English Version
English

دانایی با ظرفیت ارتباط مستقیم دارد

دانایی با ظرفیت ارتباط مستقیم دارد

ظرفیت در لغت به معنای گنجایش و در انسان به معنای توان و قدرت تحمل برای انجام کاری یا پذیرش مطلبی است. استاد امین دژاکام در جزوه جهان‌بینی، مثلث دانایی را به‌صورت مفصل توضیح داده‌اند که این مثلث از سه ضلع آموزش، تجربه و تفکر تشکیل شده است و وقتی این سه ضلع به‌صورت متعادل رشد کرده باشند فرد می‌تواند از دانایی بهره‌مند شود و با به‌کاربستن آن به دانایی مؤثر و در ادامه تعادل برسد.

دانایی با ظرفیت ارتباط مستقیم دارد؛ یعنی هر قدر فرد به دانایی بیشتری دست پیدا کند ظرفیت پذیرش او هم در انجام امور افزایش پیدا می‌کند، پس می‌تواند مسئولیت‌هایی را بپذیرد و در قبال مسئولیت پذیرفته شده پاسخگو باشد. حال اگر در فردی ظرفیت لازم به وجود نیامده باشد ولی مسئولیتی را پذیرفته باشد، هم در خود و هم در دیگران تخریب ایجاد می‌کند.

فردی که ظرفیت لازم را داشته باشد قبل از پذیرش مسئولیت آمادگی لازم را برای پذیرفتن ابعاد مختلف آن در خود ایجاد می‌کند، در نتیجه پاسخگو خواهد بود؛ درصورتی‌که فردی که ظرفیت لازم را نداشته باشد به‌جای پاسخگو بودن ریاست می‌کند. آنچه که دیگران از فرد مسئول می‌خواهند ریاست نیست بلکه پاسخگو بودن و همکاری در حل مسائل است.

گاهی در جامعه می‌بینیم افرادی که بدون داشتن ظرفیت لازم مسئولیتی را پذیرفته‌اند و در ابتدا خود را وقف برای مردم و خدمت معرفی می‌کنند اما بعد از مدتی فراموش می‌کنند که با چه نگاه و طرز تفکری وارد میدان شده‌اند و به دنبال چیزهایی می‌روند که اصلاً در ابتدای امر برایشان مهم نبوده است؛ این‌گونه فرد قبله را گم می‌کند و جهت نگاهش به سمتی می‌رود که جزء برنامه اولیه نبوده است.

خوشبختانه در کنگره ۶۰ بنا به ظرفیت ایجاد شده در فرد، خدمت‌ها واگذار می‌شوند و افراد باوجوداینکه در قبال خدمت خود حقوق و مبلغی را دریافت نمی‌کنند ولی خود را خدمتگزار اعضا کنگره ۶۰ می‌دانند و سعی می‌کنند با تمام وجود پاسخگو در قبال دیگران باشند.

هر یک از اعضا می‌دانند که هر قدر خدمت بیشتری انجام دهند آموزش و حال خوش بیشتری دریافت می‌کنند؛ بنابراین پربارتر خواهند شد و آن کسی که مثل درخت پرمیوه و پرثمر باشد سربه‌زیرتر و متواضع‌تر خواهد بود. خداوند را هزاران بار به‌خاطر اجازه ورود و حضور در کنگره ۶۰ و فرصت خدمت و آموزش سپاسگزارم.


نویسنده: راهنما همسفر فرشته (لژیون چهارم)
رابط خبری و ویراستار: همسفر حمیده رهجوی راهنما همسفر فرشته (لژیون چهارم)
ارسال: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی لویی پاستور

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .