English Version
English

اول ظرفیت بعد انجام هر‌ کاری

اول ظرفیت بعد انجام هر‌ کاری

استاد امین در سی‌دی ظرفیت و مسئولیت می‌گوید: «ما هم سعی می‌نماییم کلام را به ساده‌‌ترین صورتی که بیان شده و مکتوب گردیده است به انسان‌ها انتقال دهیم». کلام در اینجا اشاره به کلام خداوند است ما در سیستم خودمان هم سعی کردیم مطالب را با ساده‌‌ترین شیوه طوری که حتی الامکان قابل درک و فهم به دیگران باشد. 

هر‌چیزی که از فکر و تعقل ناسالمی بیرون بیاید پابرجا نمی‌ماند و اولین تخریب روی خود شخص می‌باشد؛ بحث، بحث ظرفیت انسان‌ها است. انسانی که یک پول سیاه ندارد اگر یک‌مرتبه به او پول هنگفتی بدهید ممکن است توانایی هضم آن پول را نداشته‌باشد و در او تخریب ایجاد شود اگر انسان بخواهد هر چیزی را به‌دست بیاورد باید ظرفیت آن پیدا شود از جمله پول، علم، مسئولیت و مقام. 

 اگر ظرفیت‌ها فراهم نشده‌باشد حتی برای ساده‌‌ترین کارها که به شخص واگذار شود شخص خراب می‌شود مگر اینکه ظرفیت آن کار را داشته‌باشد اگر بخواهد حتی سالن را تی بکشد باید ظرفیت تی‌کشیدن را داشته‌باشد اگر نداشته‌باشد به همه فخر می‌فروشد برای انجام هر‌کاری باید ظرفیت آن را داشته‌باشیم اگر ظرفیت نداشته‌باشیم برخوردمان خوب نخواهد بود؛ پس ما باید ظرفیت داشته‌باشیم در بعضی اوقات که خداوند به ما چیزی را نمی‌دهد ظرفیت آن را نداریم همانند داستان خارکن و حضرت موسی. 

خارکنی بود که از حضرت موسی خواست تا از خداوند بخواهد به او تیشه‌ای بدهد و دیگر او مجبور نباشد تا با دست خارها را بکند حضرت موسی از خداوند خواستند اما خداوند فرمودند: خیر، تیشه برای او خوب نیست برای بار دوم و سوم درخواست می‌کند و خداوند می‌پذیرد و به آن خارکن تیشه‌ای می‌دهد وقتی بر‌می‌گردد می‌بیند که خارکن را گرفته‌اند و نزد داروغه می‌برند. می‌پرسند چه‌کار کرده‌است؟ می‌گویند: امروز تیشه‌دار شده است و با تیشه یک نفر را به قتل رسانده است. در اینجا می‌فرمایند: 

تو را تیشه دادم که گندم کنی
ندادم که بنیاد مردم کنی! 

ظلم بسیار ظلم و سختی می‌طلبد و خودمان ظلم را طلب می‌کنیم پس هیچ‌چیزی در دنیا پابرجا نمی‌ماند اگر از فکر ناسالم بیرون آمده‌باشد کلام خداوند هم بعد از این همه سال اگر از فکر ناسالمی بیرون آمده‌بود پابرجا نمی‌ماند و در همان دهه‌های نخستین از بین می‌رفت، همین‌طور کتاب موسی و عیسی چیزی که سالم باشد پابرجا مانده و بنیاد سالمی‌خواهد داشت. 

صراط‌مستقیم ما را به جایگاه اصلی خودمان هدایت می‌نماید اما اگر در بین راه با وسوسه‌های شیطانی برخورد نماییم که حق را از باطل تشخیص ندهیم این دیگر از ناقص بودن قدرت تعقل و تفکر ماست. تنها چیزی که ما را به جایگاه اصلی خودمان هدایت می‌نماید صراط‌مستقیم است البته اجرا کردن آن در ابتدای امر سخت است اما زمانی که حرکت کردید راحت خواهد شد. 

حال این دستور‌جلسه با وادی نهم ارتباط تنگاتنگی دارد؛ در وادی نهم عنوان‌ شده‌است «وقتی نیرویی از کم شروع شود و به درجه بالا و بالاتر برسد نقطه‌تحمل پیدا می‌کند» یا به‌نوعی ظرفیت در آن بالا می‌رود مثل مصرف‌کننده‌ای که بدنش در ابتدا ظرفیت پذیرش مثلاً یک گرم مواد را دارد و بعدها می‌تواند ظرفیتش را بالا ببرد. یک فرقی بین این دو مثال وجود دارد که در اشیاء ظرفیت قابل زیادشدن نیست مثلاً یک لیوان اگر بیش‌ازحد پر شود سرازیر می‌شود و گنجایش بیشتر از یک لیوان شدن را ندارد ولی در انسان ظرفیت می‌تواند تغییر کند و بیشتر شود در این مورد می‌توان مثال‌های دیگری هم زد مثل‌ این‌که یک‌سری افراد ظرفیت پذیرش یک‌سری کارها را ندارند و نمی‌توانند از عهده آن کارها به‌درستی برآیند و مسئولیتی که بر عهده آن‌ها قرار می‌دهی را نمی‌توانند به‌خوبی اجرا کنند و سریع قبله گم می‌کنند و برعکس؛ کسانی هستند که اگر مسئولیتی به آن‌ها داده می‌شود ابتدای امر می‌آیند و ظرفیت پذیرش موضوع را در خود بزرگ می‌کنند و بعد مسئولیت را می‌پذیرند و در قبال سؤال‌ها و کارهایی که بر عهده دارد خود را مسئول می‌داند و هیچ زمانی قبله خود را گم نمی‌کند. 

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی

نویسنده: راهنما همسفر فائزه
رابط خبری: همسفر نرگس رهجوی راهنما همسفر فائزه (لژیون اول)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .