English Version
This Site Is Available In English

عقل چیست و فرمانده کدام است

عقل چیست و فرمانده کدام است

جلسه نهم از دوره سی‌وسوم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره۶۰ نمایندگی ملاصدرا، با استادی دیده‌بان محترم مسافر مهدی، نگهبانی مسافر محمد و دبیری مسافر حمید، با دستور جلسه "وادی ششم و تأثیر آن روی من" یکشنبه 22 مرداد 1402 ساعت 17 آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
سلام دوستان مهدی هستم یک مسافر
خداوند را به خاطر این‌که در شعبه ملاصدرا و در خدمت شما عزیزان هستم، شکر می‌کنم. در کنگره 60  چهارده وادی داریم که سرآغاز آن‌ها تفکر هست. کنگره می‌گوید باید تفکر کنید، کاری که انجام داده‌ای و  وادی‌هایی که آموزش گرفته‌ای تا چه حدی روی تو و زندگی تو مؤثر بوده است. شما آموزش گرفتید که حکم عقل را اجرا کنید، حالا که به اجرا درآوردید، تأثیر آن بر شما چه بوده است! مثلاً  در وادی اول می‌گوید با تفکر کارم به این صورت درآمد و تفکر بر زندگی من این‌گونه تأثیر گذاشت و حالا که به وادی ششم قدم گذاشته‌اید باید عقل را بشناسید. درگذشته من عقل را به‌صورت یک کلمه می‌دیدم و هیچ‌کس برای من توضیح نداد که عقل و یا نفس چه هستند؛ اگر هم توضیحی بوده بسیار ناقص بوده است؛ مثلاً اگر کاری را انجام می‌دادیم و آن کار ناقص بود به ما می‌گفتند مگر شما عقل ندارید. در وادی ششم فهمیدیم عقل چیست و فرمانده کدام است و چه کسی در این میان سرباز است؛ برای مثال نفس به من می‌گوید برو جلو و کار را انجام بده، اما عقل می‌گوید صبر کن و قبل از آن‌که به کاری مشغول شوی، اندکی تفکر کن. در این وادی دانستم نزدیک شدن به‌فرمان عقل یعنی این‌که کارهای ساده را انجام دهم؛ مثلاً صبح زود بیدار شوم یا این‌که در اولین فرصت زباله‌ها را از منزل خارج کنم. نباید فکر کنیم که فرمان عقل موضوع خیلی بزرگی است؛ بلکه آنچه مسئولیت ماست اگر به‌درستی انجام شود، همان فرمان عقل است.

چه چیز تعیین‌کننده فرماندهی عقل یا نفس است! زمانی که فرمان عقل در دست نفس باشد باعث بدبختی و نابودی می‌شود و خوشبختانه با آموزش  وادی ششم فهمیدم، درصورتی‌که آگاهی خود را بالا ببرم، عقل درست حکم می‌کند و به‌راحتی می‌تواند از ناملایمات زندگی عبور کند؛ درنتیجه آگاه بودن مساوی است با فرمانروائی عقل. انسانی که آرامش داشته باشد براثر فرماندهی عقل به‌درستی درک می‌کند که چرا خداوند می‌فرماید بروید و در زمین به حیات خود ادامه دهید. همیشه عقل با اطلاعاتی که به دست آورده می‌گوید: هر کاری چگونه رخ می‌دهد و آخر کار چه می‌شود. در کنگره 60 نمی‌توانیم بگوییم که کدام وادی مهم‌تر است. تمام وادی‌ها به یک اندازه مهم و موردنیاز هستند و با اجرائی کردن آن‌ها می‌توانیم به‌فرمان عقل نزدیک شویم. ما در کنگره با نوشتن سی‌دی‌ها می‌توانیم قدرت عقل را بالا ببریم و در جهت تصمیم‌گیری، مدیریت و فرماندهی از آن بهره بگیریم. در اصل چهل سی دی، سلاحی در کمک به عقل هست. سی دی هفته برای این است که آگاهی خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم با استفاده از اطلاعات انسان‌شناسی، خداشناسی، خلقت، هستی و نیستی، حکم درست را صادر کنیم. عمر انسان مانند برق می‌گذرد و در کنگره 60 این سرعت به‌مراتب بیشتر است. این بدان معنی است که ما فرصت چندانی نداریم؛ بلکه با سریع‌ترین روش یعنی با چَشم گفتن، آموزش گرفتن و انجام دادن فرمان‌ها باید از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنیم.
از ایجنت و همه شما تشکر می‌کنم. آقای مهندس را تشویق کنید.

تایپ: راهنما مسافر حسین

ویرایش متن: راهنما تازه‌واردین مسافر کریم

عکس: مسافر بهروز(لژِیون سوم)

ارسال: سایت نمایندگی ملاصدرا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .