English Version
English

در پرتو دانایی، تخصص و سواد مفید خواهد بود

در پرتو دانایی، تخصص و سواد مفید خواهد بود

جلسه اول از دور هفتاد و هفتم کارگاه‌های آموزشی کنگره 60؛ ویژه آقایان مسافر شعبه آکادمی با استادی مسافر مهدی، نگهبانی مسافر آرمان و دبیری مسافر آرش، با دستور جلسه "دانائی، دانائی مؤثر، سواد"  دوشنبه 16 فروردین 1399 ساعت 16 آغاز به کارکرد.

سخنان استاد:

سلام دوستان مهدی هستم یک مسافر. خدا را شکر می‌کنم که می‌توانم در این جایگاه خدمت کنم و آموزش بگیرم. از نگهبان محترم و راهنمای عزیزم تشکر می‌کنم که فرصت خدمت کردن را به من دادند. دستور جلسه امروز دانائی، دانائی مؤثر، سواد است. دستور جلسات هفتگی در کنگره بر اساس نیازهایی که یک مسافر در طول سفرش دارد برنامه‌ریزی می‌شوند. من اول باید تفاوت بین دانایی و دانایی مؤثر را بشناسم. در تعریف کنگره، به توانایی تشخیص ماهیت خواسته‌ها در هر شکل و لباسی دانایی گفته می‌شود. تفاوت دانایی با دانایی مؤثر آنجاست که زمانی که من مسئله‌ای را بدانم و فقط اطلاعات داشته باشم جزو دانایی من خواهد بود، اما در دانایی مؤثر من علاوه بر دانستن مسئله، قدرت انجام دادن آن را هم دارم.

در جهان‌بینی ما مدلی داریم به نام قلعه عقل که به‌وسیله سربازان دانایی محافظت می‌شود. تمامی خواسته‌هایی که در شهر وجودی هستند بایستی از این سربازان عبور کنند و به ملاقات عقل بروند. حالا هرقدر سربازان و محافظین قلعه دانایی بالاتری داشته باشند، خواسته‌های نامعقول کمتر وارد قلعه عقل خواهد شد. حالا ما باید بدانیم چگونه می‌توانیم دانایی خود را بالا ببریم. در جهان‌بینی برای دانایی یک مثلث معرفی می‌شود که دارای اضلاع تفکر تجربه آموزش است.

برای من مصرف‌کننده اگر بخواهیم مثال بزنیم به یاد خودم میافتم که بیش از 20 سال تخریب داشتم و ضلع تجربه من خیلی بزرگ شده بود اما ضلع آموزش من اصلاً در حد ضلع تجربه رشد نداشت و از طرفی ضلع تفکر هم به خاطر حجابی که مصرف مواد بر روی عقل ایجاد می‌کند رشد نداشت و این باعث شده بود که دانایی مؤثر من بسیار کوچک و ناچیز باشد. حالا برای رشد دانایی مؤثر باید سعی کنم این اضلاع هم‌زمان و به یک اندازه رشد کنند. نیازی نیست که چون 20 سال تجربه مصرف داشته‌ام 20 سال هم تفکر کنم و 20 سال آموزش ببینم. کنگره مسیری برایم روشن کرده است که می‌توانم نقایصم را در زمانی مشخص جبران کنم و از لحاظ مصرف مواد به دانایی مؤثر برسم. جهان‌بینی به من تفکر کردن و درست تفکر کردن را آموزش می‌دهد. در قسمت آموزش‌های کنگره، من آموزش‌هایی می‌گیرم که در طول زمان ضلع آموزش من را با سایر اضلاع تنظیم می‌کند.

در مورد بخش آخر دستور جلسه که سواد است استاد سردار می‌فرمایند میزان دانایی من نمی‌تواند به سواد من بستگی داشته باشد. تخصص در یک کار و در یک علم، ضامن رسیدن به دانائی مؤثر نیست اما در صورتی که به دانایی برسم می‌توانم از سواد و دانش تخصصی خودم در جهت مثبت و به بهترین شکل استفاده ببرم. از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید از همه شما سپاسگزارم.

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .