English Version
This Site Is Available In English

در مسیر صراط‌مستقیم قرار گرفتن با دوری از ضد‌ارزش‌ها

در مسیر صراط‌مستقیم قرار گرفتن با دوری از ضد‌ارزش‌ها

دوازدهمین جلسه از دوره دوم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره‌۶۰ نمایندگی الیگودرز با استادی همسفر فخرالسادات با دستور جلسه: «وادی‌ نهم و تأثیر آن روی من، وقتی نیرویی از کم شروع شود و به درجه بالا و بالاتری برسد، نقطه تحمل پیدا میشود.» روز شنبه ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

سخنان استاد:

خداوند بزرگ را شاکرم که اذن و اجازه داد که بتوانم خدمت کنم از خانم ملیحه سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند که بتوانم آموزش بگیرم.
وقتی نیرویی از کم شروع شود و رفته رفته به مرحله بالاتری برسد نقطه تحمل پیدا می‌‌شود. در ابتدای این وادی پیامی نوشته شده مبنی بر این‌که پیام برای کسانی‌ است که به دنیای تازه قدم نهاده‌اند و به خویش خویشتن توجه می‌کنند.
آقای مهندس می‌فرمایند:« این پیام برای همه افراد نیست و فقط برای افرادی است که می‌خواهند قدم به دنیایی تازه بگذارند.» در ادامه این وادی به قوه شعور در انسان اشاره می‌کند که انسان را از تمام مخلوقات خداوند جدا و مجزا می‌سازد او را بالاتر از هر حیوانی قرار می‌دهد بالاتر از هر حیوانی،منظور از این کلام چیست؟ یعنی این‌که انسان در بسیاری از جهات شبیه به یک حیوان است چه موقعی شبیه یک حیوان است؟ وقتی که با توجه به داشتن قوه اختیار و اراده و دارا بودن شعور در مسیر تاریکی‌ها و ضد‌ارزش‌ها قرار می‌گیرد و از صراط مستقیم دور می‌شود. این وادی می‌خواهد به ما بگوید انسان‌های که دارای این خصلت هستند مرتبه و جایگاه خود را به دلیل ورود به این مسیر و قرار گرفتن در منجلاب فسق و فجور به درجه حیوانیت رسانده‌اند!

این وادی به ما یاد می‌دهد برای خارج شدن از تاریکی‌ها و ضد‌ارزش‌ها تنها یک راه وجود دارد و آن صراط مستقیم یا راه راست است. در این وادی به نقطه تحمل انسان اشاره شده منظور از یادآوری نقطه تحمل این است که همان‌طور که همه انسان‌ها در بسیاری از چیزها با هم نقطه اشتراکی دارند چه در صور ظاهر و چه در صور پنهان مثل میل به ترقی، میل به انتخاب دوست، میل به غذا خوردن و خیلی چیزهای دیگر در بسیاری از چیز‌ها با هم تفاوت دارند و یکی از این تفاوت‌ها داشتن نقطه تحمل و آستانه آشوب متفاوت است. این نقطه تحمل در یک‌نفر ممکن است با یک کلمه حرف به آستانه آشوب برسد؛ اما در فرد دیگری با ده‌ها جمله و ناسزا هم شاید تغییری نکند در ادامه این وادی آقای مهندس می‌فرمایند: پیام این وادی برای افرادی است که می‌خواهند تغییر کنند و به خویشتن خویش برسند مقصود از خویشتن خویش همان روح پاک و بی‌آلایشی است که در وجود همه انسان‌ها از جانب خداوند نهاده شده است.

ما به واسطه بسیاری از خواسته‌های نامعقول نفس اماره، نفس خویش را به حاشیه برده‌ و اختیار امور را به دست نفس اماره سپرده‌ایم و از خویش خویشتن دور شده‌ایم در این وادی آقای مهندس به ما می‌گویند؛ برای رسیدن به این منظور و رهایی از دست نیروهای بازدارنده باید تغییر نمود و برای تغییر باید یک سفر به درون خویش کرد ما در وادی سوم هم متوجه شدیم که هیچکس به اندازه انسان نمی‌تواند به خویش خویشتن فکر کند یا در حقیقت هیچ‌کس بهتر از خود انسان خود را نمی‌شناسد این وادی به ما می‌گوید برای رسیدن به این جایگاه یعنی رسیدن به خویشتن خویش نباید به خود سخت بگیریم و مانمی‌توانیم یک‌دفعه‌ به قول آقای مهندس علیه السلام شویم.

در قسمت دیگری از این وادی به فرامین الهی اشاره شده است و این‌که ما نباید خیلی مسئله را پیچیده کنیم که فرمان الهی چیست و چه می‌گوید فرمان الهی می‌گوید: دزدی نکن، دروغ نگو، رشوه نگیر، غیبت نکن، مال یتیم نخور، حسادت نکن، چشم طمع نداشته باش و غیره ...ما هم همان‌طور که ذره‌ذره وارد تاریکی‌ها شده‌ایم برای خروج از آن نیز باید ذره‌ذره عمل کنیم و اگر مثلاً بگوییم من از امروز دیگر دروغ نمی‌گویم این خود یک دروغ است که می‌گویم؛ زیرا تغییر یک‌باره امکان ندارد و مانند متد dst تغییر و در مسیر صراط مستقیم نیز باید پله پله و به آرامی انجام شود این تغییر در ما انسان‌ها نیز متفاوت است و با هم فرق دارد.
امیدوارم با فرامین الهی نقطه تحمل خود را ذره‌ذره به درجات بالاتر ببریم.

نویسنده: همسفر فخرالسادات رهجوی راهنما همسفر شبنم (لژیون اول)
ویراستاری: همسفر معصومه، مرزبان خبری
رابط‌خبری: راهنما همسفر ملیحه 
ارسال: همسفر فاطمه، راهنمای تازه‌واردین
همسفران نمایندگی الیگودرز

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .