English Version
English

شناخت درختان و فواید آنها لازمه زندگی است

شناخت درختان و فواید آنها لازمه زندگی است

خلاصه سخنان  استاد:

درختان جزء نعمت‌های پر ارزش و حیات بخش هستند که قدرت مطلق برای انسان آفریده است تا همواره از فواید گوناگون آن استفاده کنند، ما نیز به شکرانه این نعمت خدایی و به پاس حق‌شناسی باید در روز درخت کاری از درختان بیشتر بدانیم تا به ارزش واقعی آن‌ها پی ببریم و از آن‌ها به درستی استفاده کنیم، باشد که بتوانیم در این هفته مبارک از طریق جلسات و آموزش‌های ناب کنگره ۶۰ شکر این نعمت بزرگ الهی را به جا آوریم. رسول خدا (ص) می‌فرمایند: هر که درختی را بکارید تا به ثمر برسد، خداوند در عوض آن درخت را در بهشت به او اختصاص می‌دهد. درختان جزئی از منابع طبیعی و ملی و متعلق به محیط زیست می‌باشند و تمام انسان‌های زنده از این سرمایه‌های طبیعت بهره می‌برند.

 

در ابتدا به چند فایده از درخت می‌پردازیم تا با تفکر و اندیشه خود در چگونگی حفظ و نگهداری این ثروت محیط زیست تلاش کنیم. گیاهان و درختان مهم ترین و مؤثرترین تولید کنندگان غذا در خشکی هستند و روزی انسان و سایر موجودات را تأمین می‌کنند در واقع منابع حیوانی که ما از گوشت آن‌ها استفاده می‌کنیم از همین درختان و گیاهان تغذیه می‌کنند حال بقایای شاخ و برگ درختان مواد ارزشمندی به خاک می‌دهند و خاک را غنی می‌سازند، درختان مانع از فرسایش خاک شده و از بلایای طبیعی جلوگیری می‌کنند‌ وجود درختان و پوشش‌های گیاهی در اطراف شهرها و مزارع آن‌ها را از هجوم سیل و طوفان حفظ می‌کند در گذشته‌های دور انسان‌ها از شاخ و برگ درختان برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند به عنوان مثال از پوست درخت بید برای کاهش تب استفاده می‌شد، انسان پس از شناخت ماده تب بر بید (سالی سین) توانست از روی آن آسپیرین را بسازد که دارویی مسکن و تب بر است، برای درمان بیماری مالاریا از پوست درختی به نام (سین کونا) استفاده شده است، پوست درخت این گیاه ماده‌ای به نام (کنین) دارد که میکروب مالاریا را نابود می‌کند و.‌.‌.

درختان تصفیه کننده هوا هستند و از آلودگی هوا می‌کاهند و هوا را خنک و سالم و پاکیزه می‌سازند. تبادل مواد بین هوا و درخت به وسیله برگ‌ها صورت می‌گیرد، برگ‌ها دی اکسید کربن را می‌گیرند و به اکسیژن که ماده‌ای حیاتی برای تنفس انسان و سایر موجودات است تبدیل می‌کنند‌. درختان و درختچه‌های پر شاخ و برگ صدا را انعکاس می‌دهند بنابراین وقتی مقابل منازل مسکونی و ساختمان‌ها درخت کاشته شود شاخ و برگ آن‌ها سر و صدای بیرون را منعکس کرده و مانع ورود آن به داخل منازل می‌شوند به این ترتیب با کاشتن درخت در اطراف بیمارستان‌ها می‌توان از ورود سر و صدای مختلف و فراوان محیط بیرون به داخل ساختمان جلوگیری کرد و با کاهش و خنثی کردن سر و صدا در محیطی آرام بیماران بستری شوند.

در بین درختان، درختان میوه دار از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید از آن‌ها بیشتر مراقبت نمود؛ درختان چشم‌اندازهای طبیعت هستند و انسان نیازمند این طبیعت زیبا است بنابراین می‌توانیم بگوییم تخریب و نابودی این منابع طبیعی ستم در حق همگان است و حفظ درخت و سایر منابع طبیعی وظیفه عمومی و به سود همه ما است و در کنار نفع زمینی نفع معنوی نیز دارد. متأسفانه در سال‌های اخیر افزایش جمعیت و توسعه شهرها و افزایش تقاضای لوازم چوبی و غیره...باعث شده است که دخالت انسان در حیات جنگل‌ها افزایش یابد و از منابع طبیعی بیش از حد مجاز بهره‌برداری کنند به همین دلیل هر روز جنگل‌های بسیاری از دست می‌رود و زندگی انسان به خطر می‌افتد، تخریب جنگل‌ها سبب نابودی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌شود و زندگی انسان را به طور جدی تهدید می‌کند.

درختان و گیاهان نشانه‌های قدرت خداوند هستند، در آیه ۹۹ سوره انعام خداوند می‌فرماید (شما در آن باغ‌ها هنگامی که میوه آن پدید آید و برسد به چشم تعقل بنگرید که در آن آیات و نشانه‌های قدرت خدا برای اهل ایمان پدیدار است) انسان با دیدن مناظر و درختان روحیه‌اش تغییر می‌کند، هرگاه خسته و افسرده باشد با دیدن باغ‌ها، درختان پر شکوفه و شنیدن نغمه پرندگان بر شاخسار درختان شاد و مسرور می‌شود و نیرو و نشاط خود را باز می‌یابد. سرسبزی و طراوت طبیعت غبار و ملال و افسردگی را از تن انسان می‌زداید و شادی و نشاط را در وجود انسان پدیدار می‌کند، درختان به منزله ریه‌های شهر هستند بنابراین هفته درخت کاری بهانه ایست تا ما به محیط زیست احترام بگذاریم و آن را احیا کنیم و یا حداقل از آن با دقت بیشتری نگهداری کنیم. امید است با تلاش در این جهت حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم و دین خود را برای تخریبی که انجام داده‌ایم به واسطه بودن در تاریکی‌ها ادا کنیم که به طور حتم کاری پسندیده است.

تایپ: خانم سارا مسافر نیکوتین

ویرایش مطلب: خانم الهه مسافر نیکوتین

لژیون درمان نیکوتین گروه خانواده کنگره 60


 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .