English Version
English

هیچ‌کدام بدون هدف در سر راه هم قرار نمی‌گیریم

هیچ‌کدام بدون هدف در سر راه هم قرار نمی‌گیریم

خداوند را بابت بی‌شمار نعمتی که امروز به من ارزانی داشته سپاسگزار و شاکرم که مهم‌ترین آن برای من حضور در کنگره و خدمت در این مسیر است. وادی دوم کتاب «عشق، چهارده وادی برای رسیدن به خود» بعد از اولین وادی یعنی تفکر آمده است و دومین وادی برای جنگ نرم خودمان است. این وادی می‌گوید: «هیچ موجودی به جهت بیهودگی قدم به حیات نمی‌نهد، هیچ‌کدام از ما به هیچ نیستیم حتی اگر خود به هیچ فکر کنیم.»

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در عرصه جهانی، تمام موجودات فوایدی دارند یا بهتر است بگوییم کاری را انجام می‌دهند، از انواع حیوانات تا باکتری‌ها گرفته که اثری ماندگار و پایدار در اکوسیستم کره زمین دارند و نبودن آنها ممکن است تأثیرات مخربی بر تعادل این چرخه بر جای بگذارد.

لاشخورها از باقی‌ماندن لاشه‌ها، بوی تعفن و بیماری‌های میکروبی جلوگیری می‌کنند و اگر نبودند بسیاری از این لاشه‌ها موجب شیوع انواعی از بیماری‌ها می‌شدند. حتی باکتری‌هایی که در بعضی از مواد دیده می‌شود بر خلاف نامشان بسیار مفیدند و به‌ سلامت بدن موجودات زنده به‌ویژه انسان کمک شایانی می‌کنند.

گونه‌های زنبور باعث پراکنده شدن گرده‌ها و سرسبزی و رشد گیاهان می‌شوند و قابل‌تصور نیست اگر بگویم که صدف‌های مرواریدی در کف رودخانه‌های آب شیرین، باعث تصفیه آب آنها می‌شوند. همه این فواید برای موجودات کوچکی که خداوند آفریده است می‌تواند نقطه عطف و نگرشی متفاوت را به ما اعطا کند.

هیچ موجودی بدون سبب و بدون رسالتی در این کره خاکی وجود ندارد؛ پس چگونه است که انسان گاهی تفکر می‌کند که بیهوده به زمین آمده است؟ انسانی که دارای عقل، اندیشه، تفکر و به‌ویژه اختیار است تا در این جهان تأثیرات متفاوتی، گاه مثبت و گاه منفی بگذارد. انسانی که می‌تواند بیاموزد و از آموخته‌های خود دانش‌های پنهان شده و کشف نشده را آشکار کند، خواه به نفع موجودات یا به ضرر آنها. اختراعات جدیدی را به نمایش بگذارد و از کوچک‌ترین مخلوقات الهام بگیرند تا دردی از درد بشر بکاهند و کاری را سهل کنند.

با الهام از پرواز پرندگان، هواپیما اختراع شد و ماهی کوچک که نشان آن کشتی‌های کوچک و بزرگ برای سفرکردن به دوردست‌ها و کشفیات جدید استفاده می‌شود. انسان، موجودی با این هوش و با این همه نعماتی که برای او آفریده شده فکر می‌کند که بیهوده پا بر این کره زمین گذارده است؟!

اولین چیزی که با نگاه به طبیعت و هستی خود را نشان می‌دهد نظم، نظام و حکمتی است که بر این جهان حکم‌فرماست. دریاها، آسمان، زمین و موجودات همه در کنار هم به بهترین شکل اداره می‌شوند و هر چیزی در جای خود قرار دارد.

انسان هم قطعاً در این نظم و نظام جایگاه اصلی خود را دارد، هر چند آن را فراموش کند اما تک‌تک سلول‌های بدن یک فرد برای حیات او مکانیزم‌های مختلف را با نظم و ترتیب انجام می‌دهند. بدن هر انسان میلیون‌ها میلیون سلول دارد که هر روز تلاش می‌کنند تا انسان در این جایگاه به هدف و اصل خود برسد؛ هدف و اصلی که از پیدایش زمین آن را گم‌کرده بود.

ماه و خورشید و فلک در کارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

همه این جهان برای خدمت به خداوند و خدمت به بنده او برای انجام رسالتش به وجود آمده‌اند. هر کدام ما با اندیشه‌ها و تجربیات متفاوت، نقشی را در این حیات ایفا می‌کنیم که باعث رشد و کمال خودمان و دیگر انسان‌های اطرافمان می‌شود.

هیچ‌کدام بدون هدف در سر راه هم قرار نمی‌گیریم، حکمتی در این کار است که شاید ازنقطه‌نظر ما پنهان باشد؛ ولی قطعاً با آموزش و رشد به آن می‌رسیم و در این مسیر خداوند و نیروهای الهی با الهام و القا به یاری ما می‌رسانند، هر چند که ما هنوز به این دریافت‌ها نرسیده باشیم! چون این مسئله آن‌قدر عظیم و بزرگ است که شناخت آن کار آسانی نیست.

از جناب مهندس سپاسگزارم که این نوید را به ما دادند و باعث روشن‌شدن این مسیر امید برایمان شدند. باشد که من هم بتوانم سهمی در این مسیر داشته باشم.


نویسنده و رابط خبری: همسفر سوسن رهجوی راهنما همسفر خندان، عضو لژیون سردار
ویراستاری، تصویرگری و ارسال: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .