است مکر است. مکر به معنای نیرنگ، تزویر و فریب است. مکر، حیله و چارهاندیشی برای ضرر زدن به چیزی است؛ البته مکر بهعنوان تدبیر نیز به کار میرود. در قرآن آمده است: «و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین.» یعنی شما مکر میکنید؛ اما خدا نیز مکر میکند، خداوند در نهایت برتر از شما عمل میکند. شما ظاهراً یک کار اجرایی انجام میدهید و خیال میکنید نیرنگ زدهاید؛ اما بدتر از این سر شما میآید. مثلاً در گذشته، پارچههای پشمی و پنبهای وجود داشتند. پارچههای پشمی بسیار گران بودند، در حالی که پارچههای پنبهای قیمت زیادی نداشتند. فروشندگان حیلهگر پارچههای پنبهای را بهجای پشمی میفروختند و با قسم دروغ خریداران را فریب میدادند.
در رابطه با زندگی پس از مرگ باید بدانیم، که ما بعد از مرگ زندهایم و در بُعد دیگر حیات ما ادامه دارد. نیازی نیست، که بگوییم از آن دنیا آمدهایم، ما هر شب به آن دنیا میرویم و با بیدار شدن به جسم خود بازمیگردیم. صبح از خانه بیرون میآییم و به امورات خود میپردازیم و شب دوباره برمیگردیم.درواقع ما در آن دنیا زندگی میکنیم و نیازی نیست با مرگ به آن دنیا برویم. وقتی میمیریم از جسم ما چیزی باقی نمیماند؛ اما آثار خیر و شر اعمال ما باقی خواهد ماند. آنچه در خواب میبینیم، بهترین مثال است. جسم ما در خواب است هیچگونه حرکتی ندارد، ولی اتفاقات زیادی را تجربه میکند. جسم ما در حال استراحت است؛ اما ما خوش میگذرانیم، میترسیم، وحشت میکنیم، کتک میزنیم، صدمه میبینیم یا غذا میخوریم.
یک نفر در روستا خروسی را دزدیده بود. او خروس را زیر لباس خود پنهان کرده بود و دمخروس بیرون بود. وقتی به او گفتند: «چرا خروس را دزدیدی؟» او گفت: «به خدا قسم، من ندزدیدم!» آیا باید به دمخروس اعتماد کنیم یا به قسم او؟مسئله زندگی پس از مرگ، روح و نفس؛ مانند دمخروس است که پیدا است، که نیازی نیست در پی آن باشیم. در قرآن نیز آمده است، که خوابیدن یک مرگ موقتی است و نوعی مرگ محسوب میشود. ما در عالم خواب با چشم دیگر و با کالبدی دیگر در حال دیدن هستیم. بنابراین خواب سیر و سلوکی است، که زندگی بعد از مرگ را به ما نشان می دهد و جسم در آن دخیل نیست، بلکه اندامها و کالبدهای دیگری فعالیت میکنند.
در ادامه مطلب استاد میفرمایند: هیچ چیز در دنیا نیست، مگر اینکه ابتدا در اندیشه و تفکر باشد؛ پس نتیجه میگیریم این ما هستیم، که با اندیشه خود مشخص میکنیم، چه میخواهیم و به کجا خواهیم رسید. اگر اندیشه درست باشد، تولید درستی بهوجود خواهد آمد. این مبحث مربوط به صور آشکار و پنهان حس، انسان، جهان و کالبدهای انسان بود و در مورد مکر و خشم نیز مواردی گفته شد، که باید همیشه مراقب این مسئله باشیم تا گرفتار آنها نشویم.
تشخیص دادن مکر نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است. در همه موارد باید مراقب باشیم؛ تا اسیر مکر دیگران نشویم. حیوانات برای شکار و بقا، مکرهای بسیاری بهکار میبرند؛ ولی انسانها مکرهای بسیار بزرگتری دارند. همینطور که از عشق و محبت صحبت میکنیم؛ باید از مکر نیز سخن بگوییم، تا دچار آن نشویم. همیشه حیله و تزویر با لباس زیبا جلوه میکنند و همراه با طمع، انسان را گرفتار میکنند.
نویسنده: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیوندوم)
ویرایش: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیوندوم)
ارسال و ویراستاری: همسفر مریم نگهبان سایت
همسفران نمایندگی بیرجند
- تعداد بازدید از این مطلب :
75