English Version
English

رهایی و کسب اعتماد بنفس

رهایی و کسب اعتماد بنفس

مقاله همسفر فرهاد از لژیون 22 در تاریخ: 1401/03/31

با مسئولیت پذیرفتن انسان رشد می‌کند و بزرگ می‌شود مسئولیت به انسان اعتماد به‌ نفس می‌دهد و اعتماد به‌ نفس باعث رشد و تکامل و انگیزه‌ای برای به نتیجه رساندن کارها می‌شود. خوب می‌دانیم که مسئولیت، ظرفیت می‌خواهد ممکن است فردی در ظاهر مسئولیت‌پذیر باشد؛ اما ظرفیت درونی برای او ایجاد نشده باشد مثلاً زود عصبانی بشود عصبانیت نقطه مقابل کنترل گرایی است و فردی که نتواند خود را کنترل کند ممکن است کارهای ناشایستی از او سر بزند، یک فرد مسئول باید از درون آرامش داشته باشد تا کارها را به‌درستی مدیریت کند این آرامش زمینه‌ای می‌شود برای درست تفکر کردن، درست تصمیم گرفتن، پیدایش نقص‌های درون و بیرون و درنتیجه برطرف کردن مشکلات خود و خدمت رساندن صحیح می‌شود، آرامش در صور پنهان باعث درست تصمیم گرفتن می‌شود، فردی که مسئول است باید دارای نظم باشد، وقت‌شناس باشد، رازدار باشد، منطقی باشد، قانونمند باشد، خوش‌اخلاق باشد و غیره.

مهم‌ترین ویژگی که یک فرد مسئول باید داشته باشد باکارش همراه و سازگار باشد و با کوچک‌ترین مشکلات از بار مسئولیت‌های خود شانه خالی نکند، مشکلات و مسائل خانه و خانواده را درگیر کارش نکند و با صبر و حوصله و بردباری مشکلات خود را حل نماید. فرد مسئول متعهد به کارش است و با مسئولیت پذیرفتن احساس قدرت می‌کند مسئولیت‌ها بسیار هستند اگر از مسئولیت‌های کوچک شروع بکنیم و آن‌ها را درست انجام دهیم و پله‌پله حرکت کنیم می‌توانیم مسئولیت‌های بزرگ را هم بپذیریم ولی آن‌ها را به‌ درستی انجام دهیم، فرد مسئول در شرایط مختلف عکس‌العمل‌های متفاوت را انجام می‌دهد و در پیچ‌ و خم‌های مشکلات انعطاف‌پذیر است. گاهی فرد مسئولیت خود را درست انجام نمی‌دهد و بار مسئولیت خویش را به گردن دیگران می‌اندازد و می‌گوید این مشکل پیش‌آمده تقصیر شماست و خود را مسئول نمی‌داند که این موضوع در وادی چهارم بهش اشاره‌شده است که می‌گوید: مسئولیت خویش را بپذیریم و مسئولیت خود را به دیگران واگذار نکنید.

 فردی که در مسئولیت‌های خود سهل‌انگاری می‌کند و کارهای خود را به تعویق می‌اندازد باعث گم کردن قبله خویش می‌شود، برای اینکه مسیر خود را گم نکنیم و مسئولیت خود را به نحو احسنت انجام دهیم باید نظم و برنامه‌ریزی را اولویت زندگیمان قرار دهیم و کارهایمان را به‌روزهای دیگر موکول نکنیم و کارهای خود را به‌موقع انجام دهیم تا انرژی و حال خوب را جذب کنیم و بتوانیم به ادامه مسیر بپردازیم. به‌عنوان‌مثال اگر فردی در جایگاه رهجو قرار دارد مسئولیت خود را بپذیرد و به‌موقع در جلسات حضورداشته باشد، فرمان‌بردار راهنما باشد، به آموزش‌ها عمل کند، در خدمت کردن کوتاهی نکند، سی‌دی‌های آموزشی را بنویسد، در رشته ورزشی خود فعالیت نماید، به پیشکسوتان و دیگران احترام بگذارد و در شعبه در مورد دستور جلسات هفتگی مشارکت نمایند. وقتی فرد تمام این کارها را به‌درستی انجام دهد، نه برای خودش و نه برای دیگران تخریب به وجود نمی‌آورد و در آینده تبدیل به فردی آگاه و دانا می‌شود. درواقع هر جایگاه و مسئولیتی، درس‌ها و آموزش‌های خاص خودش را دارد باید آن‌ها را فراگرفت تا انسانی رها و کارآزموده شویم.
تهیه و تنظیم: مسافر علی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .