English Version
English

خلاصه سی‌دی_ سیگار و جایگزینی

خلاصه سی‌دی_ سیگار و جایگزینی

ابتدا آقای مهندس پاراگرافی از یک متن از عقاب سفید که مربوط به بیست‌وپنجم آبان سال ۷۵ است را خواندند. «ما برای هر فرد که خواهان انجام عمل باشد نسبت به امورات خودش برنامه تعیین‌شده می‌دهیم و از آنان می‌خواهیم که با تمام دقت و علاقمندی به کار خود ادامه بدهند تا این تصفیه‌خانه بهتر کار بکند و برای هم خود و هم سیستم، گردش مفید داشته‌ باشد و البته همین کار را با خود ما انجام می‌دهند تا از حلقه‌ای به حلقه دیگر راه بیابیم و انجام آن در انسان با قالب خود یک معنا و مفهوم را دارد و در حالت‌های دیگر مفاهیم دیگر، یعنی ما برای بشر روی زمین وسایلی می‌سازیم تا آسایش بهتری به‌دست آورد اما این وسایل، عده‌ای را از زمین به درجه پایین و عده‌ای را به درجه بالا می‌راند. این هم یک تصفیه است که فرمان انجام می‌گیرد و همیشه نباید مسائل طبیعت مانند سیل و زلزله باشد.»
این مطلب دو مفهوم دارد یکی زندگی در حیات هست و یکی در کنگره، ما نسبت به اوضاع و احوال هر کس برنامه‌ای برایش می‌دهیم، مثلاً چه مقدار دارو بخورد یا کدام وادی را بنویسد و از آن‌ها می‌خواهیم که برنامه را با دقت انجام بدهند تا این تصفیه‌خانه بهتر کار کند و عمل پالایش روی او انجام بشود هم برای خودش و هم برای کنگره و کل کره زمین، اگر انجام بدهند به آن تصفیه و پالایش می‌رسند و اگر نخواستند از دور خارج می‌شوند و می‌روند.
مطلبی که باز این‌جا اشاره می‌کنند اینکه چرا خداوند چیزهای بد را خلق کرده‌است مثلاً چرا شیطان یا تریاک را خلق کرد؟ خداوند به انسان نیرو و قدرتی به نام عقل داده‌ است که بسنجد از چه چیزهایی باید استفاده کند و از چه چیزهایی استفاده نکند چون وجود هر چیزی در زندگی الزامی است، بد‌استفاده‌کردن از آن تقصیر خداوند نیست. چاقو برای زندگی الزامی است اگر کسی با چاقو یک نفر را بکشد نمی‌توانیم بگوییم چرا خداوند چاقو را خلق کرده‌است؟
وجود شیطان هم الزامی است اگر لازم نبود خداوند خلق نمی‌کرد چون خداوند شیطان را برای آزمایش انسان آفریده‌است، پس وجود او برای پیشرفت و تکامل لازم است. هر چیزی در طبیعت است ممکن است یک‌سری مزایا و یک‌سری معایب داشته باشد بنابراین هرچه در طبیعت است بستگی به انسان‌ها دارد که چگونه از آن‌ها استفاده کنند که به پایین‌ترین نقطه سقوط یا به بالاترین نقطه صعود کنند یا به عبارت دیگر هر چیزی باید در جایگاه خودش قرار بگیرد.
وسایلی که برای آسایش بشر آفریده شده‌ است بستگی به فاعل آن دارد که چگونه از آن استفاده کند عده‌ای را از زمین به درجه پایین و عده‌ای را به درجه بالا می‌رساند. بعضی مسائل غیرارادی هستند مثل سیل و زلزله که باعث نابودی بشر می‌شوند، برخی مسائل هم ارادی هستند. تلفات سیگار خیلی‌خیلی بالاتر از زلزله و سیل است، اگر تلفات زلزله، سیل، سوانح رانندگی، سقوط هواپیما، غرق‌شدن کشتی، خودکشی‌ها، قتل، بیماری‌ها و... را حساب کنید به اندازه سیگار نمی‌رسد یعنی تلفات سیگار از جمع همه این‌ها بیشتر است، به همین دلیل جلوی تلفات سیگار در جهان گرفته‌ شد چون تلفات سیگار از تریاک هم بالاتر است.
سیگار اینطور نبوده، در ابتدا توتون و تنباکو را در چپق می‌کردند، بعد قلیان درست شد و بعد سیگارهای برگ کوبایی و ... بعد از این‌ها یک نفر سیگار را به این شکل درآورد (مانند کسانی که هروئین را درست کردند) که قابل وصول و دسترسی باشد. البته یک‌سری مسائل اقتصادی و سیاسی هم پشت این قضیه بوده که حتی در فیلم‌ها هم تبلیغ سیگار را می‌کردند و گاهی اوقات مسائل سیاسی وجود داشته که هرکدام یک نوع ماده مخدری را آزاد می‌کردند. سیگار یک مخرب و دخانیات بسیار درجه بالا است. سیگار در گذشته شیوع زیادی داشت که بعدها گفتند سیگار خطرهای زیادی دارد، ازجمله برای حنجره ضرر دار‌د. ابتدا روی پاکت‌های سیگار عکس‌های لاغر و ضعیف بود و بعد عکس آدم‌های خیلی قوی و خشن استفاده می‌کردند و پیامشان این بود که آدم‌هایی که قوی هستند می‌توانند سیگار بکشند که این نیز یک روش دیگر برای تبلیغ سیگار بود.
همه چیز بر مبنای اطلاعات و آگاهی ما است، گاهی اوقات از یک موضوعی اطلاع نداریم و از آن استفاده می‌کنیم، خبر داریم ولی باورمان نمی‌شود. در مورد سیگار هم همین‌طور است ما باور نداریم که یک روزی این بلا بر سر ما هم خواهد آمد و ما را نابود خواهد کرد. درست در لحظه‌ای که انتظار ندارید انواع و اقسام بیماری‌ها از قبیل سرطان حنجره و ریه، سکته قلبی و ... به سراغ شما می‌آیند.
یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن ریه است که اکسیژن را می‌گیرد، اکسیژنی که وارد ریه می‌شود حاوی یک‌سری گرد‌ و‌ غبار است، در داخل ریه سلول‌هایی هستند به‌نام مولاژ که گرد و‌ غبارهایی که در ریه جمع شده‌اند را تمیز می‌کنند، زمانی که فردی سیگار مصرف می‌کند دود روی مولاژها را می‌گیرد و مانند قیر می‌شوند و دیگر نمی‌توانند ریه را تمیز کنند.
اگر در قسمت کالبد شکافی بروید ریه شخصی که سیگار نمی‌کشد شفاف و صورتی‌رنگ است ولی ریه فردی که سیگار مصرف می‌کند کثیف و مانند قیر بوده و دوده گرفته‌است. زمانی‌که ریه به این‌صورت دربیاید اکسیژن کافی به سلول‌ها نمی‌رسد، ایمنی بدن از بین می‌رود و بدن در مقابل بیماری‌ها نمی‌تواند سازندگی لازم را انجام بدهد و این افراد زودتر به انواع و اقسام بیماری‌ها دچار می‌شوند ازجمله سرماخوردگی. وقتی‌ اکسیژن کافی به بدن نرسد کم‌کم لب‌ها نیز سیاه می‌شوند، رنگ پوست تغییر می‌کند و ایمنی بدن پایین می‌آید و دیگر در مقابل خیلی از بیماری‌ها مقاوم نیستید و با کوچکترین مسئله‌ای آسیب جدی می‌بینید. بنابراین برای هر مسئله‌ای نکته بسیار مهم این است که اول باید صورت‌مسئله آن را بدانیم تا بتوانیم آن مسئله را حل کنیم و این در مورد درمان مواد‌ مخدر و سیگار هم صادق است.
در مورد درمان سیگار باید بدانیم که از نظر فیزیولوژی سیگار با بدن ما چه‌کار می‌کند چون از نظر پزشکی بارها شنیدیم که می‌گویند سیگار باعث سکته می‌شود. سیگار چهارهزار نوع سم دارد ولی برای ما همین کافی است که بدانیم سیگار ریه را تبدیل به چیزی شبیه گازوئیل و یا دوده بخاری می‌کند. کسی که سیگار مصرف کرده‌ است و بخواهد مصرف آن را قطع کند چگونه می‌تواند این کار را انجام بدهد؟ (چون کار خیلی سخت و دشواری است.) باید بدانیم از نظر فیزیولوژی چه اتفاقی می‌افتد، از نظر فقط یک راه است و این دقیقاً مثل این است که بارها می‌گفتند راه‌های رسیدن به خدا به تعداد نفوس است اما الآن می‌گوییم راه رسیدن به خدا فقط یک راه است و آن‌ هم صراط مستقیم است و هر انسانی که در صراط مستقیم باشد به خدا می‌رسد، اینکه هر انسانی به یک دلیل و در اثر یک اتفاق می‌تواند در صراط مستقیم قرار بگیرد، درست است ولی صراط مستقیم یکی هست. بنابراین راه اصلی درمان بیماری هم یکی است ممکن است فرق‌های کوچکی داشته باشند مثل عمل جراحی قلب. برای درمان بیماری یک یا دو راه با پروتکل شناخته‌شده، حساب‌شده و طبق یک معیار مشخص عمل می‌کنند مثلاً برای درمان کولیت اولسراتیو داروی مزالازین لازم است و داروی اصلی است و شخص باید تا آخر عمر مصرف کند و یا برای رقیق‌کردن خون باید آسپرین یا پلاویکس مصرف شود بنابراین راه‌های متعدد نیست. این اشتباهی است که همه روی آن متمرکز شده و می‌گویند راه‌های زیادی برای درمان اعتیاد است، درصورتی‌که راه‌های زیادی نیست و فقط یک راه است.
راه درمان اعتیاد سلیقه‌ای نیست دلیل آن هم این است که تا الآن درمانی صورت نگرفته‌ است و این نشان می‌دهد یک جای کار اشتباه است چون نظر آن‌ها این است که افراد معتاد خودخواه و لذت‌جو و... هستند درصورتی‌که فرد معتاد اگر مواد مصرف نکند نه خواب دارد و نه آرامش و مجبور است، مصرف کند درغیراین‌صورت بدن او از تعادل خارج شده و مشکلات فراوانی برای او پیش می‌آید.
در مسئله درمان بسیاری از افراد و گروه‌ها ازجمله نیروی انتظامی، روان‌پزشک، NA و... می‌خواهند با روش‌های متفاوت درمان را انجام بدهند و انواع و اقسام داروها را به افراد می‌دهند و این روش‌ها علاوه بر درمان‌نشدن، تخریب‌های بیشتری به همراه دارد و برای همین باید از نظر علمی مسئله اعتیاد به کلی حل شود.
برای سیگار هم همین است چرا وقتی فردی که سیگار می‌کشد، اگر آن را قطع کند مضطرب  بوده و تا شش‌ماه عصبی است و نمی‌تواند حرف بزند و هروقت فرد سیگاری را ببیند دوست دارد سیگار بکشد؟ اگر از صد نفر، پنج الی شش نفر برگردند ایرادی ندارد و طبیعی است ولی بیشتر از آن، باید به این پاسخ بدهیم که چرا فرد سیگاری برگشت می‌کند؟
پاسخ اصلی این است که در سیگار هم مانند مواد مخدر عملیات جایگزینی انجام می‌شود. چرا به جای توتون، برگ چنار و یونجه خشک دود نمی‌کنند؟ چون این جواب نمی‌دهد فقط توتون و تنباکو هست که جواب می‌دهد، تنباکو ماده‌ای به نام نیکوتین دارد که از سد خونی مغز عبور می‌کند، وارد سیستم مغز می‌شود و چون ما در مغز چیزی شبیه نیکوتین داریم، جایگزین آن  می‌شود و باعث آرامش و آسایش می‌شود.

اثر نیکوتین کم و فرّار است و شخص باید هر بیست‌دقیقه تا نیم‌ساعت یک‌بار سیگار بکشد دقیقاً مثل هروئین که اثرش زود از بین می‌رود.
وقتی شخص سیگار می‌کشد نیکوتین جایگزین می‌شود و جز بافت بدن می‌شود، اگر سیگار نکشد نیکوتین در مغز کم می‌شود و دائماً در حال پریشانی و پرخاشگری است پس علت اصلی و اساسی اعتیاد عملیات جایگزینی است. برای خارج کردن جایگزین فقط یک راه است، اینکه ذره‌ذره چیزی را جایگزین کنید تا سیستم به حالت اصلی برگردد و برای جایگزین شدن و خارج کردن جایگزین حداقل ۱۰ماه وقت لازم است. برای اینکه یک ماده مخدر وارد بدن شود، جای خود را پیدا کند و جایگزین ناقل‌های عصبی مغز بشود حداقل ده‌ماه زمان می‌برد بنابراین کسانی که از چسب نیکوتین به مدت یک هفته استفاده کرده یا کسانی که بیست روز آدامس نیکوتین می‌خورند و بعد قطع می‌کنند، هیچ‌کدام به نتیجه نمی‌رسند، حتی کسانی که یک الی دو سال آدامس نیکوتین می‌خورند آن هم اشتباه است، باید زمان مصرف حساب‌شده باشد.
درمان سیگار باید در سه قسمت جسم، روان و جهانبینی انجام بگیرد. شما اگر شخصیت انسان را مانند یک درخت در نظر بگیرید، میوه‌های درخت شخصیت انسان و ریشه درخت جهانبینی است و مهم‌ترین قسمت درخت ریشه درخت است، ریشه درخت یعنی تفکرات، دیدگاه و اعتقادات فرد که جاودانه و ابدی هست و جسم، شاخ و برگ درخت بوده و روان هم میوه‌های درخت است. بنابراین اگر کسی بخواهد سیگار را درمان کند ابتدا باید ریشه یا همان جهانبینی درمان بشود یعنی فرد از نظر تفکرات و اندیشه به بیداری و هوشیاری برسد که سیگار برای او یک اثر بسیار مخرب دارد و او هر روز با دست خودش به بدنش زهر وارد می‌کند. در تمام سطوح زندگی این جهانبینی یا ریشه نقش بسیار مؤثری دارد و همیشه در سیستم شخص نقش مهمی را ایفا می‌کند.

برخی افراد برای این‌که موضع خود را قوی کنند سعی می‌کنند دیگران را به انجام کار خلاف تشویق کنند، به‌طور مثال عنوان می‌کنند سیگار چیز بدی نیست یا ضرر ندارد چرا نمی‌گذارند بکشیم و مرتب سم‌پاشی می‌کنند چون خودشان قادر به انجام درمان نیستند، زمانی می‌توانند اقدام کنند که به بیداری رسیده‌ باشند.
مسئله دیگری که وجود دارد این است که راه درمان سیگار فقط یک راه است، مثل یک اتوبان است که یک نفر پیاده، یک نفر با اسب و یک نفر هم با ماشین می‌رود ولی این راه را باید برود. زمان در درمان اعتیاد نقش بسیار مهمی دارد بنابراین همان‌طور که نیکوتین یواش‌یواش وارد بدن شده باید همین‌طور یواش‌یواش خارج بشود، یعنی از همان راهی که آمده باید برگردد و این روشی که الآن در کنگره استفاده می‌شود با آزمایش به‌دست آمده است و راه سنتی نیست.
کلیدی‌ترین نکته در درمان اعتیاد بازه زمانی است و در بازه زمانی کوتاه نتیجه‌ای به‌دست نمی‌آید. مهمترین عنصری که برای ما مهم است نیکوتین است که بدن به آن نیاز دارد و ما نمی‌توانیم یک‌دفعه آن را قطع کنیم و این روشی که در کنگره داریم کاملاً علمی است. در کنگره با روشDST و طبق فرمول، افراد زیادی به درمان رسیدند. نیکوتین باید به بدن برسد وگرنه ایجاد تخریب می‌کند.
به سه روش می‌توانیم نیکوتین را به بدن برسانیم:
۱- آدامس نیکوتین
۲- قرص نیکوتین
۳- برچسب نیکوتین که سه‌ماهه و شش‌ماهه است.
استفاده از آدامس نیکوتین بهتر است. اولین کاری که باید انجام بدهیم نیکوتین دودی را به خوراکی تغییر بدهیم، باید مقدار نیکوتین پاکت سیگار و هر نخ سیگار را حساب کنیم و بعد تبدیل به آدامس کنیم. به‌این‌صورت‌ که هر نخ سیگار نیم‌میلی‌گرم نیکوتین دارد ولی آدامس‌های نیکوتین ۲ و ۴ میلی‌گرمی هستند که شخص باید محاسبه کنید که چقدر نیکوتین باید مصرف کند. هر پاکت سیگار تقریباً مساوی با ۵ عدد آدامس ۲میلی‌گرمی است و کسی که یک پاکت سیگار مصرف می‌کند باید ۵ عدد از این آدامس‌ها را مصرف کند و در اوایل سفر اگر این آدامس ۶ یا ۷ عدد هم شد اشکالی ندارد. چون سیگار نیم‌میلی‌گرمی است، آدامس هم باید نیم‌میلی‌گرمی باشد و ما در این‌جا آدامس‌های ۲میلی‌گرمی را چهار قسمت می‌کنیم و در یک قوطی مخصوص دارو می‌ریزیم و همراه خود نگه می‌داریم البته تعداد باید مشخص باشد. مصرف آدامس نیکوتین برای کسانی که دندان‌هایشان مشکل دارد نیز قابل استفاده است به این صورت که آدامس را در گوشه لب در زیر زبان می‌گذارند و با زبان روی آن فشار می‌دهند و ذره‌‌ذره نیکوتین آن آزاد می‌شود. اگر فرد در زمان مصرف آدامس نیکوتین است به سکسکه افتاد، نشان‌دهنده مصرف زیاد آن است چون آدامس نیکوتین را مانند سیگار که هر ۲۰ الی ۳۰ دقیقه یا یک ساعت مصرف می‌کردید، باید مصرف کرد و می‌توانید ده دقیقه بجوید و بیرون بیندازید و یا در دهان نگه دارید فرقی نمی‌کند.
مشکل دیگری که ممکن است پیش بیاید تاول زدن دهان است، چون در بزاق دهان انسان بیشترین باکتری‌ها و میکروب‌ها وجود دارد و قبلاً که سیگار مصرف می‌کردند، دود سیگار دهان را ضدعفونی می‌کرد و به این عادت کرده‌ بود. در دهان مواد‌ مخدر اُپیروفین که شش برابر مرفین قدرت دارد نیز وجود دارد که با مصرف سیگار از بین رفته‌ و نیکوتین سیگار جایگزین شده‌است، وقتی مصرف سیگار را قطع می‌کنید باکتری‌ها رشد می‌کنند که راه‌حل آن استفاده از محلول دهان‌شویه و یا تغییر دادن آدامس است.
به چه علت آدامس نیکوتین گزینه بهتری است؟
۱- آدامس مثل سیگار است و می‌توانید هر چند دقیقه یک عدد مصرف کنید ولی یک چسب را یک‌دفعه روی دست می‌چسبانند و نمی‌شود تقسیم کرد، در مورد قرص اینکه نمی‌توانید هر چند دقیقه قرص بخورید.
۲- مصرف آدامس باعث می‌شود فک مرتب در حال حرکت باشد که در سیگارکشیدن هم، همین اتفاق می‌افتد وقتی فک کار کند به افسردگی گرفتار نمی‌شوند که بخواهند هله‌و‌هوله بخورند و چاق هم بشوند. بنابراین استفاده از آدامس جایگزین بسیار خوبی برای درمان سیگار از نظر روحی‌ و‌ روانی است و همین‌طور از نظر کارکردن فک و از نظر جذب نیکوتین کپی سیگار است.

زمانی که شخص روی آدامس نیکوتین می‌رود تا ۴۸ساعت بیشترین سختی را دارد بعد ذره‌ذره ترمیم می‌شود و از سختی آن کاسته می‌شود ولی باید آدامس را حتماً بخورد مثل آنتی‌بیوتیک باید سر‌وقت و همان مقدار که تعیین شده‌است وگرنه دچار مشکل خواهد شد.
به‌طور کلی سه‌ماه برای سازگاری است یعنی هروقت میل داشتید آدامس بخورید ولی طوری برنامه‌ریزی کنید که اضافه و کم نیاورید و بعد از سه‌ماه با روش DST درمان انجام می‌شود. آخر ماه سوم سعی کنید مقدار را مشخص کنید و هر ۲۱ روز مقدار آدامسی که می‌خوردید در ۰/۸ ضرب کنید و همین‌طور پله‌ها را ادامه می‌دهید تا زمانی که به نیم‌میلی‌گرم برسد و نباید کمتر از ۱۰ماه باشد و بعد قطع مصرف می‌‌کنید.
در درمان سیگار، تریاک، هروئین و هر نوع ماده مخدر دیگر هیچ‌گونه رژیم غذایی وجود ندارد. سر ساعت خوردن هم در درمان سیگار وجود ندارد چون سیگار کشیدن هم سر ساعت نبوده‌است. مهمترین قضیه بیدارشدن، تفکر و روشن‌بینی است و باید به دیگران احترام بگذارید و در فضای عمومی سیگار نکشید در کنگره۶۰ باید این قضیه رعایت بشود چون درمان سیگار در کنگره۶۰ از چند سال پیش شروع شده‌است و افراد نباید در سالن‌ها سیگار بکشند، در هر شعبه‌ای جای مخصوصی برای سیگار کشیدن وجود دارد، این برای سفراولی‌ها تا شش‌ماه است ولی سفردومی‌هایی که سیگار بکشند دیگر جایی در کنگره برایشان نیست، در کنگره مفید واقع نمی‌شوند و هیچ خدمتی را نمی‌توانند دریافت کنند. در کنگره درمان اعتیاد با درمان سیگار کامل می‌شود و از دیدگاه آقای مهندس در کنگره فردی که سیگار می‌کشد هنوز معتاد به سیگار است بنابراین جهانبینی او هنوز بیدار نشده است، گفتیم که ریشه درخت، جهانبینی است و ریشه درخت هنوز به آگاهی نرسیده‌است.
از آنجایی که کسی که در کنگره۶۰ است دروغ نمی‌تواند بگوید و انسان صادقی است اگر می‌خواهد سیگار بکشد در خانه خودش بکشد و این‌جا نکشد که این عدم صداقت است، عدم صداقت برایش مشکل ایجاد می‌کند و همیشه بار سنگینی روی شانه‌هایش است. آقای مهندس عنوان کردند در شُعبی که نیرو کم دارند به سفراولی خدمت بدهند ولی به سفر دومی که سیگار می‌کشد، خدمتی ندهند باید این قضیه حل بشود چون زمانی که سیگار را درمان می‌کنید تازه متوجه می‌شوید به چه بیداری رسیده‌اید و چه اشتباهی انجام می‌داده‌اید و متوجه این اشتباه بزرگ و عظیم نبودید.

نگارش و ویرایش: رابط خبری همسفر فاطمه لژیون کمک‌راهنما همسفر فهیمه (لژیون سوم)
ارسال: همسفر وجیهه لژیون کمک‌راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی وکیلی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .