English Version
English

تبدیل ساختارهای فکری به ساختارهای عملی

تبدیل ساختارهای فکری به ساختارهای عملی

جلسه سیزدهم از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران ويليام وایت با دستور جلسه «وادی پنجم و تأثیر آن روی من؛ (در جهان ما تفکر؛ قدرت مطلق حل نیست، بلکه توام با رفتن و رسیدن، آن را کامل می‌نماید.) » به استادی راهنمای ویلیام وایت همسفر زهره روز شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

سخنان استاد:

تاکنون چهار وادی در مورد تفکر پشت سر گذاشته‌ایم؛ وادی پنجم همان‌طور که از اسم آن مشخص است؛ تفکر به تنهایی کافی نیست؛ بایستی ساختارهای فکری خود را به ساختارهای عملی و اجرایی تبدیل کنم؛ یعنی هر آنچه در تفکر و ذهن است را به مرحله عمل برسانم؛ اگر نتوانم ساختار ذهنی و ساختار تفکر خود را تبدیل به ساختارهای عملیاتی کنم؛ هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسم؛ به نوعی در سکون هستم؛ هیچ زایشی صورت نمی‌گیرد و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برای به اجرا درآوردن ساختارهای فکری و تبدیل آن به ساختارهای عملی باید از حالت اضطراب، ترس، عدم اعتمادبه‌نفس، ناامیدی و سایر نکات منفی خارج شویم تا به مرحله آرامش قدم بگذاریم.

برای رسیدن به آرامش، تزکیه و پالایش وادی پنجم به من یاد می‌دهد با گذراندن هفت پله یا هفت مرحله چگونه باید عمل کنم. مرحله اول برگشت از ضدارزش‌ها؛ به نظر من هر کسی وقتی به درون خود مراجعه کند؛ متوجه ضدارزش‌های خود می‌شود و می‌تواند آنها را شناسایی کند. وقتی شناسایی کرد نیمی از راه را رفته و می‌تواند با آموزش‌های کنگره ۶۰ به خود کمک کند.

مرحله دوم خودداری؛ انسان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد؛ گاهی اوقات نمی‌داند؛ آیا این کاری که می‌خواهد انجام دهد، درست است یا خیر؟ در این شرایط عقل سالم حکم می‌کند از آن کار خودداری کند.

مرحله سوم قناعت؛ مهندس دژاکام می‌فرمایند: «طبیعت حکم مام ما را دارد؛ بایستی از او یاد بگیریم؛ بتوانیم با کمترین و ساده‌ترین امکانات، بهترین‌ها را به وجود آوریم»؛ برای مثال می‌خواهم ناهار یا شام بپزم به آشپزخانه می‌روم و هر آنچه می‌توانم با همان امکانات کم، بهترین غذا را آماده می‌کنم؛ این قناعت می‌شود؛ البته آموخته‌ام نباید فقیر و مفلس باشم؛ تفاوت بسیاری بین خسیس بودن و قناعت کردن است.

مرحله چهارم صبر؛ صبر یعنی چه؟ صبر؛ یعنی پشت سر گذاشتن، طی کردن یا تحمل زمان همراه با تلاش و کوشش لازم برای رسیدن به اهداف تعیین شده؛ البته صبر گاهی اوقات تلخ است؛ ولی پایان شیرینی دارد؛ چون پس از صبر نوبت پیروزی است؛ پایان شب سیاه سفید است.

مرحله پنجم تجسس، قضاوت، غیبت؛ در کلام الله شریف آمده است: «ولا تجسسوا» در کار یکدیگر تجسس و غیبت نکنید. آقای مهندس دژاکام در وادی چهاردهم، وادی عشق و محبت می‌فرمایند: «به نظر من بدترین و زشت‌ترین کار در دنیا سرزنش و غیبت است». کسی که دیگران را قضاوت یا سرزنش می‌کند آگاه نیست که بدترین و خطرناک‌ترین ظلم را به خود می‌کند؛ چون هر کسی را قضاوت یا سرزنش کنم، مطمئن هستم روزی در جایگاه او خواهم بود.

مرحله ششم پس‌انداز؛ قبل از این‌که وارد کنگره ۶۰ شوم؛ همیشه فکر می‌کردم پس‌انداز برای پول‌دارها و ثروتمندان است؛ به دلیل این‌که پول و سرمایه بسیاری دارند؛ ولی آقای مهندس دژاکام به من آموزش دادند ثروتمندان نیازی به پس‌انداز ندارند؛ ولی من که ثروت آنچنان ندارم باید برای خود پس‌انداز داشته باشم؛ چون در مسیر زندگی اتفاقات، فراز و نشیب‌های بسیاری وجود دارد که غیر قابل پیش‌بینی است؛ بنابراین باید برای آن موقعیت‌ها آمادگی لازم را داشته باشم و با همین پس‌اندازها می‌توان کارهای بزرگ انجام داد. دانه دانه است غله در انبار.

مرحله هفتم توکل، رضا، تسلیم؛ انسان در تمام مراحل زندگی باید با تفکر، تلاش و کوشش خود حرکت کند. همواره به خداوند توکل داشته باشد؛ به تقدیر که خداوند برای او رقم می‌زند؛ قلبی، زبان و هم در عمل رضایت داشته باشد. زمانی‌که از این دو مرحله گذشت به مرحله بالاتری به نام تسلیم می‌رسد؛ مرحله تسلیم محض در مقابل قدرت مطلق؛ کسی که در مقام تسلیم قرار می‌گیرد خواسته ندارد؛ مگر خواسته قدرت مطلق.

آقای مهندس دژاکام مصرف سیگار و قلیان را ضدارزش شمرده‌اند؛ چون بزرگ‌ترین آسیب را به جسم و روان شخص دارد؛ من به عنوان یک همسفر، خود را موظف دانستم تا برای رسیدن به حال خوش و آرامش سفر ویلیام وایت انجام دهم. اگر یک همسفر همه ضدارزش‌ها را بتواند از خود دور کند و با تمام قدرت، تزکیه و پالایش داشته باشد؛ ولی مصرف‌کننده دخانیات باشد؛ هیچ‌گاه به آرامش و حال خوش نخواهد رسید.

دخانیات، سیگار و قلیان به جز اینکه ضدارزش است و آسیب‌های زیادی به جسم و روان می‌زند، متاسفانه یک بند بسیار محکمی است که اهریمن یا شیطان به او زده و تا وقتی این بند را از خود جدا نکند در اختیار خود نیست؛ بلکه در اختیار اهریمن و در ظلمت به سر می‌برد. از خداوند می‌خواهم تمام کسانی که در بند اعتیاد هستند به زودی، به آن نقطه تفکر برسند که برای درمان خود اقدام کنند.

ای که مرا خوانده‌ای راه نشانم بده
در شب ظلمانی‌ام ماه نشانم بده

نویسنده و رابط خبری: راهنمای ویلیام وایت همسفر زهره، نمایندگی امام‌قلی‌خان
ویراستار و ارسال: مسافر نیکوتین پریسا رهجوی راهنمای ویلیام‌وایت همسفر فریبا، نمایندگی سهروردی
گروه همسفران ويليام وایت کنگره ۶۰

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .