در وادی پنجم درباره عملی کردن افکار و اندیشه صحبت میشود. قناعت یعنی از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببریم، یک جایی باید اذعان کنیم که از یک درخت هم کمتر هستیم. درخت با کود و آبشور خوشمزهترین میوهها را میدهد، پس ما آدمهای اصرافکاری هستیم. گاهی اوقات از زمینوزمان هم طلبکار هستیم و از همه شکایت داریم. به طبیعت نگاه کنیم میبینیم ما که خودمان را اشرف مخلوقات میدانیم گاهی اوقات از یک بوتهی بیابانی هم کمتر هستیم؛ چون تبدیل شدهایم به یک مصرفکننده بیمصرف، همهچیز مصرف میکنیم؛ ولی به درد هیچ مصرفی نمیخوریم. پله بعد از برگشت از ضدارزشها، خودداری، قناعت و صبر است. صبر عبارت است از پشت سر گذاشتن و یا طی کردن و یا تحمل زمان همراه با تلاش و کوشش لازم برای رسیدن به هدف تعیین شده است. البته گاهی اوقات صبر بسیار سخت و گاهی هم بسیار تلخ و طاقتفرساست، صبر همیشه همراه با شیرینی نیست.
صبر یکی از مؤلفههای ضروری زندگی است که بایستی آن را فرا بگیریم؛ چون پس از صبر نوبت پیروزی است. پله پنجم در این وادی تجسس، قضاوت و غیبت است. بهعنوان مثال: انسان نباید در زندگی دیگران سرک بکشد و آنها را قضاوت کند و بعد از قضاوت کردن آنها، شروع کند پشت سرشان غیبت کردن، این کار؛ یعنی فضولی و سرک کشیدن در زندگی دیگران به من و شما ربطی ندارد. اگر با کسی مشکلی دارید به خود شخص بگویید نه به شخص دیگری. یک مسئله دیگر هم هست که همه انسانها فکر میکنند که پسانداز مختص آدمهای پولدار است؛ درصورتیکه اصلاً اینگونه نیست که فکر میکنیم، پسانداز برای آدمهای فقیر است نگوییم برای آدمهای فقیر نیست؛ چون وضع مالی آنها خوب نیست! پسانداز میتواند مادی و معنوی باشد. تا زمانیکه پسانداز نکنیم به قدرت و عظمت آن پی نمیبریم.
مسئله بعدی توکل، رضا و تسلیم است. شایسته است که ما در مراحل مختلف زندگی با تفکر، تلاش و کوشش حرکت کنیم و همواره قدرت مطلق را وکیل خود قرار دهیم و همیشه در هر شرایطی به هدایت و حمایت او نظر داشته باشیم و همواره با قلب، زبان، عمل و آنچه از طرف او برای ما تقدیر میشود رضایت داشته باشیم، حالا اگر از این دو مرحله؛ یعنی وکیل که همان توکل است و رضا عبور کنیم میتوانیم وارد مرحلهی تسلیم محض در مقابل قدرت مطلق یا خداوند گردیم، البته در مقابل رضا هرچه قدرت مطلق مقرر فرماید؛ اگر موافق خواستههای ما باشد اکثراً راضی و خشنود هستیم؛ اما در مقابل تسلیم ما را خواستهای نیست جز خواسته قدرت مطلق، به اجرا درآوردن مرحله تسلیم فوقالعاده سخت و دشوار و طاقتفرسا است، مرحلهای است که برای کسانی سخت و برای کسانی سهل است. بههرحال در وادی پنجم بایستی ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عمل و اجرایی تبدیل کنیم.
منبع: سیدی وادی پنج بخش ۲
تایپ: همسفر رقیه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون ششم)
رابط خبری: همسفر معصومه رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون ششم)
ویرایش: همسفر یاسمن رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون دهم)
ویراستاری و ارسال: همسفر فاطمه نگهبان سایت رهجوی راهنما همسفر سمیه (لژیون دهم)
همسفران نمایندگی پاکدشت
- تعداد بازدید از این مطلب :
113