خلاصه سیدی نامه ۱۱ قسمتی از اصل هشتم به نام اشباع میباشد. اشباع به معنی رسیدن به حداکثر ظرفیت و یا سیر گردانیدن یا سیر کردن است. اگر مقداری شکر را به آرامی داخل یک لیوان آب بریزیم و آن را با یک قاشق هم بزنیم و مرتباً شکر اضافه کنیم، به نقطهای میرسیم که دیگر شکر در آب حل نمیشود. به این نقطه، نقطهی اشباع آب و شکر میگویند.
برای مصرف هر نوع دارو و به خصوص در مورد درمان روانگردان، الکل و سایر مواد مخدر باید این نقطه را در نظر بگیریم. اگر برای مسئلهی اشباع یک مثلث در نظر بگیریم، قاعدهی مثلث اشباع است، ضلع سمت چپ مرحلهی قبل از اشباع و ضلع سمت راست، مرحلهی بعد از اشباع است، که بیش از ظرفیت میشود و در اصطلاح اوردوز میگوییم. نقطهی اشباع یا تحمل را مساوی با نقطهی مرگ میگیریم. در مورد تریاک نطقهی اشباع ۱.۵ گرم و متادون ۳۰ تا ۴۰ میلیگرم است. بسیاری از اوردوزها و مرگهای ناشی از مصرف مواد به این دلیل است که شخص بیش از حد اشباع مصرف میکند و این مسئله را در نظر نمیگیرد که نقطهی اشباع و تحمل او، بعد از مدتی عدم مصرف تغییر کرده است. در مورد شربت اوتی تا کنون اوردوز نداشتهایم. نکتهی قابل تأمل دیگر اینکه هر چیزی که برای بدن آسیب دارد تلخ است و مزهی بدی دارد. اوتی بسیار تلخ است یا فلفل را به خاطر تندی آن نمیتوان زیاد مصرف کرد. بنابراین طعم دادن و یا شیرین کردن متادون و ... اشتباه است و میتواند منجر به مصرف اشتباهی و مرگ شود.
وادی نهم میگوید وقتی نیرویی از کم شروع شود و به درجهی بالا و بالاتر برسد، نقطهی تحمل پدیدار میشود. در مسئلهی درمان اعتیاد ما دارو را از دوز پایین شروع میکنیم و مسافر تا ۲۱ روز روی همان دوز میماند، وقتی که متابولیسم بدن عادت کرد، ذره ذره مقدار دارو را افزایش میدهیم. نقطهی اشباع فرد در بحث دارو و مواد تغییر میکند. ما با روش DST نقطهی اشباع را تغییر میدهیم. پس نقطهی اشباع یا نقطهی تحمل قابل تغییر و تعویض است.
نقطهی اشباع در تمام مسائل زندگی تأثیرگذار و قابل بررسی میباشد. مثلاً در روابط خانوادگی، عاطفی، عشقی، صحبت کردن، انتقاد کردن و در محبت کردن و حتی سختگیری کردن، پس انداز کردن و ... نیز نقطهی اشباع وجود دارد و مهم است.
باید در زندگی به گونهای عمل کنیم که روابط ما با دیگران به حد اشباع نرسد یا از حد اشباع بیشتر نشود که این امر باعث آسیب به خود ما و دیگران است. باید مطابق با ظرفیت افراد با آنها برخورد کرد. برای همین میگویند: خوبی که از حد بگذرد، نادان گمان بد برد. بنابراین کلیهی اعمال ارزشی و ضدارزشی ما به این بستگی دارد که ما وارد مرحله اشباع بشویم یا نشویم.
همچنین میتوان در مسائل زندگی اشباع را به دو قسمت مادی و معنوی تقسیم کرد. اشباع معنوی برای زندگی ما نقش بسیار سازندهای دارد. بسیاری از جداییها در روابط در اثر رسیدن به نقطهی اشباع است. اشباع در مسائل مادی مانند غذا خوردن، که مرحلهی اشباع در آن سیر شدن میباشد. برای همین است که میگویند قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید. زیرا نقطهی اشباع تغییر میکند و هر دفعه بابد بیشتر غذا بخوریم تا سیر شویم و به این ترتیب باعث چاقی و اضافه وزن میگردد.
اشباع در مسائلی مانند محبت کردن یا عشق ورزیدن نیز مهم است و نباید بیش از اندازه به دیگران محبت کرد. هر چیزی که از حد اشباع یا ظرفیت بگذرد، تبدیل به ضد خود میشود. مسئلهی اشباع را باید در تمامی موارد در نظر بگیریم، حتی ورزش کردن یا پیادهروی اگر از حد اشباع بگذرد، ماهیچهها تحلیل میرود.
در کنگره آمدن نیز باید این اصل را در نظر گرفت و برای خانواده نیز وقت گذاشت. اگر قرار باشد فرد سه روز را در کنگره باشد و دو روز دیگر باشگاه برود، وقتی برای خانواده نمیماند. به همین دلیل است که ورزش در باشگاه و به جز روز پارک را مجاز نکردیم. بنابراین نکتهی مهم اصل هشتم همین است که اشباع در تمام مسائل و مراحل زندگی وجود دارد و بسیار مهم است. ما باید حد تعادل را رعایت کنیم. سعی کنیم در هر کاری وارد مرحلهی اشباع نشویم. زیرا نتیجهی عکس میدهد.
منبع: سیدی هفته(نامه۱۱)
تایپ: همسفر فاطمه راهنما تازه واردین
ویراستار: همسفر مریم رهجوی راهنما همسفر معصومه لژیون سوم
ارسال مطلب: همسفر مهدیه (نگهبان سایت) رهجوی راهنما همسفر راضیه لژیون چهارم
همسفران نمایندگی رضوی
- تعداد بازدید از این مطلب :
354