English Version
English

اولین مسئولیت انسان، انسان بودن است

اولین مسئولیت انسان، انسان بودن است

مشارکت همسفر فرشته راهنما

ظرفیت؛ به‌معنای اندازه و گنجایش است. انسان در مورد هرموضوعی دارای یک ظرفیت مشخصی هست که هرچیزی باید به اندازه ظرفیت یک فرد به او داده‌شود. همیشه وقتی یک‌چیزی را از خداوند خواستاریم، همراه باظرفیتش بخواهیم حتی علم؛ چون اگر آدم یک‌ذره ظرفیتش از علم و معرفت پرشود و بگوید که من بیشتر می‌دانم همان‌جا سقوط می‌کند. در مورد مال، زیبایی، علم، جهان‌بینی و همه‌چیز همین‌طور است. خداوند نور معنا و حقیقت را بر همه می‌تاباند؛ اما برهمه یک‌میزان اثر ندارد و میزان اثرگذاری به ظرفیت و شایستگی فرد بستگی دارد.

سنگ بی‌قیمت هر چه‌قدر هم در مقابل خورشید قرار بگیرد جواهر نمی‌شود. ماخودمان باید ظرفیت و شایستگی خیلی از چیزها را پیدا کنیم و ذره‌ذره روی خودمان کار کنیم تا بادانایی (تجربه، تفکر، آموزش) ظرفیت خودمان را بالا ببریم. انسان به‌‌واسطه اختیاری که دارد می‌تواند هرکاری را که بخواهد، انجام دهد و مسئول اعمال خودش هست و مسئولیت دارد. همه انسان‌ها در طول مسیر زندگی دارای مسئولیت‌هایی هستند و هرسخن و کاری که انجام می‌دهند یک مسئولیت است. اولین و بزرگ‌ترین مسئولیتی که به‌دوش هر انسانی گذاشته‌شده است؛ مسئولیت انسان بودن است که بدون شناخت انسان مسئولیت انسانی شناخته نمی‌شود در جزوه جهان‌بینی ما بامفهوم سفر رسیدن به خود بافراگیری جهان‌بینی آشنا شده‌ایم که همه این آموزش‌ها به‌خاطر رسیدن به‌تعادل است. قانون نیروی‌مافوق تعادل است؛ چون نمی‌خواهد که موجودی از تعادل خودش خارج شود و آسیب ببیند و این مهم است که هرچیزی که آفریده بتواند ادامه پیدا کند و شرط هستی حفظ تعادل است.

اگر مسئولیت ما بیشتر از ظرفیتمان باشد از نقطه تعادل خارج می‌شویم و هدف و مسیر خودمان را گم می‌کنیم که دراصطلاح به آن قبله گم کردن می‌گویند، این اصطلاح در مورد انسان‌هایی به‌کار می‌رود که وقتی به یک نقطه یا جایگاهی می‌رسند مسیر و هدفشان را گم می‌کنند و فراموش می‌کنند که چه افرادی در رسیدن به مقصد به او یاری رساندند و ارزشی به آن‌ها قائل نیستند. اگر فردی یک دانش، مهارت، جایگاه و یا هر چیزی را که به دست آورد بتواند درست از آن استفاده کند و در روان و خلق‌و‌خوی او تغییر منفی ایجاد نشد ظرفیت لازم را دارا است و به معرفت دست پیداکرده است.

در جزوه شرح وظایف بیان‌شده است که برای گرفتن هر نوع خدمتی در کنگره باید یک‌مدت خاصی از پایان سفراول را سپری کرده باشند به‌ این‌علت که برای واگذاری مسئولیت به افراد، بایستی باحضور در کارگاه آموزشی، آموزش لازم را گرفته باشند تا ظرفیت پذیرش مسئولیت را دارا باشند و باتجربه‌ مسئولیت‌های کوچک‌تر برای مسئولیت مهم‌تری چون راهنمایی آماده شوند. ان‌شاءالله هرچیزی را که خداوند به‌ما می‌دهد همراه باظرفیتش بدهد تا همیشه بتوانیم در مسیر خود بمانیم و به راه خود ادامه دهیم.

سلام دوستان زهرا هستم همسفر

این دستور جلسه یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دستور جلسات هفتگی در کنگره ۶۰ می‌باشد. من از این دستور جلسه آموختم برای اینکه مسئولیتی به شخصی واگذار گردد می‌بایست، آن فرد از قبل ظرفیت پذیرش آن را پیدا کرده باشد تا از هرنظر آمادگی لازم را داشته باشد؛ چرا که در صورت عدم‌ وجود ظرفیت موردنظر اول خودش آسیب می‌بیند در ثانی از پس مسئولیت واگذار شده برنخواهد آمد و قادر به انجام درست آن نمی‌باشد، چرا که فرد مورد نظر زمانی که ظرفیت کافی نداشته باشد با قبول آن مسئولیت ممکن است قبله خود را گم بنماید و این به این معنی بوده که دچار نوعی خود بزرگ‌بینی و منیت گردیده و به این فکر افتاده حال که این مسئولیت به من داده شده می‌بایست همه به من احترام بگذارند و می‌توان گفت به‌نوعی از بالا به همه نگاه بکند که این موضوع هم به او آسیب می‌زند.

به طور کلی، وقتی مسئولیتی به فرد واگذار می‌شود قبل از هر چیزی باید ظرفیت پذیرش آن را در خود ایجاد بکند و همیشه مواظب باشد که قبله خود را گم نکند و دائما به خودش یادآوری کند که چه جایگاهی دارد و به چه‌دلیلی این مسئولیت به او واگذار گردیده و برای بهتر انجام شدن این مسئولیت تمام تلاش خود را بنماید و طوری با دیگران برخورد کند که در صورت گرفته شدن مسئولیت و وظایف محول شده به وی او بتواند به راحتی در کنار دوستان خود بوده و هیچ شخصی از او ناراحت نباشد.

نکته مهم و حائض اهمیت این است که می‌بایست؛ به‌خاطر داشته باشیم که وقتی مسئولیتی را قبول می‌کنیم هیچ‌گونه کوتاهی در انجام وظایف محوله جایز نبوده و در هرصورت و تحت هر شرایطی تمامی این وظایف را به شکل احسن انجام بدهیم و از نق‌زدن شکوه و شکایه بپرهیزیم چرا که خودمان به آگاهی کامل و با میل شخصی کلیه این مسئولیت‌ها را پذیرفته‌ایم.

سلام دوستان فاطمه هستم همسفر

هنگامی که انسان به نماز می‌ایستد باید رو به قبله باشد درواقع هدف انسان مشخص است؛ یعنی کعبه و خانه خداست. قبله گم‌کردن به این معنا است که، انسان هدف خود را گم‌کرده باشد. برای یک شخص مصرف‌کننده به کار می‌رود اینکه شخص مصرف‌کننده هدفش را گم‌کرده، درواقع قبله‌اش را گم‌کرده است و نمی‌داند که باید چه‌کاری انجام دهد؛ ولی وقتی که برای درمانش اقدام کند و به کنگره قدم بگذارد و درمان شود درواقع به هدفش که درمان اعتیادش بوده رسیده است.

حالا قبله گم کردن فقط برای مصرف‌کننده‌ها نیست، هر انسانی که هدفش را گم‌کند همان قبله‌اش را گم‌کرده است یا کسی که مغرور باشد دچار حالت منیت می‌شود خودش را بالا‌تر از دیگران می‌داند و درواقع می‌گویند، که قبله‌اش را گم‌کرده است. به هر انسانی که هر مسئولیتی داده می‌شود باید ظرفیت آن کار را داشته باشد تا بتواند به نحواحسنت با درنظر گرفتن مسئولیت آن کار را انجام دهد.

انسان در هر جایگاهی که هست باید، برخورد خوبی داشته باشد تا مسئله‌ای پیش نیاید. من همسفر باید قدر کنگره و انسان‌هایی که در این مکان‌مقدس در حال خدمت هستند را بدانم و از این عزیزان آموزش بگیرم.

رابط خبری و ویراستار: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر فرشته (لژیون هفتم)
عکس: مرزبان خبری، همسفر زهرا
ارسال: خدمتگزار سایت، همسفر فاطمه
همسفران نمایندگی ساوه

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .