English Version
English

ظرفیت را می‌توان نقطه‌تحمل درنظر گرفت

ظرفیت را می‌توان نقطه‌تحمل درنظر گرفت

جلسه نهم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی ملایر با دستور‌جلسه «ظرفیت و مسئولیت (قبله گم کردن، نق زدن، حاشیه) با استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر بهاره روز شنبه ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور‌جلسه از سه بخش تشکیل‌ شده‌ است که اگر بخواهم به‌طور مختصر در‌مورد هرکدام صحبت کنم باید بگویم ظرفیت؛ به‌معنای گنجایش، اندازه، میزان و تحمل است.

ظرفیت هرکسی ارتباط مستقیم با دانایی دارد، در‌واقع ظرفیت بیشتر یعنی دانایی بیشتر و ظرفیت کمتر، دانایی کمتر می‌باشد؛ از‌ طرفی در وادی‌نهم به نقطه‌تحمل اشاره‌ شده‌ است، عنوان‌ شده است که هر نیرویی نقطه‌تحمل دارد که اگر از آن بگذریم به آشوب می‌رسیم و باعث تخریب یا به‌ اصطلاح انفجار سلولی می‌شویم؛ مثلاً اگر به یک شیشه بیشتر از نقطه تحملش فشار وارد کنیم می‌شکند یا اگر به یک انسان از‌لحاظ روحی و روانی بیش‌ از حد فشار وارد شود، خشمگین شده و از تعادل خارج می‌گردد، بنابراین ظرفیت را می‌توان نقطه‌تحمل در نظر گرفت که با دانایی رابطه مستقیم دارد.

به‌طور خلاصه دانایی بیشتر برابر با نقطه تحمل بیشتر و برابر با ظرفیت بیشتر است. مسئولیت به‌معنای وظیفه، تکلیف، رسالت و پاسخگو بودن است؛ انسان مسئول اندیشه و گفتار و کردار خود است.

در وادی‌سوم و وادی‌چهارم در خصوص مسئولیت انسان صحبت شده است؛ مثلاً مسئول درمان اعتیاد، خود شخص است یا مسئول حل مشکلات در سفر، خود شخص است و راهنما فقط یک انگشت اشاره است.

انسان نسبت به سه چیز مسئول می‌باشد؛ ۱_‌ مسئولیت نسبت به خود؛ یعنی حفظ و سالم نگه داشتن جسم و روان با رعایت نظافت فردی و تغذیه مناسب و ورزش مفید و خواب کافی و دوری از آن‌چه برای سلامتی مضر است کسب درآمد از راه درست، برخورداری از زندگی شرافت‌مندانه، تحصیل علم و تجربه،کسب معرفت و تزکیه و پالایش جهت برخورداری از حس سالم و تفکر سالم و رسیدن به آرامش.

۲_‌ مسئولیت نسبت به خانواده؛ که کوچک‌ترین عنصر جامعه خانواده است، خانواده‌هایی که منسجم بوده و دارای پیوند عاطفی هستند بستر را برای رشد علمی فرزندان فراهم می‌کنند و باعث رشد و توسعه جامعه می‌گردد.

۳_ مسئولیت نسبت به جامعه و هستی؛ انسان موجودی اجتماعی است و برای برطرف کردن نیازهای خود احتیاج به ارتباط و هم‌زیستی با افراد جامعه دارد از مسئولیت‌های یک انسان نسبت به جامعه و هستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: وظایف محوله نسبت به محل کار، رعایت حقوق دیگران در زندگی اجتماعی؛ شامل رعایت حقوق همسایه، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و هم‌زیستی مناسب با طبیعت و کمک به سالم نگه‌داشتن آن، هم‌چنین خدمت به هم‌نوع در حد توان (مادی و معنوی).

به نظر من اگر انسان وظیفه‌های ذکرشده را به‌خوبی به انجام برساند، مسئولیت خود را به‌عنوان یک انسان نسبت به قدرت‌مطلق انجام داده است.

۴_ قبله‌گم کردن؛ قبله به معنای جهت و مسیر حرکت هست، قبله گم‌کردن به معنی گم‌کردن جهت مسیر حرکت است و نتیجه آن گم کردن هدف و نرسیدن به مقصود است. اگر ظرفیت و مسئولیت فرد متعادل باشد، شخص به‌خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد و اگر ظرفیت کم باشد نتیجه قبله‌گم کردن می‌شود. ابتدا باید ظرفیت و دانایی را کسب کنیم و افزایش دانایی از طریق کسب آموزش و تفکر تجربه است.

تایپ: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر معصومه (لژیون سوم)
رابط‌خبری، ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .