English Version
English

مهمترین اصل برای دریافت برکات خداوند حرکت در مسیر فرمان‌های الهی

مهمترین اصل برای دریافت برکات خداوند حرکت در مسیر فرمان‌های الهی

عرض ادب وخدا قوت خدمت کمک راهنمای محترم خانم مهین سپاسگزارم که برای مصاحبه قبول زحمت فرمودید.

 

لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟

سلام دوستان مهین هستم همسفر مدت ده سال و سه ماه است که با کنگره آشنا شدیم و نام راهنمای بزرگوارم خانم سحر

 

خداوند و نیروهای مافوق چه وظیفه‌ای در هستی یا در زندگی انسان دارند؟

خیلی وقت‌ها ما می‌گوییم: خدایا راضی‌ام به رضای تو و خودت مشکلاتم را حل کن و با گفتن این جمله، تمام و کمال مسئولیت خودمان را به عهده خداوند می‌گذاریم اما باید بدانیم، همان‌طور که خداوند در برابر ما مسئول هست ما هم در مقابل خداوند مسئولیت‌هایی داریم، مسئولیت‌ها هیچ‌وقت یک طرفه نیستند، همان‌طور که زن و شوهر هر دو مسئولیت جدا گانه دارند، انسان و خداوند هم هر کدام مسئولیت های جداگانه‌ای دارند.

خداوند می فرماید: انسان چیزی نیست، مگر سعی و تلاش خودش.

 

 دعا رازونیاز چقدر دررسیدن به هدف‌های شما تأثیر داشته است؟

خوب من همیشه فکر می‌کردم که مگر خداوند خالق من نیست و من مخلوق او نیستم، پس چرا مشکلات مراحل نمی‌کند؟ من که مرتب نماز می‌خوانم، ذکر می‌گویم، دعا می‌خوانم، به زیارت ائمه می‌روم، اما هیچ گره‌ای از من باز نمی‌شود به کنگره که آمدم یاد گرفتم که دعا و ذکر گفتن مانند شخم زدن زمین است، اگه بذری نکارم محصولی به دست نمی‌آورم، شخم زدن زمین، دعا و راز و نیاز با خداوند است و کاشت بذر، پیروی از فرمان‌ها الهی و برداشت محصول آرامشی است که انسان به دست می‌آورد، درست است که خداوند می‌گوید: مرا صدا بزنید تا شما را اجابت کنم پس ذکر و دعا راه را به ما نشان می‌دهد و حرکت در مسیر راستی و درستی به عهده خودمان است.

 

از زمانی که صور آشکار و صور پنهان خودتان را شناختید چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟

به فرموده آقای مهندس ما انسان‌ها هنوز ذره‌ای از فلسفه وجودی خودمان را نمی‌شناسیم و روی صور آشکار یا جسم خودمان هیچ کنترلی نداریم، مثلاً نفس کشیدن دست خودمان نیست، حالا روی صور پنهان که دیگر هیچ شناختی نداریم اما در پاسخ شما باید بگویم: که من هم از زمانی که یاد گرفتم که بقا دارم و نیستی برایم معنایی ندارد و دونیروی خیر و شر در وجود من هستند که مرتباً به من القاء می‌کنند، سعی کردم با شناخت، آگاهی و معرفت از نفس اماره‌ام بگذرم و بیشتر و بهتر در راه راستی و درستی قدم بردارم.

 

 آیا وقتی انسان وارد نفس مطمئنه می‌شود خودش متوجه این موضوع است؟

رسیدن به نفس مطمئنه، یعنی رسیدن به مرحله تسلیم که انسان هیچ خواسته‌ای ندارد، مگر خواست خداوند و فقط صدای حق‌تعالی را می‌شنود. نقل‌قولی است از جناب مهندس که از پیامبر پرسیدند: ایا در وجود شما هم شیطان وجود دارد؟ پیامبر فرمودند: بله شیطان در وجود من هم هست ولی من صدای او را نمی‌شنوم. در کتاب ۶۰ درجه آمده است که هر انسانی یک پیامبر درونی دارد، کافی است صدای آن را بشنود ورسیدن به مرحله نفس مطمئنه راهی سخت و طولانی اما امکان‌پذیر است.

 از ما حرکت از خداوند برکت، شمارا به چه فکری می‌اندازد؟

شما من را به یاد آن مثالی می‌اندازید که آقای مهندس می‌گویند: یک زاهدی که در تنهایی زندگی و مراقبه می‌کرد در مسیر سیل قرار گرفت و هر چه انسان‌ها برای کمک کردن به او آمدند همه آن‌ها را رد کرد و عاقبت از بین رفت، وقتی پیش خدا رفت گفت: خدایا! من بنده زاهد تو بودم، چرا کمکم نکردی؟ خداوند فرمود: من کمک و برکت خودم را به تو توسط بندگانم رساندم، خودت نخواستی و حرکتی نکردی. مهم‌ترین اصل برای دریافت برکات خداوند، حرکت در مسیر فرمان‌های الهی است.

 

 از دیدگاه شما چه موقع انسان به‌فرمان عقل می‌رسد؟

عقل یکی از اجزای صور پنهان است که هیچ‌گاه فرمان اشتباه صادر نمی‌کند. موقع که انسان بتواند با شناخت و آگاهی، خواسته‌های نامعقول خود را از خواسته‌های معقول خود تفکیک کند و همه خواسته‌های انسان معقول بشوند، آن زمان انسان به‌فرمان عقل می‌رسد. رسیدن به آرامش و آسایش یعنی رسیدن به‌فرمان عقل، هر چه فرمان بدهد، همان اجرا می‌شود.

 

در چه صورتی اتصال ما به خداوند وصل است و آیا متوجه آن می‌شویم وجه زمان اتصال ما با خداوند قطع می‌شود؟

سؤال بسیار زیبایی کردید از شما سپاسگزارم. خداوند برای خودش سازکاری دارد. اتصال ما با خداوند به زبان نیست، باید با قلب خود خداوند را احساس کنیم. اگر می‌بینیم در آرامش هستیم و خواب راحتی داریم و از ته دل می‌خندیم و دیگران را دوست داریم و به آن‌ها محبت می‌کنیم و از شادی دیگران شاد می‌شویم و شکرگزار خداوند هستیم، بدانیم که به نیروی الهی وصل هستیم، اما اگر در تشویش و نگرانی و اضطراب و ترس و ناامیدی بسر می‌بریم و خوشحالی را فراموش کرده‌ایم و از هیچ‌چیز لذت نمی‌بریم بدانیم اتصال ما با نیروی الهی قطع‌شده است. در وادی دوم می‌گوید: نزدیک‌ترین افراد به خداوند، پاک‌ترین آن‌ها هستند.

 

و در کلام آخر اگر پیامی دارید بفرمایید؟

خداوند را هزاران بار شکر می‌کنم که اجازه حضور در کنگره را به من داده است. از آقای مهندس و خانواده محترمشان تشکر فراوان دارم. از شما عزیزان که در قسمت سایت جهت اطلاع‌رسانی، زحمت فراوان می‌کشیدسپاسگزارم و از شما تشکر می‌کنم که این فرصت خدمت را به من دادید.

 

تایپ مطالب و مصاحبه: همسفر سمیه

ویرایش مطالب و ارسال: همسفر رعنا

همسفران کارگاه آموزشی نجف اباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .