English Version
English

لذت رسیدن به هدف، سختی مسیر را هموار می‌کند

لذت رسیدن به هدف، سختی مسیر را هموار می‌کند
جلسه نهم از دوره سی و نهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی کنگره ۶۰ نمایندگی سلمان فارسی با استادی همسفر کمک راهنما محبوبه، نگهبانی همسفر وجیهه و دبیری موقت همسفر مریم با دستور جلسه «وادی پنجم و تأثیر آن روی من» و با حضوردستیار دیده‌بان همسفر مرجان روز دوشنبه 30 دی‌ماه 1398 ساعت 15 آغاز به کار کرد.
 
 

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه امروز وادی پنجم است. ما چهارده وادی در کنگره داریم که در این چهارده وادی درباره سیرو سلوک است. در چهار وادی اول برای رسیدن به خود و شناختن خودمان بیشتر بر روی تفکر تمرکز می کند، که ما یاد بگیریم چگونه تفکر کنیم و با این تفکر گریزگاه‌ها را برای ما سد می‌کند و نمی‌گذارد که ما راه فراری پیدا کنیم که مثلا  خودمان را بی مقدار و ناچیز بدانیم و یا مسئولیت را به خداوند واگذار کنیم یا از تفکر سالم شانه خالی کنیم. در وادی پنجم مسئله کاملا فرق می‌کند، یعنی ما این جا خیلی چیزها را فهمیدیم و یاد گرفتیم اما مثل این است که دنیایی از سکه و طلا داریم و اگر استفاده‌ای از آن نکنیم، به هدف و نتیجه نمی‌رسیم.

در این وادی باید مسائلی را که یاد گرفتیم عملیاتی کنیم و بتوانیم در درجه اول بر روی خودمان اجرا کنیم. این وادی به ما یاد می‌دهد که اول به خودمان بپردازیم. نکته مهمی که در این وادی است این که اگر می خواهید متوجه شوید که خداوند چگونه خلق می‌کند، به خلق مسائل ذهنی خودمان نگاه کنیم؛ ما وقتی به موضوعی فکر می‌کنیم در همان حال آن تصویر در ذهن ما نقش می‌بندد و روند خلقت خداوند هم این چنین است. وقتی اراده می‌کند تا چیزی خلق شود به سرعت خلق می‌شود. 
 

پس در این وادی ما باید دانسته هایمان را به عمل در بیاوریم، همانطور که جناب مهندس می‌گویند: ما در سه جهان زندگی می‌کنیم: یکی جهان خاکی، دیگری جهان خواب و سومین جهان، جهان ذهنی است؛ همچنین تاکید می‌کنند که در جهان ذهنی نباید بمانیم چه در مسائل مثبت و چه در مسائل منفی چون در غیر این‌صورت یا دچار افسردگی و ناامیدی می‌شویم و یا دچار بی‌تعادلی و اسکیزوفرنی خواهیم شد.

من یک بار از آقای حکیمی پرسیدم که من هر کار می‌کنم نمی‌توانم تصویر در ذهنم نیاید، ایشان گفتند نمی‌توانی کاری کنی چون این خلقت خداوند است و دائم این تصاویر چه مثبت و چه منفی می‌آیند ولی باید سریع آن را رد کنی و در ذهنت نگاه نداری. پس باید ساختارهای فکری خود را عملیاتی کنیم و برای عملیاتی کردن باید بستر آماده کنیم و اگر این بستر آماده نشود قادر به اجرا نیستیم. برای مهیا کردن بستر باید ناامیدی، بددلی و افسردگی را در خودمان از بین ببریم. آن هم با دوری کردن از ضد ارزش‌ها و برای دوری از ضد ارزش‌ها جناب مهندس می‌گویند با توجه به دین و مذهب هر جامعه ما می‌توانیم این ضد ارزش‌ها را بفهمیم و یکسری از این ضد ارزش ها را هم خرد جهانی هم رد می‌کند مثل: دروغ گفتن، قتل، رشوه و...  پس باید برای دوری از ضد ارزش ها خودمان را تصفیه کنیم و برای این کار چندین پله را باید طی کنیم: اولین پله برگشت از ضد ارزش ها است، یعنی یک جور توبه و بازگشت و این کار راحتی نیست، باید بدانیم که چه کاری ارزش و چه کاری ضد ارزش است.

پله دوم خودداری است. خودداری مثل ظرف آبی است که من نمی‌دانم در این ظرف وایتکس است یا آب و من با وجود تشنگی نباید از آن استفاده کنم. منظور از شناخت این ظرف آب، خودشناسی خودمان است و ما باید خودمان را بشناسیم که چگونه رفتار کنیم .

سومین پله قناعت است. تمام این پله‌هایی که جناب مهندس می‌گویند همان پله‌های سیر و سلوک هستند؛ مثلا قناعت را می‌گویند که نباید فقط در مسائل مالی باشد و مثال می‌زنند که طبیعت با کمترین امکانات بیشترین بهره‌بری را دارد. مثلا یک تخم طالبی را می‌کارید، آب و کود به آن می‌دهید و آن یک میوه شیرین به ما می‌دهد، ما نیز باید آنچه در توانمان است را به هستی بدهیم. چهارمین پله صبر است. باید مدام گله و شکایت نکنیم و از برای آن چه خداوند به ما داده راضی باشیم .بعدی تجسس و غیبت است که یاد بگیریم که این ها ضد ارزش است .پنجمین پله، پس انداز است. ششمین پله توکل، رضا و تسلیم است که باید  خداوند را وکیل بگیریم و از خداوند راضی باشیم و رضایت ما از خداوند است که یعنی به آن چه او به ما می دهد راضی باشیم.

 

در ادامه مراسم معرفی اسیستانت جدید نمایندگی همسفر زهره توکلی با حضور دستیار دیده بان همسفر مرجان و تقدیر و تشکر از اسیستانت محترم همسفر مریم داوودی برگزار شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
همسفران نمایندگی سلمان فارسی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .