English Version
English

دستور جلسه این هفته : هفته ایجنت و مرزبان

دستور جلسه این هفته : هفته ایجنت و مرزبان

دستور جلسه این هفته :  ایجنت  و مرزبان

قبل از هر چیز هفته ایجنت و مرزبان را  به بنیان و اعضای کنگره 60 و مخصوصا ایجنتها و مرزبانان خدمتگزار کنگره 60 در بخش های مختلف از جمله کنگره خانم های  مسافر ، کنگره آقایان مسافر ، کنگره همسفران خانم و کنگره همسفران آقا  تبریک و تهنیت عرض می نماییم ؛ همچنین یاد آور می شویم که طبق تصمیم بنیان و نگهبان کنگره 60 ، از این پس به جای واژه اسیستانت در کنگره همسفران خانم  از واژه ایجنت استفاده می شود .

و اما دستور جلسه :

کنگره 60 ، مرکزی علمی و تحقیقاتی و سازمانی مردم‌نهاد است که در حوزه کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیاد فعالیت می‌کند و در سال 1378 توسط مهندس حسین دژاکام پایه‌گذاری و تأسیس شد . یافته‌های علمی و تجربی در بیش از 22 سال تحقیقات میدانی ، کنگره 60 را به یکی از پیشگامان ارائه‌کننده نظریه‌ها و روش‌های کاملاً علمی در حوزه درمان اعتیاد در دنیا تبدیل کرده است به ‌گونه‌ای که امروزه اکثر متخصصان حوزه درمان اعتیاد اذعان می‌کنند که متد کنگره 60 در درمان اعتیاد  DST با داروی OT یکی از کامل‌ترین روش‌های درمان اعتیادت در جهان می‌باشد و کنگره 60 به یک مرجع علمی معتبر تبدیل شده است .

این موفقیت‌ها روی کاغذ نیست ، بلکه شمار زیادی از مصرف‌کنندگان انواع مواد مخدر سنتی ، صناعی و شیمایی است که توانسته‌اند اعتیاد خود را درمان کنند ، آن‌هم درمان قطعی و برای همیشه.

کنگره 60 همان‌گونه که درزمینه درمان اعتیاد مبتکر و ارائه ‌کننده متد بسیار موفق DST بوده است ، در ساختار درونی و ازنقطه‌نظر چارت سازمانی و نحوه اداره این سازمان مردم‌نهاد ، طرح‌های بسیار مبتکرانه و جالبی را ارائه کرده است که شاید در جای دیگری نظیر آن را نیابیم .

اعضای کنگره 60 و اداره‌کنندگان این سازمان مردم‌نهاد ، افرادی هستند که درگذشته مصرف‌کننده مواد مخدر بوده  و هرکدام برای به هم ریختن یک خانواده و یک محله کافی بوده‌اند ، اما چه شده است که اکنون در کمال آرامش و احترام و درنهایت نظم و برنامه‌ریزی در قالب‌های اداره‌کننده کنگره 60 جای می‌گیرند و به بهترین شکل ممکن کار خود و وظیفه و خدمت خود را انجام می‌دهند ،آن‌ هم به‌دور از هرگونه بی‌نظمی .

سیستم اداره کنگره 60 به ‌گونه‌ای است که تمامی برنامه‌ها ، کلاس‌ها ، مراسم ، جشن‌ها ، تولدها ، و به‌ طورکلی تمامی امور ، رأس ساعت مقرر،  بدون تأخیر انجام می‌شود.  به‌ عنوان‌مثال  کلاس‌های درمان گروهی و کارگاه‌های آموزشی کنگره 60 در سراسر کشور  و در اکثر نمایندگی‌های کنگره ساعت 5 بعدازظهر آغاز می‌شود . کنگره 60در طول سال بیش از 5 هزار جلسه و کارگاه آموزشی برگزار می‌کند ، آیا تابه‌ حال دیده اید که یکی از کلاس‌ها با ده دقیقه تأخیر برگزار شود ؟ برگزارکنندگان این جلسات و کلاس‌ها ، همان مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند که زمانی کسی برای آن‌ها ارزشی قائل نبود . همان افراد بی‌نظم و بی‌مسئولیت . معجزه کنگره 60  تنها به درمان قطعی اعتیاد ختم نمی‌شود ، بلکه بخش عظیمی از این معجزه در پرورش انسان سالم و صالح است ، انسان منظم و باانضباط است . انسانی که نظم سرلوحه امورات زندگی او است. آن‌هم انسانی که زمانی در قعر تاریکی اعتياد بوده است .

روزهای جمعه در پارک طالقانی تهران شاهد برگزاری مسابقات المپیاد ورزشی کنگره 60 هستیم که نزدیک به 9 ماه طول می‌کشد و در طول این مدت ، صدها مسابقه و بازی گروهی در رشته های مختلف ورزشی و با حضور صدها ورزشکار که رها یافتگان از دام اعتیاد هستند برگزار می‌شود . آیا تابه‌حال اتفاق افتاده است که به دلیل بدی هوا ، باران ،  برف و یا علت دیگری ( با استثنای موضوع کرونا ) برگزار نشود ؟

این‌ها بخش کوچکی از شگفتی‌های اداره کنگره 60 است که توسط خود اعضای کنگره 60 صورت می‌گیرد . وقتی به این موضوعات فکر می‌کنیم دوست داریم از صمیم قلب و با تمام وجودمان به کسی که طراح ساختارهای کنگره 60 می‌باشد ، یعنی مهندس حسین دژاکام ، تبریک بگوییم ، او در شرایطی کنگره 60 را بنا نهاد که هیچ‌کدام از ما در کنگره نبودیم ، نه راهنمایی بود و نه مرزبانی ، نه کلاسی بود و نه کارگاهی ،  نه مسافری بود و نه همسفری . نه دیده‌بانی بود و نه ایجنت و شورایی ، او تنهای تنها ، باقوت گرفتن از قدرت مطلق کار خود را آغاز کرد ،

 در اولین جلسه کنگره 60 فقط تعدادی مصرف کننده که شمار آن‌ها به انگشتان دست هم نمی‌رسید حضور داشتند . نگهبان کنگره 60 از این نقطه حرکتش را آغاز کرد و در ادامه ، با تبدیل این انسان‌ها به انسان‌هایی  درمان شده و رها یافته و در ادامه با کادر سازی و طراحی ساختارهای مدون ، نوشتارها ، چگونگی برگزاری کلاس‌ها ، طراحی ساختار آموزشی ، کمک راهنما و راهنما ، نگهبان جلسه ، دبیر ، استاد و در ادامه تشکیل کنگره دیده بانان و سپس طراحی ساختار مرزبانی و ایجنتی کنگره 60 را به جایگاه امروزی رساندند.

کنگره 60 ازنقطه‌نظر علم سازمان و مديريت ، دارای چارت سازمانی پیشرفته‌ای است که امورات آن درنهایت نظم برگزار می‌شود ، وظایف صف و ستاد با  دقت  و با نگاه همه‌جانبه ، طراحی و به اجرا گذاشته‌شده است .  محض آشنایی با بعضی از این مسئولیت‌ها در حد امکان به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم  .

ایجنت :

درگذشته در هر یک از نمایندگی‌های کنگره 60 ، برای نظارت بر عملکرد مرزبانان ، یکی از دیده بانان به‌عنوان دیده بان رابط حضور داشت . باگذشت زمان و افزایش تعداد نمایندگی‌ها ، نگهبان کنگره 60 ، طرح ایجنت را به کنگره 14 نفره ارائه کردند و این طرح پس از بحث و بررسی به تصویب رسید . هم‌اکنون در هر یک از نمایندگی‌های کنگره 60 ، در کنار مرزبانان ، یک نفر به‌عنوان ایجنت خدمت می‌کند .

 نشان ایجنت ، شال کرم‌رنگ می‌باشد که حدفاصل شال زرد مرزبانی و شال سفید دیده‌بانی است . ایجنت راهنمای لژیون مرزبانان در اداره امور نمایندگی می‌باشد و بر عملکرد مرزبانان نظارت می‌کند . جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید شرح کامل وظایف ایجنت را در جزوه شرح وظایف که در نشریات موجود است ، تهیه و مطالعه فرمایید .

مرزبان  :

طراحی ساختار مرزبانی و لژیون مرزبانان در کنگره 60 به سال 1381 برمی‌گردد. تا آن موقع مسئولیت اداره نمایندگی‌ها به عهده دیده‌بانان و نگهبانان جلسات در نمایندگی‌ها بود . در آن زمان جلساتی تحت عنوان جلسه هماهنگي نگهبانان برگزار می‌شد که تقریباً مسائل مربوط به نمایندگی در آن جلسه مطرح می‌شد . به دلیل مشکلاتی که در آن زمان مطرح بود ، ساختار مرزبانی توسط نگهبان کنگره 60 طراحی و در شورای دیده‌بانان به تصویب رسید و اولین لژیون مرزبانان درکنگره 60 در آذرماه 1381 در نمایندگی انقلاب  فعالیت خود را آغاز نمود. اعضای اولین لژیون مرزبانی در کنگره 60 عبارت بودند از آقایان : مهدی معینی ، حسن رنجبر ، جواد شریعتی، علی خدامی و کامبیز شکیب .

طراحی ساختار مرزبانی  یکی از حرکت‌های بسیار ثمربخش در کنگره 60 بود که برکات بسیاری را برای کنگره 60 به ارمغان آورد .مرزبانان اداره‌کنندگان نمایندگی‌های کنگره 60 هستند ؛ مرزبانان حافظ و نگهبان مرزهای علمی و معنوی شامل اصول ، قوانین و حرمت کنگره 60 در نمایندگی خود هستند . مرزبانان مسئول مستقیم کیفیت آموزشی و درجه استحکام پایه های علمی و مادی نمایندگی خود می‌باشند . مرزبانان ‌همه ساله توسط آرای مستقیم اعضای هر نمایندگی برای مدت 15 ماه انتخاب می‌شوند .

لژیون مرزبانان ، شامل 5 نفر مرزبان برای آقایان مسافر و 2 نفر مرزبان برای همسفران خانم است که البته در بعضی از نمایندگی‌ها ممکن است کمتر و یا بیشتر از این تعداد باشد . هر یک از نمایندگی‌های کنگره 60 برای هر دو بخش ذکر شده دارای ایجنت نیز می‌باشد که  ناظر بر  عملکرد مرزبانان هستند تا مرزبانان اصول و قوانین کنگره 60 را به‌ خوبی اجرا نمایند .آقای علی مجدیان نیز دیده بان مرزبانان در قسمت آقایان مسافر می باشند و کلیه امور برگزاری انتخابات مرزبانی در کلیه شعب توسط ایشان و دستیارانشان برنامه ریزی و اجرا می شود . در کنگره همسفران خانم نیز سرکار خانم آنی دیده بان ایجنتها و مرزبانان همسفران خانم می باشند و کلیه امور همسفران خانم توسط ایشان و دستیارانشان برنامه ریزی و انجام می شود .

بعد از طراحی و به وجود آمدن ساختار مرزبانی در کنگره 60 ، نمایندگی‌های مختلف کنگره ، پیوسته در حال ارتقا و پیشرفت بوده و همه ما شاهد هستیم که هرسال با روی کار آمدن مرزبانان جدید، گویی روح تازه‌ای در هریک از نمایندگی‌های کنگره 60 دمیده می‌شود که حقیقتاً در ارتقای نمایندگی در تمامی سطوح ، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد.

نشان مرزبانی در کنگره 60 ، شال زردرنگ می‌باشد و مرزبانان پس از کسب آرای لازم ، پیمان مرزبانی خود را امضا می‌کنند .

ما ، اعضای کنگره 60 آموخته‌ایم که در تمام امور با مرزبان  و ایجنت نمایندگی خود هماهنگ باشیم و به گفته‌های آن‌ها توجه نماییم و به آنها نهایت احترام را بگذاریم و از آن‌ها حرف‌شنوی کامل داشته باشیم . این مهم نشان‌دهنده سطح آگاهی ، دانایی و تعادل ماست . بی‌توجهی به این مسئله ، یکی از مصادیق بارز بی‌تعادلی و عدم آگاهی از قوانین کنگره 60 است . زیرا آن‌ها با تمام وجود به ما و به کنگره 60 خدمت می‌کنند ، مرزبان کشیک از 5/1 بعدازظهر تا 9 شب در خدمت کنگره و اعضای کنگره است. برای من ، برای تو ، و برای تمام آن‌هایی که خواستار رهایی از دام اعتیاد هستند و آن‌هایی که درراه‌اند .

همان‌طور که در پیام بنیان و نگهبان کنگره 60 آمده است ، ما اعضای کنگره 60 همه باهم در این هفته از مرزبانان و ایجنت نمایندگی خود قدردانی و سپاسگزاری می‌نماییم ، زیرا آموخته‌ایم که لم یشکرالمخلوق ، لم یشکرالخالق . اگر از انسان‌هایی که به ما خدمت می‌کنند تشکر و قدردانی ننماییم ، یعنی تشکر و شکرگزاری از خداوند را نیاموخته‌ایم . بر همه ما واجب است که در این هفته با دادن پاکت از این عزیزان قدردانی به عمل آموریم و نشان بدهیم که آن‌ها را می‌بینیم و قدردان خدمات آن‌ها هستیم .

لازم به ذکر است که در مراسم هفته ایجنت  و مرزبان ،  همسفران موظف هستند  فقط  از مرزبانان همسفر و ایجنت گروه خانواده   قدر دانی نمایند و مسافران نیز از مرزبانان مسافر و ایجنت نمایندگی خود تجلیل و تقدیر به عمل آورند .

 

پیام بنیان و نگهبان کنگره 60 برای هفته مرزبان ، اسیستنت و ایجنت ( مربوط به سال 95 )

هفته ایجنت و مرزبان مبارک و پر شگون باد .

همه برای یک نفر و یک نفر برای همه . همه باهم در این هفته از ایجنت و مرزبانان خود قدردانی و سپاسگزاری می‌کنیم . نگهبان کنگره 60 ، شهریورماه 95

 

با احترام ، مسافر علي خدامي

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .