English Version
English

اندیشه و رفتار، نشانگر میزان دانایی

اندیشه و رفتار، نشانگر میزان دانایی

ابتدا فرارسیدن سال جدید را به همه اعضای کنگره 60 تبریک می‌گویم. امیدوارم سالی پر از شادی و موفقیت برای همه شما و خانواده محترمتان باشد. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم گرد هم بیاییم و بیش‌ازپیش از آموزش‌های کنگره 60 بهره‌مند شویم.

دستور جلسه این هفته در مورد دانایی، دانایی مؤثر و سواد است. برای این منظور ابتدا باید تعریف درستی برای دانایی داشته باشیم. دانایی مثلثی است که از سه ضلع تفکر،تجربه و آموزش تشکیل‌شده است. وقتی ما در مورد درستی و یا نادرستی ماهیت یک‌چیز به توان تشخیص صحیح دست بیابیم، یعنی در مورد آن به دانایی دست‌یافته‌ایم.  درگذشته همگی ما در مورد اعتیاد و اثرات مخرب آن دانایی داشتیم، اما زمانی که توانستیم به‌سلامتی از آن عبور نماییم به دانایی مؤثر رسیدیم. البته این نوع از دانایی با درمان قطعی همراه است و بازگشتی به دنبال ندارد.

در دانایی مؤثر لازم است که هر سه ضلع مثلث به یک اندازه رشد کنند و باهم برابر باشند. در نقطه مقابل می‌بایست مثلث جهالت و اضلاع آن یعنی منیت، ترس و ناامیدی را نیز به‌خوبی بشناسیم. منیت ما را از دریافت آموزش بازمی‌دارد، چون باعث می‌شود تصور کنیم که آگاهی ما از دیگران بیشتر و نیازی به یادگیری و آموزش نداریم. ترس هم توان تفکر صحیح را از ما می‌گیرد و ناامیدی سبب می‌گردد که هرگز قادر به انجام تجربه موضوعات جدیدی نشویم، همان‌گونه که یک مصرف‌کننده، بارها با روش‌های نادرست ترک کرده است و به هیچ تجربه دیگری امیدوار نیست.

در انتها به این نکته اشاره می‌کنم که سواد و تحصیلات بالا و جمع‌آوری اطلاعات گوناگون و همچنین ثروت، موقعیت و پوشش ظاهری هیچ‌کس ارتباطی به سطح دانایی او ندارد، بلکه اندیشه، رفتار و اخذ تصمیمات صحیح نشانگر میزان دانایی است. در ضمن داشتن دانایی به‌تنهایی کارگشا نیست و باید کاربردی شود، که در غیر این صورت داشتن و یا نداشتن آن تفاوت چندانی برای فرد ایجاد نمی‌نماید. 

وقتی به دانایی برسیم و خوب مفهوم آن را یاد بگیریم، آن وقت می توانیم نفاقط قوت و ضعف خود را شناسایی کنیم، و متوجه خواهیم شد که اگر یکی از این اضلاع بیشتر رشد کرده را دوباره ادامه بدهیم با مشکلات بیشتر مواجه می شویم چون راه را به درستی انتخاب نکرده ایم و باید نقاط ضعف را برطرف کنیم. 

برای درک بهتر مقوله دانایی به همه عزیزان پیشنهاد می‌کنم جزوه جهان‌بینی 1و2 استاد امین را مطالعه نمایند.

 

نگارش: مسافر هادی

 تنظیم و ارائه گزارش: مسافر رضا

 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .