English Version
English

آبروی علم به عمل آن است

آبروی علم به عمل آن است

"در کنگره بحث ما ترک نیست؛ بلکه درمان است" برای رسیدن به‌صورت مسئله‌ اعتیاد اولین قدم این است که بدانیم تعریف اعتیاد چه هست. ازنظر بهداشت جهانی اعتیاد مسمومیت مزمن است؛ ولی این تعریف سایه سنگینی روی درمان اعتیاد انداخته و باعث گمراهی متخصصین و جوامع علمی گردیده که بر مبنای این تعریف مواد مخدر را سم تلقی می‌کردند و می‌خواستند سم را از بدن معتاد خارج کنند که این عمل تخریب‌های زیادی بر روی سلامتی افراد به وجود می‌آورد. حال این سؤال پیش می‌آید که کدام‌یک از مواد مخدر سم است؟ آیا تریاک سم است؟ تریاک ترکیب‌شده از مورفین، کدئین، نارسئین و نارکوتین است که در جهان پزشکی دارو محسوب می‌شود. مسمومیت یک فرد عادی با یک فرد مصرف‌کننده متفاوت است، اگر یک مصرف‌کننده موادش را مصرف نکند، نمی‌تواند کارهایش را انجام دهد و حالش خراب می‌شود و این عمل سم‌زدایی برای یک مصرف‌کننده کاری کاملاً غلط و اشتباه است؛ پس دانستیم تعاریف فوق، تعاریف درستی نیستند و عملیاتی که برای خروج مواد مخدر انجام گردیده همه غلط هستند؛ چون لازم نیست سم را از بدن معتاد خارج کنیم همین‌که دو یا سه روز مواد مصرف نکند و مایعات زیادی بخورد، سم خودبه‌خود از بدنش خارج می‌شود و سم‌زدایی هیچ اثری ندارد؛ چون مواد مخدر بیرونی جایگزین مواد مخدر درونی بدن می‌شود.

اگر ما تریاک و مشتقات آن را از جهان پزشکی بگیریم شوک بزرگی به آن وارد می‌شود؛ چون هنوز مؤثرترین دارو برای اتاق‌های عمل مورفین و پرفروش‌ترین داروی جهان کدئین است؛ ولی متأسفانه در اثر سوءاستفاده از این ماده دارویی آن را به خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین ماده تبدیل نموده و خسارات جبران‌ناپذیری به جوامع بشری وارد کرده‌اند.

برای این‌که بدانیم اعتیاد چیست؟ بایستی یک نگاه ژرف به فرد معتاد بیندازیم و او را در زمان مصرف کردن و مصرف نکردن مواد موردبررسی قرار دهیم تا به یک تعریف صحیح برسیم، برای این منظور یک ماده مخدر را به‌عنوان شاخص در نظر می‌گیریم و مورد آنالیز قرار می‌دهیم؛ سپس بقیه مواد اعتیادآور را با آن مقایسه می‌کنیم تا راه‌حل درمانی آن‌ها نیز مشخص گردد. آقای مهندس برای این شاخص تریاک را انتخاب کردند؛ چون تریاک در قرون و اعصار گذشته یکی از شناخته‌ترین، پرمصرف‌ترین و شفابخش‌ترین دارویی بوده که خدمات ارزشمندی برای انسان ارائه کرده است و هم‌اکنون آلکالوئیدهای آن مثل مورفین، کدئین، نارسئین، پاپاورین و تبائین در پزشکی امروز مؤثرترین داروها به شمار می‌رود‌.

مسئله‌ای که گذشتگان و حتی جوامع امروزی هم نمی‌دانند این است که چگونه از مواد استفاده کنند و بعد چگونه بتوانند آن را پس بگیرند، مثلاً شما می‌توانید اوپیوم را به بدن بدهید و کاردرمانی انجام بگیرد و بعد هم پس بگیرید. کاری که در کنگره به نحو مطلوب انجام می‌گيرد با دادن شربت تریاک و تیپر کردن آن تا جایی که مصرف آن به صفر برسد، مصرف هر نوع ماده مخدری را درمان می‌کند؛ پس توانستیم آن را پس بگیریم. امروزه بزرگ‌ترین مشکل در جهان روان‌پزشکی پس گرفتن قرص‌ها است، به‌عنوان نمونه به شما می‌گویند فرزندتان پیش‌فعال است بعد دکتر می‌بریم و به او قرص ریتالین می‌دهد، خب شما فکر کردید چه‌طور می‌خواهید این قرص را از فرزندتان پس بگیرید؟ چون این ماده در بدن او جایگزین می‌شود، پس گرفتن آن در شرایط بسیار خاص و تحت نظر پزشکی حاذق است. در قدیم به‌عنوان‌ مسکن از تریاک استفاده می‌کردند و وقتی هم می‌خواستند آن را پس بگیرند 20 روزه و نهایت 1 ماهه این کار را انجام می‌دادند؛ ولی طبق متد DST این کار زیر 10 ماه جواب نمی‌دهد و اگرچه مصرف تریاک ازنظر قانونی جرم است؛ ولی اگر جهت درمان مؤثر شناخته شود، می‌تواند ازنظر پزشکی به‌صورت دارو دربیاید. آقای مهندس در سال 1378 در دانشگاه زاهدان صورت‌مسئله اعتیاد را مطرح کردند که اصلاً اعتیاد چیست؟ و ما دنبال چه هستیم؟ به همین دلیل موفق شدند و بر مبنای علمی حرکت کنند که آبروی آن، عَملش بود و الآن مشاهده می‌کنیم که چندین هزار نفر به درمان رسیده‌اند.

منبع: سی دی نامه 2
نویسنده: همسفر سمیه لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دهم)
ویرایش: همسفر زهره لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دهم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر فهیمه (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی شهرری

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .