English Version
English

آباد کردن زمین، نوعی ادای احترام به طبیعت

آباد کردن زمین، نوعی ادای احترام به طبیعت

یکی از بهترین اتفاق‌ها در اردوی درختکاری همسفران تهران، حضور استاد امین دیدبان جهان‌بینی از همان ساعات اولیه در پارک ولایت بود. مثل همیشه آرام و با طمأنینه حرکت می‌کردند و با همه اعضاء با محبت سلام و احوالپرسی داشتند.

محبت در کلامشان موج می‌زد و برقی در چشمانشان گواه شادمانی از برگزاری درختکاری برای همسفران بود. از ایشان خواستیم که فرصتی را برای مصاحبه به ما بدهند که در ابتدا گفتند؛ امروز روز حرف زدن نیست، بلکه روز بیل زدن است. اما بعد قبول کردند که دقایقی را با ایشان به گفتگو بنشینیم.

استاد خیلی خوشحالیم که مجدد می‌توانیم در قالب مصاحبه با شما صحبتی داشته باشیم، در ابتدا بابت تدارکات درختکاری امروز همسفران، از شما سپاسگزاریم. لطفاً بفرمایید این اولین اردوی رسمی درختکاری همسفران نمایندگی‌های تهران و حومه است برای درختکاری، چه شد که این اتفاق را در بخش همسفران رقم زدید؟

در واقع می‌شود گفت؛ این دومین اردوی همسفران است. پارسال هم درختکاری در بخش همسفران به صورت محدود اجرا شد. مثلاً با 4، 5 نمایندگی که پارک ولایت می‌آمدند، هماهنگی لازم انجام شد تا بتوانند بیایند و درخت بکارند. ولی چون می‌خواستیم این کار را به صورت آزمایشی انجام دهیم، تنها کسانی که در کنگره در بخش همسفران، خدمتگزار بودند اجازه داشتند در این کار شرکت کنند.

امسال با صحبتهایی که با جناب آقای مهندس و خانم کماندار انجام دادیم، گفتیم که این کار را توسعه دهیم و برآورد کردیم ببینیم خدمتگزاران کل نمایندگی‌های تهران که شال خدمتی دارند، همانند: ایجنت، اسیستانت، مرزبان، راهنمای تازه واردین، راهنمای جونز و راهنمای ویلیام وایت بتوانند در این برنامه به صورت فاز اول شرکت کنند.

بفرمایید درختکاری چه تاثیری می‌تواند بر آموزش‌های جهانبینی همسفران داشته باشد؟
همسفران ذوق بسیاری برای درختکاری داشتند. حقیقتاً علت اصلی برای شروع این کار ذوق همسفران بود و این اشتیاق را نشان دادند و ما هم گفتیم که اگر یک زمانی بخواهد اردویی برای همسفران تشکیل شود پایه‌اش همین روز درختکاری است که می‌توانند کار در طبیعت و در کنار هم بودن را تجربه کنند.

من فکر می‌کنم کارهایی که در طبیعت و با گروه، خارج از فضای کنگره انجام می‌دهیم، یک جنس و آموزشی دارد که یکسری خصلت‌ها و آموزشهایی را که یاد گرفته‌ایم، اینجا می‌توانیم محک بزنیم و ببینیم که واقعاً چقدر یاد گرفته‌ایم و من فکر می‌کنم به طور کلی خیلی مفید است.

از اثرات اولین اردوی درختکاری پارسال همسفران؛ انرژی خوب، حس خوب و شادی بود. همگی می‌گفتند که چقدر برایشان به یادماندنی بود. این حسی که از انجام یک کار به جا می‌ماند خود از ملاک‌هایی است که می‌توانیم بگوییم که آن کار چه جنس و یا چه اثراتی داشته است.

یعنی درختکاری روی تنوع حسی که هم که اخیراً صحبت کردید، اثر می‌گذارد؟
بله، موقعی که ما شروع می‌کنیم به درختکاری کلی از گره‌هایمان باز می‌شود، به‌ خصوص درختکاری که یک سنت ویژه‌ای است در فرهنک ما و خیلی جاهای دیگر.

در حقیقت آباد کردن زمین به نوعی ادای احترام به طبیعت است، همانند تربیت و ادب است. چطور ما به انسان‌ها خدمت می‌کنیم در ما تأثیری ایجاد می‌شود. به طبیعت هم کمک می‌کنیم که احیا شود.

ما انسان‌ها حقیقتاً طبیعت را تخریب کرده‌ایم. الان اگر شما شهرها را که از بالا نگاه کنید می‌بینید ما انسان‌ها یک ناهماهنگی در چرخه طبیعت به وجود آورده‌ایم و  با این کار طبیعت را به هم ریخته‌ایم و پاسخ این قضیه، هم‌زیستی انسان با طبیعت است، بایستی شهرهایی بسازیم که پردرخت باشد و این می‌تواند آن اثر عظیم داشته باشد.

آیا این اردوها قرار است در سطح کشوری هم برگزار شوند؟
بله انشاءالله، اگر خدا بخواهد ما این‌کار را برای تهران و مشهد هم انجام دادیم، سعی می‌کنیم که این روند را گسترش دهیم و امیدوارم این اتفاق بیفتد. 

با استاد امین در حالی خداحافظی می‌کنیم که به سراغ کاشت نهال خودشان می‌روند و قصد دارند پس از کاشت نهال از درختکاری همسفران بازدید کنند. به کنگره فکر می‌کنم، به مکان مقدسی که مأمن انسان‌های مصرف کننده و خانواده‌هایشان شده و با آموزش جهانبینی توانسته از آنها افرادی را بسازد که معنای واقعی مسئولیت و زندگی کردن را تجربه می‌کنند.

خدمتگزاران سایت گروه خانواده کنگره60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .